گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد افزایش شمار شرکت‌های مثبت بود، هر چند که شاخص بار دیگر با تاثیر نمادهای مشمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی شاهد افت دو رقمی بود.

در بازار دیروز معامله گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در بازارهای جهانی، روند قیمت اکثر محصولات خام تغییری جدی را در شرایط ایجاد نکرده است. از این رو اکثر نمادهای معاملاتی وابسته به بازارهای جهانی روند گذشته خود را دنبال کردند. در بازارهای سهام نیز در منطقه آسیا اکثر بازارها با کاهش قیمت مواجه شدند که دلیل آن کاهش سود شرکت‌ها در سال میلادی آتی و همچنین نگرانی از تعمیق رکود است. با توجه به وضعیت رکود در بازارهای جهانی، شرکت‌های ایرانی نیز در گیر کاهش بهای فروش و افت سود آوری در سال آینده هستند که این امر مساله‌ای مهم برای شرکت‌های بورس تهران تلقی می‌شود. در درون بازار سرمایه تهران مهم‌ترین مساله تشریح نتایج نشست رییس سازمان بورس دکتر صالح آبادی با ریاست‌جمهوری بود. نتایج این جلسه به ویژه مواردی که به اطلاع بازار رسانده شده است می‌تواند در صورت اجرا، تاثیرات جدی را بر روی بازار بگذارد.

در بازار دیروز معامله‌گران در کنار گروه برقی که رونق نسبی را در چند روز اخیر شاهد بوده است، در گروه بانکداری نیز شرایط بهبود معاملات را تجربه کردند. در گروه برقی البته عرضه‌های قابل ملاحظه‌ای نیز رقم خورد اما نمادهای عمده نظیر موتوژن نیروترانس و ایران ترانسفو در کنار مدیریت پروژه‌های نیروگاهی همچنان با صف خرید همراه بودند. بهای مس نیز به عنوان فاکتور مهم در این گروه همچنان پایین تر از مرز ۳هزار دلار است.

در گروه بانکداری روز گذشته بازار با شایعاتی در مورد تغییر مدیرعامل بانک اقتصاد نوین همراه بود. از سویی اعلام جمع آوری سپرده‌ها به ویژه با اعلام سودهای سپرده جدید موجب شده است تا کارشناسان بازنگری دوباره ای را در مورد نمادهای بانکی صورت دهند. در گروه خودرو، کارشناسان سخنان برخی مسوولان وزارت صنایع را در مورد عدم تغییر نرخ خودرو و موافقت سایپا در مورد کاهش سود شرکت در برخی از مدل‌های تولیدی را دنبال می‌کنند.

در گروه خودرو، اعلام پرداخت مبالغ قابل ملاحظه‌ای از سوی وزارت نفت به صورت بلاعوض به دو شرکت خودروسازی ایران خودرو و سایپا خبر مناسبی برای وضعیت مالی این دو شرکت قلمداد می‌شود. براساس اعلام، مبلغ ۶۱۸‌میلیارد ریال به شرکت ایران خودرو و مبلغ ۱۳۸‌میلیارد ریال به شرکت سایپا بابت تولید پرداخت می‌شود. در گروه خودرو همچنان کارشناسان در انتظار مشخص شدن مساله تداوم رکود یا خروج از رکود این صنعت هستند. مساله رکود و عرضه‌های مازاد در سطح بازار سبب افت قیمت خودرو شده است که در صورت ادامه رکود، این افت بیشتر خواهد شد.