شروین شهریاری
پرسش از آقای احتشامی: ارزش سهام فولاد مبارکه را با توجه به کاهش قیمت‌های جهانی چگونه ارزیابی می‌کنید؟

فولاد مبارکه اصفهان درآخرین گزارش خود برای سال 87، تولید حدود 8/4‌میلیون تن انواع محصول را پیش‌بینی کرده که تقریبا معادل ظرفیت کامل این کارخانه است. «فولاد» حجم عمده تولید خود در سال جاری را بر نورد گرم متمرکز کرده است.
در جدول یک جزئیات آخرین بودجه فروش حسابرسی شده شرکت در سال ۸۷ را مشاهده می‌کنید:


به منظور ارزش‌گذاری سهم باید ابتدا تخمین سودآوری «فولاد» در سال ۸۸ انجام شود. در جدول دو یک پیش‌بینی تحلیلی از عملکرد شرکت در زمینه فروش محصولات در سال ۸۸ را مشاهده می‌کنید.


در خصوص ارقام جدول دو باید به چند نکته توجه داشت:
1 - تناژ و ترکیب فروش محصولات در سال 88 بدون تغییر نسبت به سال جاری لحاظ شده است.
۲ - قیمت فروش محصولات مبارکه در سال آتی برابر با آخرین قیمت معامله در بورس کالا در نظر گرفته شده است. این قیمت‌ها (که در مواردی با بیش از ۴۰‌درصد کاهش نسبت به نیمه نخست سال جاری مواجه شده‌اند) به باور برخی از کارشناسان بازار به نوعی کف قیمت فولاد تلقی شده که ثبات اخیر نرخ‌ها در بورس فلزات نیز گواه همین مساله است. بنابراین تعمیم قیمت‌های کنونی به کل سال آتی می‌تواند در زمره برآوردهای محافظه کارانه تلقی شود. حال به بررسی بهای تمام شده می‌پردازیم؛ در جدول سه اجزای بهای تمام شده مطابق آخرین پیش‌بینی ۸۷ را در کنار پیش‌بینی تحلیلی سال آتی مشاهده می‌کنید:


شایان ذکر است عمده هزینه مواد مصرفی شرکت (بیش از ۷۵درصد) به خرید سنگ‌آهن و قراضه اختصاص دارد. با توجه به افت شدید قیمت جهانی این مواد اولیه، انتظار کاهش هزینه‌های «فولاد» در این بخش به ویژه از محل خرید قراضه محتمل خواهد بود. به منظور رعایت اصل احتیاط در این برآورد هزینه خرید سنگ‌آهن در سال ۸۸ را معادل سال جاری و مابقی اقلام هزینه در سرفصل مواد مستقیم با ۱۰درصد کاهش در نظر گرفته شده است. همچنین مطابق رویه تاریخی، هزینه‌ها در بخش سربار با ۱۰درصد و در بخش دستمزد با ۱۵‌درصد افزایش نسبت به سال ۸۷ محاسبه شده است. حال به جدول ۴ توجه کنید که در آن پیش‌بینی تحلیلی از صورت سود و زیان شرکت در سال آتی در کنار آخرین پیش‌بینی حسابرسی شده سال جاری ارائه شده است.
در خصوص ارقام جدول 4 باید به چند نکته توجه داشت:

۱ - هزینه‌های عملیاتی در سال آینده با ۱۵درصد افزایش نسبت به سال‌ جاری در پیش‌بینی تحلیلی لحاظ شده‌اند. البته این افزایش پس از حذف سهم کمک پرداختی به صندوق بازنشستگی فولاد محاسبه شده است. گفتنی است «فولاد» در سال جاری ۶/۸۱‌میلیارد تومان پرداخت به صندوق کارکنان فولاد در بخش هزینه‌های عملیاتی در بودجه پیش‌بینی کرده که مطابق وعده‌های قبلی مطرح شد که با خصوصی شدن شرکت در سال ۸۷ این پرداخت حذف خواهد شد.
2 - درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری‌های شرکت براساس پیش‌بینی جدول 5 در خصوص سودآوری چهار شرکت سرمایه‌پذیر اصلی در نظر گرفته شده است. برای سایر سرمایه‌گذاری‌ها درآمدی در محاسبات لحاظ نشده است.
۳ - هزینه‌های مالی، درآمدهای متفرقه و الگوی محاسبه مالیات در پیش‌بینی تحلیلی مطابق آخرین بودجه حسابرسی شده سال ۸۷ لحاظ شده‌اند. با در نظر گرفتن جمیع موارد فوق مشاهده می‌شود که سود خالص هر سهم فولاد در سال ۸۸ مطابق مفروضات این برآورد، معادل ۲۶۱‌ریال به ازای هر سهم خواهد بود. بدیهی است کارشناسان با تغییر هر یک از فرضیات می‌توانند به ارقام متفاوتی درخصوص میزان سودآوری شرکت در سال ۸۸ دست یابند. در اینجا قسمت اول مطلب را به پایان می‌بریم و ارزش‌گذاری سهم به همراه ذکر چند نکته در مورد وضعیت فولاد مبارکه در سال آینده را به فردا موکول می‌کنیم.


Shahriary_sh@yahoo.com