عرضه‌های خارج از بورس نیازمند مجوز است

عکس: نسیم گلی

فارس- مدیرنظارت بر بازار اولیه سازمان بورس گفت: دستور‌العمل نظارت بر عرضه‌های عمومی خارج از بورس ظرف یک ماه آینده عملیاتی می‌شود و از این پس این دسته از عرضه‌ها نیز مشمول دریافت مجوز از سازمان بورس خواهند شد.

بهروز زارع با اشاره به لزوم نظارت سازمان بورس بر عرضه سهامی که از طریق درج آگهی انجام می‌شوند، اظهار داشت: پیش نویس دستور‌العمل‌ نظارت بر عرضه‌های اولیه خارج از بورس تدوین شده و بعد از بررسی در کمیته مقررات و جمع‌بندی نهایی به هیات مدیره سازمان بورس ارسال می‌شود تا به تصویب برسد.

وی به طی این مراحل طی روزهای آینده اشاره کرد و گفت: این نظارت و دستور‌العمل برای آن تهیه و تدوین شده که تاکنون موارد زیادی از درج آگهی فروش سهام شرکت‌های عام خارج از بورس در روزنامه‌ها مشاهده و مشکلاتی را برای معامله‌کنندگان این دسته از سهام ایجاد کرده است.

این مقام مسوول سازمان بورس و اوراق بهادار خاطر نشان کرد: از آنجایی که این گونه عرضه‌ها از مصادیق عرضه عمومی است از این رو با تکیه بر مفاد قانونی، حوزه نظارت بر بازار اولیه تمام عرضه‌های عمومی سهام شرکت‌های سهامی عام خارج از بورس را پوشش خواهد داد.

زارع ادامه داد: بعد از تصویب و ابلاغ دستور‌العمل مربوطه،‌ مردم باید به مجوز سازمان بورس برای درج آگهی عرضه سهام در روزنامه‌ها توجه کنند و بر اطلاعات تکمیلی که در سایت سازمان بورس گذاشته خواهد شد اقدام به معامله سهام کنند.

وی تصریح کرد: در صورتی که بعد از تصویب دستور‌العمل نظارت بر عرضه‌های خارج از بورس، فردی بدون دریافت مجوز اقدام به فروش سهام خود کند، سازمان بورس بر اساس موارد قانونی رفتار خواهد کرد.

مدیر نظارت بر بازار اولیه در برابر این سوال که مجوز از عرضه عمومی از سازمان بورس طی چه مدت زمانی صادر می‌شود، اظهار داشت: برای این منظور همکاران واحد نظارت در صورت تکمیل مدارک در کوتاه‌ترین زمان فرآیند لازم را تسریع خواهند کرد.

زارع ادامه داد: در حالی برای ثبت اوراق بهادار در نزد سازمان بورس بر اساس قانون ۳۰ روز مهلت تعیین شده که یکی از مشکلات اصلی ما با شرکت‌ها و افراد حقیقی این است که یا مدارک لازم را ناقص می‌دهند یا اینکه در تکمیل مدارک زمان زیادی را صرف می‌کنند.

مدیر نظارت بر بازار اولیه ادامه داد: از سوی دیگر برخی از شرکت‌ها و مراجعه‌کنندگان حقیقی تعهدات مربوطه را نمی‌دانند یا به مسائل مالی اشراف ندارند.

زارع گفت: هم اکنون به طور میانگین ۲۰ روز از زمان ارائه مدارک کامل تا صدور مجوز سازمان بورس صرف می‌شود که در نظر داریم با تمهیداتی این میانگین در سال آینده به ۱۵ روز برسد.

به گفته زارع دستور‌العمل نظارت بر عرضه‌های عمومی خارج از بورس ظرف یک ماه آینده عملیاتی خواهد شد و از این پس این دسته از عرضه‌ها نیز مشمول دریافت مجوز از سازمان بورس خواهند شد.

زارع در خاتمه گفت: کسانی که اقدام به عرضه سهام خارج از بورس می‌کنند بهتر است بعد از تصویب دستور‌العمل ابتدا آگاهی لازم را به دست آورده و سپس مدارک مربوطه را به طور کامل به سازمان بورس ارائه کنند تا در کوتاه‌‌ترین زمان مجوز لازم صادر شود.