دستورالعمل توقف نمادها تدوین شد

ایلنا- مدیرعامل شرکت بورس برنامه‌‏های این شرکت جهت افزایش نقدشوندگی در بازار را تشریح کرد. حسن قالیباف گفت: مهم‌‏ترین ویژگی بازار سرمایه نقدشوندگی آن است و در حال حاضر برای تحقق این امر صدور دستورالعمل‌‏های جدید بازارگردانی ضروری است که در صورت ایجاد بازارگردانی در یک سهام و متقاضی بودن بازارگردان بر آن سهم، این امر باعث افزایش دامنه نوسان خواهد شد. از طرف دیگر با حذف حجم مبنا، قصد داریم نقدشوندگی را به بازار بازگردانیم.

تدوین دستورالعمل توقف نمادها

وی افزود: شرکت بورس برای جلوگیری از توقف نمادها در فرآیند زمانی طولانی در حال تهیه دستورالعملی است که طبق آن زمان بسته شدن نمادها و نحوه برخورد با این فرآیند بررسی خواهد شد که این امر باعث نظام‌‏مند شدن توقف نمادها می‌‏شود.

بررسی ابزارهای مشتقه

مدیرعامل شرکت بورس به ضرورت بکارگیری ابزارهای مشتقه اشاره و خاطر نشان کرد: در حال حاضر معاونت اقتصادی شرکت بورس در حال بررسی بکارگیری ابزارهای مشتقه و چگونگی اشکال معامله آن است که پس از انجام این مطالعات با نهایی شدن نحوه معاملات این ابزارها، اجرای آن را در بازار سرمایه اعلام خواهیم کرد.

برای زمان خرید نظری ندهم بهتر است

قالیباف در پاسخ به این پرسش مبنی بر اینکه چه زمانی بستر مناسب برای سرمایه‌‏گذاران برای خرید سهام فراهم خواهد شد؟ اظهار داشت: «در حال حاضر اگر در این رابطه نظری ندهم بهتر خواهد بود.»مدیرعامل شرکت بورس، بکارگیری سرمایه پنج میلیاردی صندوق سرمایه‌‏گذاری برای انجام خرید و فروش‌‏های خصوصی‌‏سازی و تسهیل این فرآیند را تکذیب کرد و افزود:‌ «بکارگیری چنین صندوق‌‏هایی در بازار به دلیل برخورداری از یک مدیریت حرفه‌‏ای به نفع بازار سرمایه است، زیرا سرمایه‌‏گذار می‌‏تواند با ایجاد یک سبد متنوع ریسک سرمایه‌‏گذاری را کاهش دهد و در امیدنامه‌‏های صندوق سرمایه‌‏گذاری پنج میلیاردی، تعهدی مبنی بر بکارگیری سرمایه این صندوق در اجرای اصل ۴۴ و خرید سهام پنج درصدی بانک ملت توسط این صندوق ذکر نشده است.»

همکاری بیشتر با بورس‌‏های خارجی

حسن قالیباف به برقراری ارتباط با بازارهای خارجی اشاره کرد و خاطر نشان کرد: «شرکت بورس برای بهره‌‏گیری از دانش بازارهای خارجی در تلاش است تا با بورس کشورهای دیگر ارتباط بگیرد که برای تحقق این امر حدود یک ماه پیش با امضای دو موافقتنامه با بورس قبرس و کره، گامی در این راستا نهادیم که با امضای موافقتنامه‌‏ها، گروه کاری تشکیل شده که به موجب تحقیقات این گروه،به مسائلی از جمله جمع‌‏بندی در مورد تشکیل FUND در ایران و عرضه آن در بورس قبرس و کره می‌‏پردازند.»

تغییر نحوه عرضه اولیه

مدیرعامل شرکت بورس در ادامه افزود: «در حال حاضر برای بازگشت اعتماد به بازار بر پذیرش سهام عرضه شده به بورس دقت بیشتری کرده و با اخذ اطلاعات کامل سعی بر افزایش شفافیت خواهیم داشت که این امر محقق خواهد شد و عرضه اولیه به روش ثبت سفارش دفتری صورت می‌‏گیرد که در حال حاضر این طرح در سازمان بورس در حال بررسی است.»

وی افزود: «با ساماندهی عرضه اولیه درصد سهام شناور آزاد نیز افزایش خواهد یافت.»