گروه بورس - رییس کانون کارگزاران از عملیاتی شدن نرم‌افزار جدید تسهیل فرآیند انتخاب کارگزار ناظر در اوایل هفته آینده خبر داد. «حسین خزلی خرازی» گفت: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه، نرم‌افزار واسطه‌ای را طراحی کرده که براساس آن نیاز به مراجعه حضوری برای تغییر کارگزار ناظر حذف می‌شود.وی در مورد نحوه کارکرد سیستم جدید گفت: با عملیاتی شدن این نرم‌افزار شیوه کار به این شکل تعریف می‌شود که کارگزاران بعد از ظهر هر روز با ورود این سامانه و اتصال به سیستم دارایی سهام به طور مکانیزه می‌توانند کارگزار ناظر را تغییر دهند.

وی هدف اصلی طراحی این نرم‌افزار را تسهیل فرآیند انتخاب کارگزار ناظر عنوان کرد و گفت: شرط تغییر کارگزار ناظر تنها با کسب اجازه‌نامه کتبی از سوی سهامداران چه حقیقی و چه حقوقی امکان‌پذیر است.

وی تصریح کرد: استفاده از این سامانه مختص کارگزاران خواهد بود و سهامداران با دادن اجازه کتبی می‌توانند کارگزار ناظر خود را تغییر دهند.

وی در مورد دستورالعمل‌های لازم برای اجرایی شدن این نرم‌افزار گفت: دستو‌رالعمل اجرایی این نرم‌افزار آماده شده و اوایل هفته آینده به کارگزاران ابلاغ خواهد شد.وی اضافه کرد: راه‌اندازی این نرم‌افزار فلسفه وجودی کارگزار ناظر را از بین نمی‌برد و تنها در جهت تسهیل و حذف بوروکراسی اداری است.وی افزود: این موضوع مدت‌ها در کانون مورد بررسی قرار گرفته و طی جلسات متعدد با حضور مدیریت فن‌آوری و مسوولان سپرده‌گذاری، وضعیت فعلی کارگزار ناظر بررسی شده است.

وی در بخش دیگری در مورد نقش کارگزاری ناظر گفت: در شرایطی که بازار با رونق معاملات روبه‌رو است کارگزار ناظر همانند یک عامل بازدارنده عمل می‌کند.وی تصریح کرد: البته کارگزاران هم‌پوشانی لازم را با شرایط این چنینی دارند، ولی متضرران اصلی، سهامداران خرد هستند. وی در مورد روند چرخه معاملات بورس تهران گفت: متاسفانه این چرخه سیر تکاملی خود را طی نکرده و به صورت ناقص در حال اجرا است.

به طوری که ما فقط بخش کوچکی مثل معاملات را به روز کرده‌ایم و از به روزرسانی شرایط قبل و بعد از معاملات غافل مانده‌ایم.رییس کانون کارگزاران به نرم‌افزارهای دیگری که در راه بورس تهران هستند اشاره کرد و گفت: شرکت سپرده‌گذاری پروژه جدیدی را برای بازسازی سامانه‌های کامل عملیات پس از معاملات در دست دارد. وی افزود: در مجموع این شرکت پروژه مفصلی را برای خرید نرم‌افزارهای جامع در برنامه دارد که از ۲ تا ۳سال پیش مطالعات آن آغاز شده و اکنون کارهای مطالعاتی آن‌ها به پایان رسیده است.

وی یادآور شد: به دلیل پیچیدگی‌های فراوانی که نرم‌افزارها دارند، فرصتی است که از دانش خارجی برای پیاده‌سازی و اجرای آن استفاده شود.در ادامه بهروز شیدایی، کارشناس بورس تهران در واکنش به راه‌اندازی نرم‌افزار جدید گفت: این نرم‌افزار حق انتخاب را برای سرمایه‌گذاری محدود می‌کند و به طور کلی شرایط حاکم بر این سامانه مثبت ارزیابی نمی‌شود. وی در عین حال گفت: فعالان بازار هنوز نمی‌دانند که اشکالات فعلی نرم‌افزار بورس تهران ناشی از محدودیت‌های ساختاری نرم‌افزار است یا محدودیت‌هایی که در اجرا و پیاده‌سازی آن وجود دارد. وی وجود کارگزار ناظر در جریان معاملات بازار را نوعی رانت خواند و افزود: وجود کارگزار ناظر باعث ایجاد نوعی رانت‌ و امتیاز ناعادلانه برای برخی کارگزاران خاص می‌شود.

اما رضا بختیاری، یک کارشناس دیگر بازار سرمایه این چنین اظهارنظر کرد که اصولا با پیشرفت تکنولوژی و به روزرسانی نرم‌افزاری، بخش زیادی از مسائل و مشکلات باید حل شود. اما این اتفاق با به روز رسانی نرم‌افزار جدید بورس نیفتاده است.وی اضافه کرد: نرم‌افزار فعلی در سطوح مختلف دچار ضعف است و در بسیاری مواقع در شرایطی که حجم معاملات بالا است، حتی قابلیت‌های نرم‌افزار قبلی را هم ندارد.