گروه بورس- مدیرعامل سرمایه‌گذاری صنعت‌و‌معدن از فروش و واگذاری شرکت‌های بورسی و غیربورسی به منظور سرمایه‌گذاری در صنایع زودبازده و جدید خبر داد.

سیدکاظم حیان که با خبرنگاران گروهی سخن می‌گفت، با بیان اینکه برنامه ما در «وصنعت» واگذاری شرکت‌هایی است که در آنها سهام مدیریتی داریم، گفت: از محل نقدینگی ایجاد شده ناشی از فروش این شرکت‌ها در صنایع زودبازدهی سرمایه‌گذاری خواهیم کرد که حاشیه سود مناسبی خواهند داشت و طبق این برنامه بخشی از سرمایه خود را از بورس خارج خواهیم کرد.

فروش کنتورسازی خارج از برنامه جدید

وی در پاسخ به این پرسش دنیای اقتصاد که آیا فروش کنتورسازی ایران در راستای همین سیاست بود، گفت: هنوز برای سرمایه‌گذاری‌های جدید شرکتی واگذار نشده و فروش کنتورسازی ایران هم به این دلیل صورت گرفت که مدیریت شرکت بهتر بود به بخش خصوصی واگذار شود و ما هم از محل این فروش در سود بودیم.

به گفته وی، ۹۱شرکت بورسی و غیربورسی در پرتفوی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن وجود دارد که بهای تمام شده این شرکت‌ها برای «وصنعت» ۲۴۰میلیارد تومان است، حال آن که ارزش روز این شرکت‌ها هم‌اکنون به رقمی معادل ۱۶۰میلیارد تومان رسیده است که البته سهام «وصنعت» در این شرکت‌ها از زیر یک درصد تا ۸۶درصد است.

سرمایه‌گذاری‌های جدید از محل آورده

حیان در برابر این پرسش که برای سرمایه‌گذاری‌های جدید، افزایش سرمایه خواهید داشت، گفت: سرمایه «وصنعت» در حال حاضر ۱۵۰میلیارد تومان است و هم‌اکنون برنامه‌ای برای افزایش آن نداریم و اغلب سرمایه‌گذاری‌های جدید هم از محل آورده نقدی انجام خواهد شد.

فقط ۳ تا ۵میلیارد تومان

حیان از فعالیت در حوزه تکنولوژی ساخت و اخذ نمایندگی تکنولوژی‌های ساخت‌وساز معتبر دنیا، تولید ۵هزار تن پروفیل (PVC)، تولید کپسول‌های کامپوزیتی CNG، الکترود، مشارکت در پروژه فولاد کرمانشاه، تولید لوله‌های اسپیرل، تولید ماءالشعیر و بسته‌بندی محصولات کشاورزی به عنوان صنایعی یاد کرد که «وصنعت» قصد سرمایه‌گذاری در آن‌ها را دارد و تصریح کرد: سرمایه‌گذاری‌های صنعت و معدن در این صنایع براساس مطالعات کارشناسی شده انجام می‌پذیرد و حجم سرمایه‌گذاری ما در این پروژه‌ها ۳ تا ۵میلیارد تومان خواهد بود و سهام ما در این پروژه‌ها هم از ۲۰درصد تجاوز نخواهد کرد، چرا که ما قصد داریم تا بخش خصوصی نقش فعال‌تری در انجام پروژه‌ها داشته و در واقع مدیریت در اختیار بخش خصوصی باشد.

خطی به اعتبار ۱۰۰میلیون دلار

وی با اشاره به ثبت یک شرکت بازرسی فنی و مهندسی با مشارکت بخش خصوصی سوئیسی گفت: این شرکت در حال حاضر مرحله دریافت استاندارد از بانک مرکزی را طی می‌کند، ضمن این‌که در ماه‌های آینده یک خط اعتباری ۱۰۰میلیون دلاری با همکاری ایتالیایی‌ها در زمینه خرید‌های مورد نیاز جهت سرمایه‌گذاری‌های جدید ایجاد خواهد شد.

او درباره سرمایه‌گذاری‌های شرکت در بخش مسکن گفت: علاوه بر واردات فناوری ساخت‌و‌ساز از خارج از کشور، طی مذاکراتی که با وزارت مسکن و شهرسازی صورت گرفته قرار است که در طرح‌های ۵۰۰واحدی و شهرک‌سازی در استان‌هایی که متقاضی دارند، وارد شویم، افزون بر این در ساخت ساختمان‌های بیش از ۱۲طبقه هم افرادی که دارای مجوز ساخت هستند، می‌توانند روی مشارکت و سرمایه‌گذاری ما حساب کنند.

پرداخت بدهی ۱۰۰میلیاردی به تدریج وی در پاسخ به این پرسش که تکلیف بدهی ۱۰۰میلیارد تومانی این شرکت سرمایه‌گذاری به بانک صنعت و معدن چه شد، گفت: پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال مالی بتوانیم ۲۰میلیاردتومان از این بدهی را پرداخت کنیم، اما در بخش فروش سرمایه‌گذاری‌ها پیش‌بینی ما تا پایان سال مالی، واگذاری در سطح ۵میلیارد تومان است. وی تاکید کرد: برگشت سرمایه در این پروژه‌ها در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر خواهد بود و برخی از این پروژه‌ها از جمله پروژه PVC ظرف مدت یک سال بازگشت سرمایه خواهد داد.

وی آخرین پیش‌بینی سود شرکت را ۲۰۴ریال عنوان و ابراز امیدواری کرد با سرمایه‌گذاری‌های جدید، شرکت در سال مالی آتی بتواند سود خود را افزایش دهد.

حیان در پایان گواهی تعهد به تعالی و ISO را از جمله موفقیت‌های شرکت عنوان کرد.