گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران افزایش فروش امسال را ناشی از افزایش قیمت‌های صادراتی محصولات این شرکت عنوان کرد. به گزارش خبرنگار ما، مهندس مقدم با بیان این مطلب افزود: در نیمه نخست امسال عملکرد «شیران» با افزایش ۷۳درصدی درآمد حاصل از فروش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روبه‌رو بوده است. این در حالی است که این رقم معادل ۵۳درصد بودجه شرکت را محقق کرده است. وی با یادآوری پیش‌بینی کاهش حجم صادرات شرکت تاکید کرد: به دلیل اعمال تحریم‌های بین‌المللی حجم صادرات شرکت با ۷۰درصد کاهش مواجه شده است که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده و رایزنی برای افزایش قیمت محصولات صادراتی توانسته‌ایم کاهش حجم صادرات را جبران کنیم. مهندس مقدم افزود: «شیران» به دلیل تولید محصولات خاص خود می‌تواند از تحولات جهانی مصونیت داشته باشد، به طوری که در مقایسه با دیگر محصولات پتروشیمی، این شرکت موقعیت برتری دارد. صنایع شیمیایی ایران با ۲۵۷میلیارد و ۱۶۶میلیون ریال سرمایه درآمد هر سهم را به طور خالص یک‌هزار و ۲۶۶ریال پیش‌بینی کرده است. «شیران» با تحقق ۸۸۹ریال سود به ازای هر سهم معادل ۷۰درصد از سود هر سهم را پوشش داده است.

مدیرعامل «شیران» در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به عملکرد خوب ۶ ماهه، این شرکت در نیمه دوم سال به تعدیل مثبت می‌رسد یا نه؟ گفت: عملکرد مثبت و تحقق بیش از پیش‌بینی سود هر سهم در ۶ ماهه اول سال «شیران» در شرایطی است که رکود اقتصادی در بخش‌های مختلف وجود دارد؛ بنابراین با توجه به اوضاع کلی اقتصاد و تحریم‌های موجود، اعمال تعدیل مثبت در شرکت بعید به نظر می‌رسد.

مهندس مقدم خاطرنشان کرد: این در حالی است که شرکت برنامه افزایش سرمایه‌ای به منظور جبران کمبود گردش نقدینگی را در نظر دارد، چرا که «شیران» جزو ۱۰۰شرکت سودآور است، نمی‌تواند از وام بانکی استفاده کند. وی افزود: «شیران» مواد اولیه را به صورت نقدی از شرکت ملی نفت خریداری می‌کند. این در حالی است که گروه شوینده که مشتری‌ عمده محصولات شرکت هستند، تمام پرداخت‌های خود را به صورت قسطی انجام می‌دهند؛ بنابراین به منظور تنظیم نقدینگی در گردش شرکت، لازم است تا پایان امسال با افزایش سرمایه به نقدینگی لازم دست پیدا کنیم.پیش‌بینی عملکرد «شیران» برای امسال نسبت به عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۴۵درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته ۶۱درصد افزایش و سود عملیاتی ۹درصد کاهش و سود خالص ۴درصد کاهش نشان می‌دهد.شرکت در اطلاعات اخیر سیاست تقسیم سود را اعلام نکرده است. اما در ۲۷اسفند ۸۶ اعلام کرده بود که هیات‌مدیره تصمیم دارد مبلغ ۲۲۷میلیارد و ۵۸۸میلیون ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۸۸۵ ریال) از سود قابل تخصیص سال مالی ۸۷ را جهت تقسیم بین صاحبان سهام، به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. شرکت در این اطلاعات اعلام کرده بود، طرح DSH را که به منظور تبدیل محصول جانبی به محصول اصلی با هزینه‌ای بالغ بر ۳۵ میلیارد ریال (با استفاده از تسهیلات ارزی و منابع داخلی) در دستور کار دارد که تا پایان سال ۸۶ حدود ۷۰درصد پیشرفت داشته است و پیش‌بینی می‌شود در اوایل سال ۸۷ به بهره‌برداری برسد.