فارس - ایرانیان سرمایه‌گذار خارج از کشور انتظار دارند با رفع برخی موانع قادر به تزریق سرمایه‌های خود به اقتصاد ایران باشند که دراین میان تاسیس یک شرکت‌‌ بزرگ هلدینگ ایرانی - عربی را پیشنهاد داده‌اند تا بتوانند در جریان اجرای اصل 44 حضورجدی و شادابی در سرزمین مادری خود داشته باشند.

هرچند آمار دقیق و بروزی از حجم سرمایه و سرمایه‌گذاری ایرانیان مقیم از خارج وجود ندارد اما همه دست‌اندرکاران اقتصادی براین باورند در صورت حذف موانع سرمایه‌گذاری خارجی در کشور، سرمایه‌گذاران خارج از ایران با توجه به جذابیت‌های سرزمین مادری خود می‌توانند حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند و در رشد و توسعه ایران نقش قابل توجهی ایفا کنند.
در این میان هرچند با اجرای اصل 44 و واگذاری بنگاه‌های دولتی به بخش خصوصی بستر مناسبی برای این مهم حاصل شد اما قوانین دست و پاگیر سرمایه‌گذاری خارجی و برخی دیگر ازمشکلات مانع از حضور جدی و تمام عیار سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم خارج از کشور شده است. این در حالی است که سقوط بازارهای مالی کشورهای همسایه و غربی از یک سو و ظرفیت‌های پیدا و پنهان اقتصاد ایران درکناراجرای اصل 44 از جانب دیگر سطح علاقه به حضور ایرانیان مقیم خارج از کشور را افزایش داده که در این میان با بررسی انتظارات این گروه و دلایل عدم امکان جذب سرمایه‌گذاری خارجی خصوصا ایرانیان می‌توان به نتایج مطلوبی دست پیدا کرد.
برگزاری همایش بررسی بحران مالی غرب در کیش و دعوت سفرای ایران در کشورهای امارات، قطر‌‌، بحرین و عمان از سرمایه‌گذاران‌‌، فرصت مناسبی برای تبادل‌ نظرها بین ایرانیان مقیم کشورهای همسایه و آمریکا و کانادا با مسوولان اقتصادی کشور شد اما در رابطه با انتظارات و موانع موجود معلوم نیست که آیا گزارشی تهیه و مورد بررسی قرار گرفته یاخیر؟
بر همین اساس گزارش پیش‌رو به نقطه نظرات تعدادی از ایرانیان خارج از کشور پرداخته است. این در حالی است که باید به نکته بارزاین گروه اشاره کرده که آن علاقه شدید به سرزمین آبا و اجدادی و تمایل وافردر کمک به توسعه و پیشرفت ایران عزیز بود.
نیاز به بسترسازی در دو عامل
عبدالنقی موسوی، سرمایه‌گذار ایرانی مقیم بحرین در بررسی دلایل عدم حضور ایرانیان خارج از کشور دلایل چندگانه‌ای را مطرح می‌کند.
وی که به نمایندگی از سرمایه‌گذاران بحرینی سخن می‌گفت، چنین می‌گوید: در حالی شرکت‌‌‌های زیادی در بحرین آمادگی سرمایه‌گذاری در بخش مختلف اقتصاد ایران را دارند که دو عامل منظم بودن ارتباط با مسوولان و بروز بودن سایت‌ها و معرفی به موقع پروژه‌های و اطلاع‌رسانی فرصت‌ها می‌تواند زمینه‌ساز حضور جدی سرمایه‌گذاران خارج از ایران باشد.
وی ثبت هفت هزار اختراع در ایران را در اعلام آمادگی سرمایه‌گذاران بحرینی مؤثر می‌داند و پیشنهاد می‌دهد: می‌توان با تاسیس یک شرکت‌‌ هلدینگ ایرانی - عربی زمینه مناسبی را در رشد توسعه اقتصاد ایران و حضور سرمایه‌گذاران خارجی فراهم کرد.
سرمایه‌‌‌های ورودی تضمین شود
این نقطه نظرها و پیشنهادهای قابل اعتنا در حالی بیان شد که سرمایه‌گذاران ایرانی مقیم کشور قطر نیز راغب به سرمایه‌گذاران در بخش‌های مختلف ایران هستند. در این باره مه زاد قائمیان که از جلمه سرمایه‌گذاران در منطقه سرعین در استان اردبیل است، خاطرنشان می‌کند: یکی از انتظارات ما این است که سرمایه‌های وارد شده به ایران تضمین شود. چند وقت پیش یک ایرانی مقیم قطر مایل به سرمایه‌گذاری در بوشهر بود اما سوالی داشت که مربوط به امضای ضمانت نامه معتبر بود تا آرامش داشته باشد.
بسترسازی برای حضور ایرانیان دراجرای اصل ۴۴
معتمدی رییس شورای بازرگانی ایرانیان مقیم امارات نیز اجرای اصل 44 واگذاری شرکت‌‌های بزرگ دولتی را مدنظر قرار می‌دهد و می‌گوید: واقعیت این است که شرکت‌‌‌های سودده و پربازدهی در ایران وجود دارند که تعدادی از آنها واگذار شده‌اند اما ایرانیان مقیم امارات نتوانسته‌اند، در جریان این واگذاری‌ها حضور داشته باشند. در حالی که می توان زمینه ایی فراهم کرد که این گروه در جریان واگذاری‌‌ها حضور جدی داشته باشند.
وی تصریح کرد: سوال اساسی از مسوولان خصوصی‌سازی کشور این است که آیا در صورت ورود سرمایه‌های ایرانیان مقیم امارات آیا رییس سازمان خصوصی‌سازی می‌تواند تضمین بدهد که بعد از مدتی بتوان این سرمایه‌ها را خارج کرد.