گروه بورس - صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام طی بازه یک ماهه منتهی به نهم دیماه امسال، به طور متوسط یک درصد زیان را ثبت کردند.

«ایمان مقدسیان»، کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس گفت: متوسط بازدهی منفی یک درصدی صندوق‌ها در حالی است که طی مدت یاد شده متوسط بازدهی بازار، منفی 54/2درصد بوده است.
وی گفت: صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یکم ایرانیان در طول دوره پذیره‌نویسی خود موفق شد حدود ۱۳‌میلیارد تومان سرمایه جذب کند. همچنین این شرکت دارای ۱۰۰‌میلیارد تومان سرمایه پرداخت شده است.
وی ادامه داد: طی 30روز گذشته منتهی به نهم بهمن‌ماه امسال پر بازده‌ترین صندوق‌ها( در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام)، صندوق‌های سرمایه‌گذاری آگاه، خبرگان و کارگزاری بانک ملی بودند. از طرفی صندوق سرمایه‌گذاری آگاه که به تازگی با تغییر مدیر سرمایه‌گذاری خود مواجه شده 76/1درصد، صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان 50 /1 درصد و صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی20/1درصد بازدهی کسب کردند. وی افزود: در این ماه بازدهی بازار منفی 54/2 درصد بود، این در حالی است که بازدهی متوسط صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این ماه منفی یک درصد بود. وی در مورد کمترین بازدهی صندوق‌ها هم گفت: صندوق سرمایه‌گذاری گلچین در ماه گذشته کمترین بازدهی را به دست آورد. بازدهی این صندوق طی ماه گذشته منفی 8 درصد بود.
در همین حال این صندوق در هفته گذشته با کسب بیشترین بازدهی در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سه درصد بازدهی را از آن سرمایه‌گذاران خود کرد تا به این ترتیب بخشی از زیان ماه گذشته را جبران کرده باشد.
«مقدسیان» در خصوص بازدهی صندوق‌ها از شروع فعالیت گفت: تا نهم بهمن ماه امسال، چهار صندوق کارگزاری بانک ملی، سهم آشنا، خبرگان و پیشتاز پر بازده ترین صندوق‌ها هستند. صندوق سرمایه‌گذاری بانک ملی با گذشت 263 روز از شروع فعالیت خود، 81 درصد بازدهی داشته است، بازدهی متوسط روزانۀ این صندوق در هر روز از فعالیت خود برابر با 32صدم درصد است. وی ادامه داد: صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا با گذشت 281 روز از فعالیت خود 37 درصد بازدهی داشته است بازدهی متوسط روزانۀ این صندوق برابر با 13صدم درصد است. وی تاکید کرد: همچنین صندوق سرمایه‌گذاری خبرگان و پیشتاز با گذشت به ترتیب 277 و 260 روز از فعالیت خود 26 درصد بازدهی داشته‌اند و بازدهی متوسط روزانه این دو صندوق 10صدم درصد است.
وی NAV صندوق‌ها را نیز این‌گونه عنوان کرد: از لحاظ ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین ( صندوق سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار با درآمد ثابت) مجموع ارزش صندوق‌های سرمایه‌گذاری۵۶۶‌میلیارد ریال است که از این مقدار ۲۲۱میلیارد ریال آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است.
وی تعداد حقیقی‌های صندوق‌ها را 865نفر اعلام کرد و گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری با احتساب صندوق سرمایه‌گذاری کارآفرین برابر با 1048نفر است که 865 نفر از این افراد در صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام حضوردارند و این افراد 42 درصد از واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام را در اختیار دارند.
وی یادآور شد: صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان بیشرین تعداد سرمایه‌گذار حقیقی را دارد. رتبه بعدی متعلق به صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز است که در بین سرمایه‌گذاران حقیقی پرمخاطب است وی تصریح کرد: این در حالی است که از ۱۵آبان ماه امسال تاکنون ۷۵ نفر از اشخاص حقیقی در این صندوق واحدهای خود را ابطال کرده اند، این صندوق همچنان‌ یکی از پرمخاطب ترین صندوق‌ها در بین حقیقی‌ها است.
در صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز 126 سرمایه‌گذار حقیقی حضوردارند که 80 درصد واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق را از آن خود کرده‌اند.