آخرین وضعیت حسابرسی بانک‌ها و بیمه‌ها برای پذیرش در بورس

عکس: حمید جانی‌پور

فارس - عضو هیات عامل سازمان حسابرسی آخرین وضعیت بررسی گزارش‌های حسابرسی بانک صادرات، تجارت و بیمه دانا را اعلام کرد و از لزوم اظهارنظر سازمان حسابرسی در خصوص تاییدیه بانک مرکزی این دو بانک خبرداد.

اسکندر بیاتی آخرین وضعیت بررسی و ارائه گزارش‌های حسابری شده بودجه ۸۸ بانک‌های صادرات و تجارت و همچنین بیمه دانا را اعلام کرد.

تشابه صورت‌‌های مالی بانک صادرات با مخابرات

وی در برابر این مطلب که یکی از مدارک اصلی برای پذیرش بانک صادرات در بورس گزارش حسابرسی شده بودجه ۸۸ این بانک است، اظهار داشت: بانک صادرات به دلیل برخورداری از شعب استانی باید مانند شرکت مخابرات ابتدا صورت‌های مالی و سود سال ۸۸ استان‌‌ها را جمع‌آوری و مشخص کند تا نسبت به ارائه گزارش بودجه ۸۸ مبادرت ورزد.

بیاتی سرمایه اسمی بانک صادرات را هزار و ۶۰۰‌‌میلیارد تومان اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی است که هنوز جمع‌آوری اطلاعات بانک‌های صادرات همه استان‌‌ها به پایان نرسیده و در جریان است.

وی در برابر این سوال که آیا وعده مسوولان مبنی بر عرضه سهام بانک صادرات در سه ماهه اول سال محقق خواهد شد یا خیر، پاسخ داد: در صورتی که مدارک و گزارش‌های استانی تکمیل شود و بانک صادرات نسبت به ارائه بودجه ۸۸ خود اقدام کند، گزارش حسابرسی بودجه در اسرع وقت توسط کارشناسان سازمان حسابرسی تهیه و ارائه خواهد شد تا زمینه واگذاری این بانک فراهم شود.

ارائه گزارش بودجه ۸۸ بانک تجارت و بررسی تاییدیه بانک مرکزی

بیاتی در رابطه با بانک تجارت با سرمایه اسمی بیش از هزار‌‌میلیارد تومانی نیز اعلام کرد: گزارش‌ حسابرسی بودجه و EPS سال ۸۸ این بانک در ۱۰ اسفند سال گذشته نهایی و ارائه شده است.

بیاتی در برابر این پرسش که آیا تاییدیه بانک مرکزی مبنی بر رعایت ضوابط و استانداردهایی چون ساختار مالی مناسب توسط بانک‌های تجارت و صادرات نیز باید توسط سازمان حسابرسی بررسی شود یا خیر، گفت: براساس ساختار عملیاتی، بانک‌ها در حوزه‌هایی چون سپرده‌های قانونی، حساب‌های فی‌مابین ارزی و ریالی بانک مرکزی و عملیات مربوط به صندوق ذخیره ارزی فعالیت می‌کنند که نیاز به استعلام از بانک مرکزی و عدم مغایرت دارند. وی ادامه داد: براین اساس بررسی و اظهار نظر سازمان حسابرسی در خصوص تاییدیه بانک مرکزی بانک‌‌ها اهمیت به سزایی دارد و یکی از مدارک با اهمیت درخواستی توسط بورس است.

بیاتی تصریح کرد: در این باره دو بانک تجارت و صادرات تائیدیه مربوط را از بانک مرکزی دریافت نکرده‌اند تا اظهار نظر و گزارش مربوط تهیه شود.

وی گفت: در صورتی که این تایید به سازمان حسابرسی ارائه شود، ظرف ۲ تا ۳ هفته گزارش مربوط تهیه خواهد شد.

بیمه دانا گزارش‌ نداده است

این عضو هیات عامل سازمان حسابرسی در خصوص گزارش پیش‌بینی عملکرد حسابرسی شده سال مالی ۸۸ دیگر شرکت مشمول اصل ۴۴ بیمه دانا نیز خاطرنشان کرد: با توجه به ابلاغیه اسفند سال گذشته وزارت اقتصاد، بیمه مرکزی نمونه صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه‌ای را ارائه خواهد کرد تا از این پس بودجه و EPS شرکت‌های بیمه‌ای براساس صورت‌های مالی جدید باشد. بیاتی افزود: این در حالی است که به دلیل زیان انباشته بیمه دانا در گذشته، سود ۸۸ این شرکت به برآوردهای بیشتری نیاز دارد. به گفته وی با این اوصاف شرکت بیمه دانا نیز گزارش‌های مربوط به عملکردهای ۸۸ را ارائه نکرده تا حسابرسی آن انجام شود.