گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد وستد روز گذشته در دومین روز به کارگیری سیستم معاملات جدید شاهد بهبود شرایط بود، هر چند که همچنان بازگشت فضای معاملات به سوی شرایط متعادل نیازمند زمان است. در بازار دیروز معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که با توجه به تغییر سیستم معاملات، همچنان مسائل و مشکلات مربوط به این تغییر مبتلا به بازار است. در این میان فعالان بازار در پی یافتن راه‌حل‌‌‌هایی برای برخی از مشکلات نظیر خرید‌‌‌های گروهی، حجم مبنا، تشکیل صف‌‌‌‌‌های فروش و نحوه تعیین کارگزاران عامل یا ناظر هستند. با توجه به وجود دشواری‌‌‌های ذکر شده، بازار سهام با رکود و افت حجم معاملات مواجه است و بیشتر کارگزاران بیش از هرچیز در صدد رفع مشکلات موجود هستند. در این میان اما عدم راه‌اندازی سیستم معاملاتی در دفاتر کارگزاران و همچنین تالار‌‌‌های اختصاصی موجب شده است حجم معاملات همچنان در حد ۲میلیارد تومان باقی بماند. در حال حاظر اما نگرانی عمده‌‌‌ای در میان شبکه کارگزاری به لحاظ نحوه تعریف مشتریان وجود دارد. از آنجا که در سیستم معاملات جدید هر کارگزار تنها می‌‌‌‌تواند سهامی‌‌‌‌را که برای مشتری خود در آخرین روز فعالیت سیستم قدیم خریداری کرده است به فروش رساند و در غیر این صورت نمی‌‌‌‌تواند معامله‌‌‌ای برای این مشتری صورت دهد، سبب می‌‌‌‌شود کارگزاران با افت حجم داد‌و‌ستد و رقابت نابرابر با کارگزارانی مواجه باشند که وابسته به سرمایه گذاران عمده هستند. در کنار این تحولات معامله‌‌گران در مسایل اقتصادی علاوه بر نگرانی از روند افت بازار جهانی، شاهد تداوم درخواست برخی از سازمان‌‌‌های داخلی برای کاهش قیمت واحد‌‌‌های تولیدی متناسب با افت بهای کالاها در بازار‌‌‌های جهانی بودند. این درخواست که از سوی اطلاعیه سازمان حمایت مصرف‌‌کنندگان و تولید‌‌کنندگان مطرح شده موجب شده است تا رییس انجمن تولید‌‌کنندگان فولاد در اظهارنظری

خاطر نشان کند: قیمت فولاد در داخل کشور بیش از ۵۰ درصد کاهش داشته است. با توجه به اینکه تولید‌‌‌کنندگان خریدهای قبلی داشته‌اند با این کار در واقع تولید ورشکست می‌شود. باید دولت همکاری کند تا به خاطر کاهش قیمت‌های به‌وجود آمده تولید‌‌‌کنندگان و وارد‌‌‌کنندگان متضرر نشوند. در حال حاضر افت شدید بهای مواد اولیه در بازار‌‌‌های جهانی موجب شده است تا بحث موجودی‌‌‌های مواد اولیه قبلی در شرکت‌‌‌های مصرف‌‌‌کننده از اهمیت بالایی برخوردار باشد. این موضوع سبب شده است تا حتی نماد‌‌‌های مصرف‌‌‌کننده فلزات نیز با توجه به بحث موجودی‌‌‌های قبلی شرایط ناپایداری را تجربه کنند، چرا که افت شدید بهای مواد اولیه در حالی که در درازمدت می‌‌‌‌تواند ابزار مناسبی برای بهبود شرایط شرکت‌‌‌های مصرف‌‌‌کننده باشد در کوتاه مدت می‌‌‌‌تواند به دلیل زیان حاصل از خرید‌‌‌های قبلی به اقتصاد شرکت‌‌‌ها آسیب جدی وارد سازد که همین مساله تصمیم‌گیری معامله‌‌گران را با مشکل مواجه می‌‌‌‌سازد.

در معاملات دیروز در گروه بانکی ابراز نگرانی برخی از کارشناسان در مورد وضعیت اعتباری مشتریان بانک‌‌‌های خصوصی سبب شده است روند افت قیمت سهام این گروه همچنان ادامه یابد.

در گروه خودرویی نیز افت قیمت فروش شرکت‌‌‌ها سبب شده است این گروه که به دلیل برخورداری از نسبت P/E اندک معمولا

در دوره رکود بازار شرایط بهتری را تجربه می‌‌‌‌کردند، نیز درگیر مسایل و مشکلات خود باقی بمانند.