صرفه‌جویی 18میلیون دلاری «کشتیرانی» در بخش تعمیرات

عکس: هدیه لطفی

گروه بورس - مجید اسکندری: بخش تعمیرات کشتی وابسته به کشتیرانی جمهوری اسلامی‌‌‌سالانه حدود ۱۸میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای این شرکت به همراه دارد.

کاپیتان ولی حاج ولیلی، مدیرعامل شرکت پرشیاهرمز با اعلام این مطلب فعالیت این شرکت را مورد اشاره قرارداد و گفت: این شرکت که ۵۱درصد سهام آن متعلق به کشتیرانی جمهوری اسلامی‌‌‌ و ۴۹درصد سهام آن متعلق به شرکت ایزوایکو است فعالیت خود را از آذرماه سال جاری آغاز کرده و با سرمایه‌گذاری ۴میلیارد تومانی و با استفاده از تاسیسات موجود قبلی و با بهره‌گیری از ۴۳۸ نیروی متخصص در حال حاضر به طور متوسط ماهانه ۵/۱میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی برای این شرکت به دنبال دارد. وی افزود:

پرشیا هرمز قادر است کشتی‌هایی تا ظرفیت ۲۸هزار تن وزن و تا ۲۴۰متر طول را در «داک دلفین» این شرکت تعمیر کند. حاج‌ ولیلی خاطرنشان کرد: ما قادریم ۱۰۰درصد خدمات مورد نیاز را به کشتی‌های ایرانی و خارجی ارائه دهیم ضمن اینکه قیمت خدمات ما در منطقه خلیج‌فارس ۲۰درصد پایین‌تر از بقیه است. مدیرعامل پرشیا‌هرمز ادامه داد: از ابتدای فعالیت این شرکت تاکنون ۲۲کشتی تعمیر کردیم که دو کشتی آن خارجی بوده و در ۴ماهه اخیر نیز ظرفیت خالی نداشته‌ایم.

وی در خصوص صنعت کشتی‌سازی گفت: کشورهای کشتی‌ساز در مرحله اول، کار خود را با تعمیرات کشتی آغاز کردند اما در ایران برعکس عمل شد. وی سپس گفت: پیش از این، کشتی‌ها در دبی و چین تعمیر می‌شد اما صنعت تعمیر کشتی در حال حاضر در کشور ما احیا شده و با توجه به قانون که هر کشتی هر ۵ سال باید دو بار تعمیر شود و برخی کشتی‌ها ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار دلار و برخی نیز یک میلیون دلار هزینه تعمیرات دارند، این صنعت در ایران گسترش خواهد یافت و کشور ما می‌تواند به عنوان یک قطب مهم در تعمیرات کشتی در منطقه مطرح شود. حاج‌ولیلی درباره طرح‌های توسعه شرکت گفت: در نظر داریم با احداث «داک‌دلفین۲» که حداقل نیاز به ۱۰۰میلیون دلار سرمایه‌گذاری دارد فعالیت خود را گسترش داده و توان تعمیرات کشتی‌های «سوپرمکث» را نیز کسب کنیم.

تامین ۵۰ درصد سوخت کشتی‌ها در خلیج‌فارس تا یک سال آینده

کاپیتان محمد مهدی عبدالرزاق، مدیرشعبه شرکت خدمات دریایی مهندسی در خصوص سوخت رسانی به کشتی‌‌ها گفت: در بندر شهید رجایی ۹ بارج داریم‌‌ که شش بارج ۶۰۰ تنی و ۳ بارج ۷۰۰ تا ۱۲۰۰ تنی هستند و به کشتی‌‌ها سوخت رسانی می‌‌‌کنند‌‌. وی افزود: در حال حاضر سه فروند کشتی به نام‌های بهشتی‌‌، رجایی‌‌ و باهنر هر کدام ۳۵ هزار لیتر را می‌‌‌توانند ذخیره کنند‌‌. وی از سفارش ساخت دو فروند کشتی برای رفع مشکل ظرفیتی خبر داد و گفت: این دو کشتی در هر ساعت ۹۰۰ تن سوخت را می‌‌‌توانند به کشتی‌‌ها بدهند‌‌. کاپیتان عبدالرزاق با اشاره به سوخت گیری کشتی‌‌های خارجی در فجیره امارات و دیگر بنادر در گذشته گفت: با توجه به اینکه کیفیت سوخت ایران بسیار عالی است و همچنین از آنجایی که فجیره نیز بخشی از سوخت خود را از ایران تامین می‌‌‌کند و به کشتی‌‌های خارجی می‌‌‌فروشد، بر آن شدیم تا سهم بیشتری از بازار موجود را برای ایران ببینیم و هم اکنون سوخت بین ۲۰ تا ۲۵ درصد کشتی‌‌های خارجی در بندرشهیدرجایی تامین می‌‌‌شود‌‌. وی گفت: در گذشته ۱۰ تا۱۵ هزار تن سوخت به کشتی‌‌ها می‌‌‌دادیم که الان به ۵۰هزار تن افزایش پیدا کرده است‌‌. کاپیتان عبدالرزاق برنامه ریزی و توجه به ظرفیت موجود در بندرشهیدرجایی را قابل توجه دانست وگفت: با توجه به اینکه کیفیت سوخت ایران بالا است و در بندر فجیره سوخت ایران را با سوخت‌‌های دیگر مخلوط می‌‌‌کنند و به کشتی‌‌ها می‌‌‌فروشند، ما می‌‌‌توانیم با بازاریایی و برنامه ریزی در آینده‌‌ای نزدیک ۵۰ درصد سوخت کشتی‌‌ها را در خلیج فارس تامین کنیم. وی در ادامه از توسعه مرکز سوخت رسانی به کشتی‌‌ها خبر داد و افزود: بیش از دوهکتار زمین را تا ۱۸ ماه آینده برای ذخیره سازی ۴۸ هزار تن سوخت آماده می‌‌‌کنیم و امیدوار هستیم بخش قابل توجهی از فروش سوخت به کشتی‌‌های خارجی در آینده به ایران تعلق گیرد.