تغییر روزانه کارگزار ناظر امکان‌پذیر نیست

ایسنا - با راه‌اندازی سیستم جدید معاملات و انتخاب کارگزار ناظر به طور میانگین روزانه ۲۰۰ نفر درخواست تغییر کارگزاران خود را به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی ارائه می‌کنند که این تغییرات شدید ناشی از ناآگاهی سهامداران از مزایای سیستم جدید و موج اولیه تغییر سیستم معاملاتی است که به مرور زمان برطرف شده و شکل عادی به خود می‌گیرد.

علیرضا حاجی نوروزی، مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی، در مورد سامانه جدید معاملات و سامانه پس از معاملات توضیحاتی ارائه کرد و گفت: سامانه قدیم سامانه‌ای بود که بخش معاملات و پس از معاملات آن یکسان بود و به صورت جدا عمل نمی‌کرد که این سیستم از لحاظ ابزاری و نظارتی و امکانات ضعف‌هایی داشت که لازم بود این دو سامانه مانند سایر کشورهای پیشرفته از هم جدا شود که این نیاز در کشور دیده شد و برای تغییر دو سامانه اقدام شد.

وی با بیان اینکه سامانه پس از معاملات ۲ سال بعد از راه‌اندازی سیستم جدید راه‌اندازی می‌شود، افزود: از روزی که این تصمیم گرفته شد مشخص بود که سامانه پس از معاملات حداکثر دو سال پس از سامانه معاملات جدید راه‌اندازی می‌شود که در حال حاضر سامانه معاملاتی جدید راه‌اندازی شده و سامانه پس از معاملات که یک سامانه مجزایی است دو سال پس از سیستم جدید قرار است، راه‌اندازی شود. وی توضیح داد: ابزارهایی در سیستم معاملات جدید وجود دارد که برای استفاده از آن باید سیستم پس از معاملات که یک سیستم مناسب و درخور آن است راه‌اندازی شود، به طور مثال ماشینی تعویض کردیم ولی هنوز جاده قدیمی مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید جاده هم نوسازی شود بنابراین در حال حاضر سامانه پس از معاملات همچنان سامانه قدیمی با همان امکانات است، ولی سامانه معاملات جدید شده است.

تقسیم مشکلات به دو دسته

وی مشکلاتی را که در حال حاضر با ورود سامانه جدید معاملات ایجاد شده است، به دو دسته تقسیم کرد و افزود: برخی از این مشکلات عادی است که در هر تغییر سیستمی رخ می‌دهد و باید برطرف شود ولی برخی دیگر از مشکلات ناشی از عدم مهارت کافی در استفاده از سیستم جدید است که این امر به زمان حداقل ۲ ماهه نیاز دارد تا مهارت کاربران با این سیستم افزایش یافته و با امکانات جدید آن آشنا شوند. آن وقت قضاوت راجع به این سامانه منطقی‌تر است.

نوروزی در ادامه کارگزاران ناظر را در سیستم جدید معاملات مورد توجه قرار داد و اظهار کرد: روزی که سامانه معاملاتی جدید سفارش داده و طراحی شد، مبنای آن بر این اساس بود که کارگزاری که برای هر سهامدار خرید را انجام می‌دهد هر میزان سهمی را که برای سهامدار خریداری می‌کند، همان میزان را می‌تواند بفروشد، که در حال حاضر سامانه جدید قرار است با سامانه پس از معاملات قدیمی فعالیت کند که سامانه قبلی چنین محدودیتی نداشت و خریدار می‌توانست از هر کارگزاری که سهم خریداری کرده از طریق هر کارگزار دیگری بفروشد. ولی با توجه به سامانه جدید، بدلی در سامانه قدیمی طراحی شد که بتواند با سامانه جدید کار کند که در نهایت بنا به درخواست شرکت مدیریت فناوری، بدلی تحت عنوان کارگزار ناظر طراحی شد که بر اساس آن سهامدار از طریق هر کارگزاری می‌تواند سهم خریداری کند ولی برای فروش فقط باید به یک کارگزار مراجعه کند. بنابراین در خرید مشکلی وجود ندارد و مانند سابق عمل می‌شود ولی برای فروش محدودیت وجود دارد.

