معاملات تلفنی باید ثبت و ضبط شود

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس - علیرضا باغانی: بیرکل کانون کارگزاران روز گذشته دومین نشست مطبوعاتی خود را برگزار کرد تا از آخرین تحولات رخ داده در این تشکل خود انتظام بازار سرمایه سخن ‌گوید.

کارگزاران صاحب‌ کلینیک قضایی می‌شوند

حسین خزلی‌خرازی در این نشست خبری از راه‌اندازی کلینیک قضایی در این کانون خبر داد و گفت: بخش حقوقی و قضایی کانون کارگزاران آغاز به کار کرده چراکه بیش از ۹۵درصد مشکلات عمومی و قضایی کارگزاران مشترک است، بنابراین سعی ما در کانون تشکیل کلینیک قضایی بوده که در آن جمعی از وکلا و حقوقدانان حضور داشته باشند تا کارگزاران از مشاوره حقوقی در زمینه‌‌های مختلف بهره‌مند شوند.

۱۰۸کارگزار در کانون

وی با بیان اینکه ۱۰۸ شرکت کارگزاری در کانون کارگزاران فعالیت می‌کنند، از این تشکل خود انتظام به عنوان نهاد حرفه‌ای بازار سرمایه یاد کرد و افزود: در حال حاضر نهادهای حرفه‌ای در بازار شکل نگرفته و کارگزاران گروهی هستند که به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و الزام‌آور در بازار فعالیت می‌کنند.

به گفته وی، کارگزاران جبهه ورودی بازار سرمایه هستند که تا قبل از تشکیل کانون،‌ این گروه متولی خاصی نداشتند، اما با تشکیل کانون این گروه فعال و حرفه‌ای در بازار سرمایه دارای متولی شد که تاکنون برنامه‌های مفیدی را نیز انجام داده است.

ضرورت آموزش در کارگزاران

خرازی با اشاره به ضرورت آموزش در کارگزاران گفت: سیستم معاملاتی کارگزاران PAM نام دارد که با توجه به فعالیت کارگزاران با این سامانه لازم است، آموزش‌های لازم به آنان داده شود. دبیرکل کانون کارگزاران ادامه داد: در صورتی که کانون در برگزاری این دوره‌های آموزشی موفق شود، سازمان بورس امور آموزش، اعطای مدارک حرفه‌ای و رتبه‌بندی کارگزاران را به این تشکل واگذار خواهد کرد.

بهترین زمان برای سامانه جدید

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید در بورس تهران گفت: در‌حال‌حاضر که حجم معاملات بسیار پایین است، بهترین زمان برای به کارگیری از سامانه معاملاتی جدید بود تا همه ارکان بازار بتوانند با این سامانه آشنا شوند. وی گفت: بورس ‌باید به سمتی حرکت کند که ۹۷درصد سفارشات خرید و فروش الکترونیکی شود و تنها ۲ تا ۳درصد به صورت تلفنی سفارش دهند، در حالی که در کشور ما این موضوع برعکس است.

وی گفت: معاملات تلفنی مشکل‌ساز است و برای جلوگیری از اختلافات باید سامانه‌ای برای ثبت و ضبط معاملات تلفنی ایجاد کرد.

خرازی با ذکر این نکته که سامانه معاملاتی قبلی، پاسخگوی حجم معاملات بازار سرمایه نبود، گفت: اگر ما در بورس ۴۴۰شرکت داریم باید سامانه معاملاتی به موتوری مجهز باشد که بتواند در یک زمان توانایی انجام و ثبت چندین هزار معامله را داشته باشد، در بورس عربستان با استفاده از سامانه جدید معاملاتی در روز اول ۱۶۸هزار معامله ثبت شد که نشان از موفقیت به کارگیری سامانه جدید بود.

وی راه‌اندازی سامانه معاملاتی جدید را یک گام از ده گام توسعه بازار سرمایه عنوان کرد و گفت: با راه‌اندازی این سامانه به تدریج گام‌های دیگر برای توسعه بازار سرمایه باید برداشته شود به طوری که سال آینده تمام فعالیت بازار سرمایه باید به کدال وصل شود.

کارگزاران بین‌المللی می‌شوند

دبیر کانون کارگزاران در پاسخ به این پرسش که کانون در حوزه بین‌الملل چه اقداماتی را انجام داده است؟ گفت: در کانون فردی به عنوان مشاور بین‌الملل حضور دارد تا ارتباط کانون با نهادهای مشابه دنیا و دیگر نهادهای مالی برقرار شود و برنامه ما عضویت در نهادهای بین‌المللی مشابه است، تا جایی که کارگزاران ما بتوانند خارج از محیط کارگزاری سفارش دریافت کنند و در سایر کشورها هم سفارشات را انجام دهند.

آینده بورس

وی درباره آینده بورس با توجه به بحران جهانی موجود گفت: به آینده بورس در چند ماه آینده بدبین نیستم و به عقیده

من سال آینده با توجه به حجم شرکت‌هایی که وارد بورس می‌شوند و پایان بحران‌ها، وضعیت بورس این‌گونه نخواهد بود.

دسته‌بندی اعضای کانون

وی با بیان اینکه «در اساسنامه کانون کارگزاران اعضا به دو دسته اصلی و وابسته تقسیم می‌شوند»، از اعضای اصلی به عنوان افراد حقیقی و حقوقی نام برد که مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس و اوراق بهادار دریافت کرده‌اند.

دبیرکل کانون کارگزاران ادامه داد: اعضای وابسته نیز افراد حقیقی هستند که در شرکت‌های اصلی فعالیت می‌کنند.

فعالیت کارگروه‌ها در کانون

دبیرکل کانون کارگزاران از کارگروه‌های بررسی مشکلات کارگزاران بورس کالا، بررسی مشکلات بورس اوراق بهادار، رتبه‌بندی، تشکیلات معامله‌گران شرکت‌های کارگزاری، کارگروه نظارت بر شرکت‌های کارگزاری، آموزش، ارائه ساختار نمونه شرکت کارگزاری را به عنوان کارگروه‌هایی نام برد که جلسات آنها از مهرماه در کانون آغاز شده است و در پایان آذرماه نتایج آنها مشخص می‌شود.

وی گفت: کارگروه اخلاق حرفه‌ای نیز در این ماه در دانشگاه تهران برای بررسی صنعت مالی تشکیل می‌شود.

خرازی ادامه داد: در کارگروه‌های بررسی مشکلات بورس کالا و اوراق بهادار، مشکلات روزمره کارگزاران در بورس کالا و بورس اوراق بهادار و نیازهای توسعه‌ای آنها بررسی و پیش‌بینی می‌شود.

وی در خصوص کارگروه رتبه‌بندی کارگزاران، به نظرات متعدد در خصوص مدل و نحوه رتبه‌بندی کارگزاران اشاره کرد.

کمیته سازش در کانون

وی با اشاره به شکل‌گیری کمیته سازش در کانون اظهار داشت: از اوایل سال جاری، در مجموع ۷۶ پرونده اختلاف به کانون رسیده است که از این تعداد ۲۴ پرونده از سوی سازمان و ۵۲ پرونده مستقیما به کانون ارائه شده است.

وی ادامه داد: از مجموع پرونده‌های ارائه شده، ۶۷ پرونده در کانون مورد رسیدگی قرار گرفت که ۶۰ پرونده مختومه شد.

به گفته دبیرکل کانون کارگزاران، از ۶۰ پرونده مختومه شده، ۴۵ پرونده منجر به سازش و ۱۵ پرونده به عدم سازش منتهی شد که در نهایت به هیات داوری ارائه شد.