فارس - تصمیم هیات پذیرش اوراق بهاداردرخصوص ۵ شرکت مشمول اصل ۴۴ مشخص شد و دربرابر پذیرش حفاری شمال و لزوم ارایه امیدنامه جدید بانک ملت برای عرضه احتمالی ۶۷۵‌میلیون سهم دراسفند ماه‌، پذیرش دوبانک تجارت و... صادرات منقضی شد و عرضه سهام پالایشگاه نفت تبریز نیز لغو و به طی مرحله مجدد پذیرش ملزم شد.بعد ازظهرروزگذشته هیات پذیرش اوراق بهادارتشکیل جلسه داد و طی آن آخرین وضعیت حضور در بورس ۵ شرکت مشمول اصل ۴۴ را بررسی کرد. این هیات درباره پذیرش سهام حفاری شمال‌، تمدید مهلت درج بانک‌های ملت و تجارت و صادرات و همچنین تمدید عرضه سهام شرکت پالایشگاه نفت تبریز تصمیمات جدیدی را اتخاذ کرد.

پذیرش حفاری شمال

برپایه این گزارش، شرکت ۲۶۰‌میلیارد تومانی حفاری شمال روزگذشته مورد پذیرش واقع شد، اما مقرر شد به منظور شفاف سازی اول آن‌که امید نامه و کلیه اطلاعات مالی این شرکت در سایت اطلاع رسانی شرکت بورس درج شود، تا همگان قادربه بررسی و تجزیه و تحلیل اطلاعات این شرکت مشمول اصل ۴۴ باشند. از سوی دیگر به منظور جلوگیری از تکرار تجربه‌های واگذاری شرکت‌هایی چون صدرا و ماشین سازی اراک مقرر شد دولت برای انعقاد قرارداد و ارایه پروژه‌های بعدی تضمین‌های لازم را بدهد و مالکیت این شرکت را مشخص کند تا این شرکت سودده با محکم کاری و شفافیت کاملی وارد بورس شود. بر اساس برنامه‌های اعلامی از سوی مسوولان شرکت ملی نفت یران و سازمان خصوصی سازی قراراست ۱۳۴‌میلیون سهم حفاری شمال (معادل ۵ درصد) اوایل اسفند ماه در بازاراول بورس عرضه و کشف قیمت شود.

عرضه سهام بانک ملت با امیدنامه جدید

هیات پذیرش اوراق بهادار درخصوص تمدید عرضه سهام بانک ملت با سرمایه هزارو ۳۵۰‌میلیارد تومانی تصمیم گرفت با توجه به اتمام دوره ۶ ماهه اول سال مالی ۸۷‌، ابتدا امید نامه جدیدی را دریافت کند و سپس درروز شنبه آینده عرضه سهام اولین بانک دولتی را تمدید کند. این در حالی است که روز گذشته مسوولان بانک ملت نسبت به ارایه اطلاعاتی چون اظهارنظرحسابرس مستقل درخصوص مطلوب بودن سیستم اطلاعات حسابداری وکفایت سیستم کنترل‌های داخلی‌، صورت‌های مالی حسابرسی شده میان‌دوره‌ای ۶ ماهه منتهی به ۳۱ شهریور۸۷‌، گزارش حسابرسی شده پیش‌بینی عملکرد سال مالی آتی اقدام کردند، اما امیدنامه جدید این بانک تا روز شنبه تهیه خواهد شد . با این اوصاف عرضه سهام بانک ملت در۲۳ بهمن ( که روزگذشته حسن قالیباف اصل مدیرعامل شرکت بورس ازآن خبر داده بود) کاملا منتفی شد .

پذیرش دو بانک صادرات و تجارت منقضی شد

ازسوی دیگر دو بانک صادرات و تجارت در حالی باید براساس اصل ۴۴ از طریق بورس واگذار شوند که هیات پذیرش اوراق بهادارتصمیم به انقضای پذیرش این دوبانک گرفت تا چالش‌های حضور دربورس این دوبانک بیشتر و حضور آنها در بازار سهام به زمان نامعلوم دیگری موکول شود. این درحالی است که تاکنون کمترخبرو فعل و انفعالی از آماده‌سازی این دو بانک بزرگ دولتی شنیده شده و هیات پذیرش بانک صادرات و تجارت را مکلف به ارایه اطلاعات جدید برای پذیرش کرد. براساس این گزارش، بانک صادرات در ۹ بهمن ۸۶، با ۱۸ شرط مورد پذیرش هیات پذیرش اوراق بهادار واقع شده بود اما از آن زمان تاکنون به جز اعلام صورت‌های مالی ۸۶ و پیش‌بینی سود ۸۷ معلوم نیست چه مراحلی از آماده‌سازی این بانک‌ طی شده است. بانک تجارت نیز در ۱۴ اردیبهشت سال جاری با ۱۸ شرط مورد پذیرش واقع شده بود اما به مانند صادرات اطلاعی از فرایند آماده سازی آن موجود نیست.

عرضه سهام پالایشگاه نفت تبریز لغو شد

آخرین مورد تصمیم گیری جلسه روزگذشته و طولانی هیات پذیرش اوراق بهادار مربوط به پالایشگاه نفت تبریزبود. دراین باره هیات پذیرش با درخواست سازمان خصوصی سازی برای تمدید عرضه سهام این شرکت تا پایان سال موافقت نکرد و تصمیم گرفت با توجه به اتمام مهلت عرضه سهام ( مهلت ۶ ماهه برای کشف قیمت در ۳۰ آبان به اتمام رسیده بود) و براساس دستور العمل پذیرش، پالایشگاه نفت تبریز مجددا دربورس پذیرفته شود. شرکت ۱۹۴‌میلیارد تومانی پالایش نفت تبریزبعد از پالایش نفت اصفهان دومین شرکت از زیرمجموعه شرکت‌ ملی پالایش و پخش است که در۳۱ اردیبهشت سال جاری به عنوان چهارصد و چهل ششمین شرکت بورس با نماد «شبریز» در بازار اول بورس پذیرفته شده بود اما به دلیل مخالفت مسئولان وقت شرکت ملی پالایش و پخش‌، عرضه سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ در موعد مقرر انجام نشد تا اینکه با شرایط نامساعد بازار سهام توام شد.