گروه بورس -همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته تحت تاثیر اقبال مجدد معامله‌‌گران به سهام گروه برقی و دارویی به همراه حرکت قیمتی برخی از سهام با افت ارزش سنگین قرار داشت.

در بازار دیروز معامله‌‌گران در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که در صحنه مجلس شورای اسلامی‌‌‌‌تصویب کلیات بودجه سال ۸۸ سبب شده است تا معامله‌‌گران تصویب برخی از بندهای درآمدی این لایحه به ویژه در بحث افزایش حامل‌‌‌های انرژی قطعی فرض کنند. این امر موجب خواهد شد تا برخی از پیش‌‌بینی‌‌‌ها در مورد وضعیت مالی برخی از شرکت‌‌‌ها تحقق یابد. این پیش‌‌بینی‌‌‌ها به میزان قابل ملاحظه‌‌‌ای به سوی کاهش سود شرکت‌‌‌های بورسی متمایل است.در این میان معامله‌‌گران البته به انتظار روشن شدن سهم هر یک از حامل‌‌‌های انرژی در مورد افزایش قیمت هستند. با توجه به نوع مصرف شرکت‌‌‌ها بحث افزایش قیمت برق، گاز طبیعی و نفت کوره تاثیراتی را بر شرکت‌‌‌ها خواهد داشت. در کنار بحث‌های بودجه‌‌‌ای، نزدیک شدن پایان سال مالی بخش عمده‌‌‌ای از شرکت‌‌‌های بورسی و شرکت‌‌‌های سرمایه گذاری سبب شده است برخی از تحرکات در جهت افزایش بهای سهام و کاهش میزان ذخیره قابل اتخاذ شرکت‌‌‌های سرمایه گذاری در بازار سرمایه نیز به چشم بخورد. در بازار این تاثیر در مورد برخی از نمادهای اصل ۴۴قابل مشاهده است که روز گذشته شاهد تشکیل صف‌‌های خرید در نماد فن آوران و نماد ملی مس بودیم. در بازار سهام البته معامله‌‌گران با دقت روند افت قیمت سهام را نیز دنبال می‌‌‌‌کنند. این افت شدید در برخی از نمادها سبب افزایش ارزندگی شده است که همین امر سبب جذب سرمایه‌‌گذاران بلند مدت به سوی این گروه از سهام شده است. از دیدگاه این گروه از سرمایه‌‌گذاران (البته کم تعداد در بازار سهام)ارزش برخی از سهام در بازار سرمایه به کمترین حد تاریخی رسیده است که همین امر موجب خواهد شد در صورت کاهش نگرانی‌ها و روشن شدن ابهامات، این گروه از سهام در اولویت‌های افزایش قیمت قرار گیرند. از این رو بازار با خریدهایی و با چنین توجیهاتی مواجه است که البته سهم آن از کل تحولات بازار اندک است. در بازار سهام اکثر معامله‌‌گران حاضر بیش از هر چیز به دنبال نوسان‌های کوتاه مدت هستند که به دلیل ضعف بنیادهای نقدینگی، بازار عموما متمایل به حضور در صف‌‌های خرید و فروش است و با چرخش‌های ناگهانی بازار عملا شانس سود آوری قابل ملاحظه‌‌‌ای نیز در آن برای معامله‌‌گران وجود ندارد.
در بازار دیروز معامله‌‌گران در ابتدای وقت شاهد انتشار گزارش‌‌ پیش‌‌بینی سود شرکت مدیریت پروژه‌‌‌های نیروگاهی ایران بودند. این گزارش‌‌ در شرایطی منتشر شد که کمتر یک ماه قبل و در زمانی که بحث معامله عمده بلوک 51درصدی شرکت منتشر شده بود مپنا با توقف نماد و تعدیل مثبت عایدی مواجه شده بود. این گزارش‌‌های متناقض سبب دلسردی خریداران از خرید این شرکت خواهد شد.
در گروه برقی نماد موتوژن برای برگزاری مجمع عمومی‌‌‌‌سالانه دیروز متوقف شد. در گروه دارویی روز گذشته صف‌‌ فروش دارویی سبحان در شرایطی جای خود رابه صف‌‌ خرید داد که برخی از مصوبات مجلس شورای اسلامی‌‌‌‌گمانه‌‌‌های معامله‌‌گران در مورد افزایش بهای دارو در سال آینده را تقویت کرده است.
براساس مصوبه نمایندگان دولت اجازه یافت تا 100 درصد قیمت داروهایی که امکان سوءمصرف دارند و فهرست آن از سوی وزارت بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی اعلام و به تصویب دولت می‌رسد را در سال 88 افزایش دهد و این افزایش قیمت به تصویب کمیسیون قیمت‌گذاری دارو برسد.
همچنین نماینده دولت در توضیح دلیل افزایش قیمت این داروها عنوان کرد: در کشور ما به دلیل قیمت پایین برخی داروها مانند استامینوفن‌ها که دارای عوارض عدیده‌ای هستند و بدون نسخه‌ پزشک و سرخود مصرف می‌شود، مصرف این داروها بسیار زیاد است و یکی از راه‌های رفتارسازی داروهایی که غیر نسخه پزشکان مصرف می‌شود، افزایش قیمت آنها است. انتظار می‌‌‌‌رود این مصوبه تاثیراتی را بر شرکت‌‌‌های دارویی برجای بگذارد.
در گروه پتروشیمی‌‌‌‌نماد پتروشیمی‌‌‌‌فن آوران دیروز پس از یک دوره کاهش قیمت که اوج آن در معاملات روزهای شنبه و یکشنبه رقم خورد و باعث رسیدن بهای سهم به کف‌های تاریخی شد، با صف‌‌ خرید یک میلیون سهمی‌ ‌‌‌مواجه شد. این صف‌‌ در شرایطی تشکیل شده است که معامله‌‌گران در انتظار تعیین نرخ گاز مصرفی واحدهای پتروشیمی‌‌‌‌در سال آینده هستند.
در گروه فلزی نیز ملی مس روز گذشته با صف‌‌ خرید مواجه شد. در گروه فلزی فولاد با احتمال توقف نماد برای اعلام سود سال ۸۸ مواجه است. در این گروه کابل سازی ایران نیز که اخیرا خط تولید کابل‌های ۱۳۲کیلوواتی خود را راه اندازی کرده است مشمول ضوابط رفع گره است.
در گروه تصفیه نفت پالایشگاه اصفهان روز گذشته در شرایطی پیش‌‌بینی سود سال 88 خود را منتشر کرد که به گفته بحرینیان عضو کمیسیون اقتصاد کلان اتاق ایران، شرکت‌‌‌های بزرگی مانند فولاد و پالایشگاه اصفهان دارایی‌هایشان معادل چهار برابر قیمت عرضه آن بوده است.
بازار در مورد این نماد نیز منتظر تعیین تکلیف نرخ نفت خام برای سال آینده هستند.
در گروه سیمانی معامله‌‌گران شاهد افت یک دست نمادها توام با شکست پی به‌‌‌ای شرکت‌‌‌ها هستند. به نظر می‌‌‌‌رسد شرکت‌‌‌های سیمانی برای قرار گرفتن در نقش پرداخت کنندگان سود نقدی مناسب در بورس و احتمال رشد هزینه‌‌‌های تولید به دنبال اجرای طرح تحول، تن به این شکست داده اند.