گروه بورس- از جمله مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقدشوندگی بالای واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها است.

در ماده ۲۰ اساسنامه صندوق‌ها نکات لازم برای پرداخت وجوه سرمایه‌گذاران پیش‌بینی شده، همچنین در پیوست ۲ اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مراحل ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری به تفصیل شرح داده شده است.
مطابق با مفاد اساسنامه مدیر موظف است حداکثر ظرف 7 روز کاری وجوه حاصل از ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری را به حساب بانکی سرمایه‌گذار واریز کند.
این امر خصوصا به سرمایه‌گذاران غیرحرفه‌ای و با سرمایه اندک کمک می‌کند، ظرف مدت کوتاهی واحدهای سرمایه‌گذاری خود را به وجه نقد تبدیل کنند.
تا کنون 756 سرمایه‌گذار حقیقی در صندوق‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند و به‌طور متوسط 52درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌ها را از آن خود کرده‌اند.
در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری، صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با ۲۰۱ سرمایه‌گذار حقیقی، بیشترین تعداد سرمایه‌گذار را دارد.
پس از این صندوق، صندوق‌های شاداب و آگاه با 86 و 75 سرمایه‌گذار بیشترین مخاطب را در بین سرمایه‌گذاران حقیقی دارند.
از لحاظ بازدهی، از ابتدای تاسیس سه صندوق کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا و پیشتاز پر بازده‌ترین صندوق‌ها هستند . صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با گذشت ۱۷۹ روز از شروع فعالیت خود، ۷۷درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانه این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با ۴۳/۰درصد است.
صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با گذشت 197 روز از فعالیت خود 36درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با 18/0درصد است.
صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با گذشت ۱۷۶ روز از فعالیت خود، ۳۵ درصد بازدهی داشته و بازدهی متوسط روزانه این صندوق برابر با ۲۰/۰ درصد است.
در هفته کاری گذشته (منتهی به15/8/1387) بازده متوسط هفتگی صندوق‌های سرمایه‌گذاری 26/0درصد و بازدهی بازار 86/0 درصد منفی بود. در این هفته در حالی که 8 صندوق سرمایه‌گذاری بازدهی مثبت داشتند، پر بازده‌ترین صندوق طی این مدت با کسب52/1 درصد بازدهی، صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا بود. در ماه گذشته نیز صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با 93/2 درصد بازدهی، بیشترین بازدهی را از آن خود کرد. از لحاظ ارزش خالص دارایی‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری (در سهام)، صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز با حدود 23میلیارد ریال بزرگترین صندوق محسوب می‌شود. پس از این صندوق صندوق سرمایه‌گذاری نهایت نگر و حافظ با 2/12 و 7/11میلیارد ریال بزرگترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند. مجموع ارزش 13 صندوق سرمایه‌گذاری تا تاریخ 15/8/1387، 116 میلیارد ریال است.