خرید و فروش تنها با یک کارگزار

مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی یادآور شد: زمانی که سامانه پس از معاملات جدید شود، خریدار برای خرید سهم به هر کارگزاری مراجعه کند، فروش آن هم فقط باید از طریق همان کارگزار انجام شود. بنابراین محدودیت شکل دیگری به خود می‌گیرد ولی این محدودیت به معنای بد بودن نیست، بلکه امکاناتی ایجاد کرده و سهامدار مطمئن است که کسی نمی‌تواند به جای او سهم را بفروشد یا اینکه می‌تواند سهم خود را حفظ کند. همچنین کارگزار هم مشتری خود را شناخته و دیگر نگران این نیست که پول خود را از مشتری نگرفته باشد.

فعالیت با دو سامانه

نوروزی عنوان کرد: در حال حاضر دو سامانه جداگانه وجود دارد و کارگزار طی یک روز با سامانه معاملاتی فعالیت کرده و زمانی که فردی می‌خواهد کارگزار ناظر خود را تغییر دهد، این اتفاق در سامانه قدیمی رخ می‌دهد. زیرا این دو سامانه به صورت online با هم در ارتباط نبوده و روزی یکبار تبادل اطلاعاتی می‌کنند. بنابراین اگر موردی در سامانه قدیمی اصلاح شود، در روز بعد قابلیت انجام در سامانه جدید را دارد و نقل و انتقالاتی که در سامانه معاملاتی جدید انجام می‌شود، با یک روز فاصله در سامانه قبلی به روز می‌شود.

تغییر روزانه کارگزار ناظر ممکن نیست

وی با بیان اینکه این تاخیر زمانی نوعی تغییر روش است که این تغییر نیازمند صبر و گذر زمان است، اضافه کرد: قاعده این نیست که هر روز کارگزار ناظر توسط سهامدار تغییر کند، زیرا یک نفر که به عنوان کارگزار ناظر انتخاب می‌شود، بر اساس معیار منطقی این انتخاب صورت می‌گیرد مگر اینکه با کارگزار ناظر دچار مشکل شود و بخواهد آن را تغییر دهد و این به یک پروسه زمانی نیاز دارد. وی به شیوه‌های تغییر کارگزار ناظر اشاره کرد و گفت: سهامداران می‌توانند از طریق مراجعه حضوری به شرکت CDS و نیز مراجعه به سایت شرکت و دانلود فرم مورد نظر نسبت به تغییر کارگزار ناظر خود اقدام کنند که اگر در شهرستان‌ها باشند، می‌توانند به دفترخانه اسناد رسمی مراجعه کرده و بعد از احراز هویت به شرکت CDS پست کنند. وی اضافه کرد: علاوه بر این روش‌ها از سه‌شنبه هفته گذشته این امکان ایجاد شده است که سهامدار مستقیم به کارگزار ناظر خود مراجعه کرده و بعد از پر کردن فرم مورد نظر کارگزار ناظر فرم را به شرکت سپرده‌گذاری ارسال کند تا سهامداران راحت‌تر کارگزار خود را تغییر دهند.

۲۰۰درخواست روزانه

نوروزی با اشاره به اینکه به طور میانگین روزانه ۲۰۰ نفر درخواست تغییر کارگزار ناظر خود را به شرکت اعلام می‌کنند، عنوان کرد: ابتدا این همان موج اولیه ناشی از تغییر سیستم است که بعد از گذشت چند ماه عادی می‌شود ولی در حال حاضر سهامداران با سیستم جدید ناآشنا هستند که انتظار داریم به مرور زمان برطرف شود. وی خاطرنشان کرد: ولی در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی به دنبال روش‌های مکانیزه‌تری هستیم تا انتخاب کارگزارن ناظر راحت‌تر صورت گیرد. وی با اشاره به نارضایتی سهامداران از تغییر سیستم و انتخاب کارگزار ناظر گفت: اغلب سهامداران به دلیل تغییر روش در سیستم ناراضی هستند ولی با مزایای آن آشنا نیستند و عمدتا تغییر کارگزار آنها به همین دلیل است. مدیر عامل شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در ادامه تصریح کرد: تلاش می‌کنیم که سیستم پس از معاملات حداکثر تا ۲ سال آینده راه‌اندازی شود زیرا این سیستم به سخت‌افزارهای بیشتری نسبت به سیستم معاملاتی نیاز دارد که سخت‌افزارهای مورد نیاز قاعدتا باید از خارج از کشور تهیه شود.