شروین شهریاری
قسمت اول
درخواست از آقای داروگر: لطفا تحلیلی از وضعیت گروه دارویی سبحان و افق آینده شرکت ارائه کنید.

پاسخ: گروه دارویی سبحان از جمله شرکت‌‌های وابسته به سرمایه‌‌گذاری البرز و بنیاد پانزده خرداد است که زمینه اصلی فعالیت آن بر تولید، عرضه و واردات محصولات دارویی متمرکز است. پیش‌تر در همین ستون وضعیت «دسبحا» ( در تاریخ 7 بهمن 87) با رویکرد محاسبه NAV شرکت اصلی مورد تحلیل قرار گرفته است. اما برای بررسی دقیق‌‌تر مناسب خواهد بود تا به جای نگاه سرمایه‌‌گذاری، عملکرد تلفیقی را مورد مطالعه قرار داده تا از این رهگذر به نتایج دقیق‌تری در ارزیابی وضعیت شرکت دست یابیم.
«دسبحا» سهام مدیریتی دو شرکت بورسی و چهار شرکت خارج بورسی را در اختیار دارد که مطابق استاندارد‌‌های حسابداری همگی از جمله شرکت‌‌های فرعی گروه دارویی سبحان محسوب شده و در ارائه صورت‌‌های مالی مشمول تلفیق می‌‌‌باشند. در جدول زیر مشخصات شرکت‌‌های فرعی گروه را مشاهده می‌‌‌کنید:

به منظور تحلیل وضعیت تلفیقی گروه دارویی سبحان ابتدا از منظر تجزیه و تحلیل نسبت‌‌های مالی اقدام می‌‌‌کنیم و سپس با مطالعه نسبت‌‌ها و عوامل موثر بر بازدهی شرکت، افق سودآوری آتی را مورد بررسی قرار می‌‌‌دهیم.
1 - نسبت‌‌های نقدینگی: جدول زیر تغییرات دو نسبت جاری و آنی «دسبحا» در چند سال اخیر را نشان می‌‌‌دهد:



ارقام جدول روند بهبود وضعیت نقدینگی و افزایش توانایی شرکت در رابطه با تسویه دیون کوتاه مدت را نشان می‌‌‌دهد. یکی از علل بهبود وضعیت در این بخش، به‌رغم تقسیم سود قابل توجه شرکت‌‌های فرعی و شرکت اصلی، به اجرای سیاست افزایش سرمایه‌‌های سنگین در گروه داروئی سبحان بازمی‌‌‌گردد.
در همین راستا، در اواخر سال 85 دو شرکت شیمی‌‌‌درمانی سبحان و سبحان دارو به ترتیب با افزایش سرمایه ای معادل 100 و 300درصد مواجه بودند. در اوایل سال 86، البرز دارو اجرای افزایش سرمایه 200 درصدی را در دستور کار قرار داد و در اوایل سال جاری نیز ایران دارو با 200 درصد و شیمی‌‌‌درمانی سبحان با بیش از 250 درصد افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهام داران مواجه شده اند. این در حالی است که شرکت مادر (گروه دارویی سبحان) نیز سرمایه خود را از 12‌‌میلیارد تومان در پایان سال 84 با 80درصد افزایش در چندین مرحله به 6/21‌‌میلیارد تومان کنونی رسانده است.
اجرای این سیاست در مجموع با توجه به کاهش مطالبات سود سهام داران از گروه و سبک شدن بدهی‌‌های جاری آثار مطلوبی بر وضعیت سرمایه در گردش و نسبت‌‌های نقدینگی شرکت مطابق روند جدول فوق داشته است.
البته در مورد قابلیت مقایسه نسبت‌‌های جدول با اطلاعات
۶ ماهه ۸۷، باید توجه داشت که این نسبت‌‌ها در مورد سبحان در شش ماه ابتدای سال به صورت طبیعی ضعیف‌‌تر از پایان سال است که این مساله عمدتا به علت رشد حساب‌‌های پرداختنی میان دوره‌‌ای و تحقق بخش عمده‌‌ای از درآمدهای شرکت در نیمه دوم سال است.
نسبت‌‌های اهرمی: به جدول زیر توجه کنید:


ارقام جدول فوق در بخش نسبت بدهی بهبود موقعیت سهام داران نسبت به طلب کاران از لحاظ مالکیت شرکت را نشان می‌‌‌دهد. تغییرات نسبت پوشش هزینه مالی نیز از افزایش توان «دسبحا» در بازپراخت بهره وام‌‌ها حکایت می‌‌‌کند و می‌‌‌توان چنین استنتاج کرد که در آینده احتمالا مشکلی از بابت بازپرداخت تعهدات ناشی از وام متوجه شرکت
نخواهد بود.
در این جا قسمت اول مطلب را به پایان می‌‌‌بریم و بحث در خصوص نسبت‌‌های فعالیت و نسبت‌‌های بازدهی و افق سودآوری آتی گروه دارویی سبحان را به فردا
موکول می‌‌‌کنیم.
Shahriary_sh@yahoo.com