گروه بورس - دبیر کل کانون کارگزاران یکی از راهکارهای شفاف شدن انتشار و نظارت بانک مرکزی بر روی گواهی‌‏های سپرده را ایجاد بازار ثانویه این‌‏گونه گواهی‌‏ها در بورس عنوان کرد و افزود: بانک‌‏ها یا ناشران این‌‏گونه گواهی‌‏ها یا اوراق مشارکت‌‏ها (مانند اوراق مشارکت نیرو) از طریق یکی از کارگزاران بورس می‌‏توانند بازارگردانی این اوراق را برعهده داشته باشند و نگذارند که قیمت آن از قیمت اسمی پایین‌‏تر بیایید. یعنی همین کاری که الان در شبکه بانکی انجام می‌‏شود، در دستور کار قرار گیرد و بازخرید اوراق به قیمت اسمی را در بورس تعهد کنند.

خرازی دبیر کل کانون کار گزاران بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با ایلنا، اظهار داشت: در اکثر بورس‌‏های دنیا ابزارهای بازار پولی مانند قرض دادن و قرض گرفتن پول یا اوراق قرضه علاوه بر شبکه اختصاصی بین بانکی در بورس نیز معامله می‌‏شوند.

خرازی به بورس استانبول اشاره کرد و افزود: در این کشور بعد از ظهرها، کارگزاران بانکی به رقابت و حراج بر سر قرض دادن و قرض گرفتن پول می‌‏پردازند و نرخ بهره بین بانکی در این‌‏‏گونه بازارهای متشکل مشخص می‌‏شود.

خرازی اضافه کرد: معاملات گواهی‌‏های سپرده شبکه بانکی می‌‏تواند در رینگ معاملاتی خاص یا در نشست معاملاتی بعد از ظهر در بورس اوراق بهادار و تحت همین شبکه معاملاتی موجود مورد دادوستد قرار گیرد. به شرط آنکه معاملات روی این گواهی‌‏ها واقعی بوده و امکان تغییر نرخ در شرایط رکود و رونق موجود باشد. به‌‏طور مثال وقتی پول‌ها از بورس به دلایل مختلف بیرون می‌‏رود، بدیهی است که گواهی‌‏های سپرده بانکی گران‌‏تر شوند. هنگامی‌‏که اقبال به اوراق بهادار بورسی زیاد می‌‏شود، این گواهی‌‏ها باید ارزان‌‏تر معامله شود.

خرازی در پایان یادآور شد: سامانه معاملات جدید این امکان را دارد که گواهی سپرده و هرگونه ابزار دیگر بازار پولی در بورس و تحت شبکه الکترونیک موجود معامله شود.

ایجاد شرکت پذیرش در بورس

دبیر کل کانون کارگزاران برای پذیرش شرکت‌‌ها در بازار سرمایه خواستار تشکیل شرکت پذیرش با ترکیب سهامداری شرکت بورس و کارگزاران شد.

حسین خزلی خرازی دبیر کل کانون کارگزاران در گفت‌و‌گو با موج با اشاره به صدور مجوز کارگزار معرف بر اساس حداقل استانداردها در شرکت‌‌های کارگزاری، بر عدم تجهیز شرکت‌‌های کارگزاری به نیروهای انسانی متخصص تاکید کرد.

وی اظهار داشت: در میان ۳۷ شرکت کارگزاری دارای مجوز کارگزار معرف، تنها ۵ تا ۶ شرکت کارگزاری از نیروی انسانی متخصص و دفتر کار مناسب برخوردارند.

وی به منظور بالابردن توانایی بازار سرمایه در پذیرش مناسب شرکت‌‌ها در بورس، پیشنهاد داد: می‌‌‌توان با تشکیل شرکتی با ترکیب سهامداری شرکت بورس و کارگزاران، شرایطی را برای پذیرش مناسب شرکت‌‌های بزرگ دولتی و خصوصی در بازار سرمایه فراهم کرد.

به گفته دبیر کل کانون کارگزاران، این شرکت جدید به عنوان یکی از شرکت‌‌های تابعه‌‌ بورس، با مالکیت ۵۱ درصدی شرکت بورس و۴۹ درصدی کانون تشکیل می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس تمام فعالیت‌‌های پذیرش، مذاکره با شرکت‌‌ها تا هنگام عرضه در بورس و تعهد خرید از سوی این شرکت انجام می‌‌‌شود.

خرازی از نگرانی درخصوص فعالیت انحصاری این شرکت در بازار سرمایه در پذیرش وجذب شرکت‌‌ها به عنوان انتقاد وارده بر این پیشنهاد نام برد.

وی گفت: با تشکیل این صندوق کارگزاران معرف و صندوق‌‌های سرمایه گذاری می‌‌‌توانند به فعالیت خود ادامه دهند و توانمندی‌‌های خود را در بازار سرمایه افزایش دهند.