«صندوق یکم» 5/20درصد بازدهی می‌دهد

عکس: حمید جانی‌پور

گروه بورس - مدیر اجرایی صندوق یکم از بازدهی بالای ۵/۲۰درصد صندوق برای سرمایه‌گذارانی که یک سال این صندوق را همراهی کنند، خبر داد.

علی اسلامی بیگدلی با بیان این مطلب افزود: در حال حاضر در شبکه بانکی و بازار سرمایه هیچ سود تضمین شده‌ای که بالاتر از این رقم باشد، وجود ندارد و سرمایه‌گذاران می‌توانند با استفاده از امکانات صدور و ابطال صندوق در دوره‌های زمانی مختلف، سود روزشمار ۱۹درصدی را دریافت کنند. وی با اشاره به اینکه صندوق یکم ایرانیان به عنوان اولین صندوق بزرگ، بازدهی مناسب و اصل سرمایه سهامداران جزء را تضمین می‌کند، افزود: در بازار تک‌محصولی، حضور مستقیم سهامداران جزء همواره با زیان روبه‌رو است، اما صندوق برای سرمایه‌گذارانی که نمی‌خواهند اصل سرمایه خود را در یک سال درگیر گواهی‌های سپرده شبکه بانکی کنند، ابزار جدیدی فراهم می‌آورد. بیدگلی یادآور شد: بازدهی صندوق یکم قابل مقایسه با بازار پول نیست و صندوق‌های بزرگ می‌توانند بازار سرمایه را به عنوان رقیب شبکه بانکی مطرح کنند، به طوری که جریان سرمایه به سمت بازارپایگی حرکت کند تا سریع‌تر وارد چرخه تولید شود. وی افزود: مکانیزم صندوق طوری است که بخشی از منابع صندوق را به صورت گواهی سپرده نزد بانک‌ها قرار می‌دهد و از سوی دیگر بازخرید گواهی سپرده بانکی برعهده صندوق است. به این ترتیب با توافقات صورت گرفته، صندوق برای بازخرید ۱۶درصدی گواهی سپرده، همان سود ۱۹درصدی سالانه را از بانک‌ها دریافت خواهد کرد. مدیر اجرای صندوق یکم ایرانیان افزود: در بخش بازار سرمایه نیز منابع صندوق را در سهامی وارد می‌کنیم که ریسک کمتری را برای آنها پیش‌بینی کرده‌ایم. به این معنی که فقط در سهامی وارد می‌شویم که به نوعی نقش بازارگردان داشته باشیم و از سهامدار عمده تضامینی را برای بازدهی ۵/۲۲درصد دریافت کرده باشیم. وی گفت: در این صورت اگر بازدهی سهام طی دوره بازارگردانی که برای مقاطع سه ماهه و شش ماهه درنظر گرفته شده است، کمتر از ۵/۲۲درصد باشد، سهامدار عمده این مابه‌التفاوت سود را پرداخت خواهد کرد.

وی ورود به عرصه بازارگردانی را با توجه به تقاضای زیاد شرکت‌های بورسی، منبع مطمئنی دانست و خاطرنشان کرد: در حال حاضر اکثر شرکت‌ها برای بازارگردانی مشکل تامین منابع مالی دارند و صندوق یکم با توجه به تضمین سود ۵/۲۲درصد از سهامدار عمده می‌تواند فعالیت مناسبی در این عرصه داشته باشد.

اسلامی بیدگلی ادامه داد: در حال حاضر ارزش صندوق به بیش از ۱۳میلیارد تومان رسیده است و تراز صدور و ابطال واحدهای سرمایه‌گذاری در ۳۵روز گذشته مثبت است و فعالیت بیشتر در این زمینه با اعتماد سرمایه‌گذاران از تضمین سود ۱۹درصدی افزایش می‌یابد، چرا که نقدشوندگی سرمایه‌گذاری در صندوق جذابیت بالایی دارد و سرمایه‌گذار در هر زمان با مراجعه برای ابطال واحد خود، ظرف سه روز اصل سرمایه و سود خود را دریافت خواهد کرد.

شایان ذکر است که مراجعات زیادی از زیرمجموعه‌های شبکه بانکی به خصوص شرکت‌های سرمایه‌گذاری آنها برای خرید واحدهای صندوق صورت گرفته است که در حال بررسی هستیم. بیدگلی تاکید کرد: رویکرد صندوق یکم جذب سرمایه‌گذاران خرد و غیرحرفه‌ای است تا تجربه بدی که این سرمایه‌گذاران از حضور مستقیم در بازار سرمایه داشتند، جبران شود. وی کف سرمایه‌گذاری در صندوق را خرید ۱۰واحد یک میلیون ریالی و سقف آن را ۵/۲میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: امیدواریم که صندوق‌ها با شرایط ویژه‌ای که دارند، راهی برای جذب سرمایه‌های خارجی باشند؛ چرا که سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی دنیا در حال حاضر بازدهی ۴ تا ۵درصدی دارد.

وی از تمایل چند سرمایه خارجی برای ورود به صندوق در روزهای گذشته خبر داد و گفت: یک سرمایه‌گذار عربی طی روزهای گذشته برای خرید واحدهای صندوق اقدام کرده است که عدد مورد درخواست بزرگ‌تر از سقف صندوق بود و تلاش ما این است که سرمایه‌ای را جذب کنیم که تعهد خود را در قبال آن انجام دهیم.

اسلامی بیدگلی تاسیس صندوق‌های بعدی از سوی تامین سرمایه نوین را از دیگر برنامه‌های شرکت دانست و گفت: برنامه بعدی ما ارائه صندوق‌های ETF است که قابلیت پذیرش و معامله در بورس را دارند که نظیر شرکت‌های سرمایه‌گذاری موجود عمل می‌کنند، اما همچنان از سوی تامین سرمایه نوین تضمین خواهند شد. در حال حاضر شرایط باید برای پذیرش این صندوق‌ها در بورس از سوی سازمان بورس فراهم شود.