بازگشت خریداران به بازار
گروه بورس-همایون دارابی: بازار داد‌و‌ستد سهام با تداوم رشد در هفته گذشته توانست میزان بازدهی خود را در سال جاری به مرز 4/ 6درصد برساند.

این در امر در شرایطی محقق شده است که تعداد خریداران سهام نیز در هفته گذشته از مرز ۱۰هزار نفر گذشت.
آغاز خوب فروردین ماه اینک در اردیبهشت ماه نیز ادامه یافته و معامله‌گران با موج دیرپا تری از رشد مواجه می‌‌‌شوند، امری که در هفته‌‌های گذشته کمتر کسی انتظار آن را داشت.
آرامش پایدار در حوزه سیاسی، رکود در بخش مسکن و کاهش سود بانکی درکنار رکود سنگین در کلیه بخش‌‌های دیگر (به جز حرکت‌‌های محدود در بازار طلا و ارز) به همراه کاهش شدید بهای سهام در زمستان سال گذشته که فرصت رشد قیمتی را برای سهام فراهم آورده است، مهمترین موضوعاتی هستند که می‌‌‌توان در حال حاضر به عنوان مهمترین دلایل رونق بازار سهام مطرح کرد. هر چند در حال حاضر گروهی از کارشناسان همچنان معتقدند شرایط بازار به دلیل نبود دلایل بنیادی نمی‌‌‌تواند مثبت باقی بماند، اما رشد ۴/ ۶درصدی بازار از ابتدای سال و جهش ۱۰۰درصدی دو سهم (آذرآب و صدرا)به همراه بازدهی مناسب شمار دیگری از سهام بورس موضوعی نیست که سرمایه‌گذاران از کنار آن به سادگی عبور کنند.از این رو شمار قابل ملاحظه‌‌ای از سرمایه‌گذاران در حال بازگشت به بازار هستند که آمار رشد
7/ 16درصدی خریداران در هفته گذشته نشانه‌‌ای از این جریان است. با افزایش شمار خریداران جریان نقدینگی تازه نیز در بورس در حال تقویت است که تمامی ‌‌‌این مسایل در کنار آرامش بی سابقه حوزه سیاسی و احتمال کاهش تنش‌‌های سیاسی در سطح بین‌‌الملل سبب شده است تا برداشت‌‌های مبتنی بر بهبود بازار (به‌رغم انگیزه کاهنده نزدیکی زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری)تقویت شوند. با توجه به جریان نقدینگی موجود در بازار که عمدتا به سوی نمادهای کوچک یا سهام بسیار ارزان بازار گرایش دارد، معامله‌گران همچنان به رشد بازار در این نمادها امید وارند.
در حال حاضر در کنار مساله شرایط کلی بازار معامله‌گران در تحولات کلان سیاسی شاهد تداوم شرایط مناسب (به‌رغم جدال لفظی بر سر جاسوس دستگیر شده)است. این فضا که انتظار می‌‌‌رود تا زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تداوم یابد، سبب شده است معامله‌گران به سوی تحولات اقتصادی و بازار گرایش یابند.
در حوزه تحولات اقتصادی انتخابات ریاست جمهوری و موضع گیری کاندیداهای ریاست جمهوری از اهمیت قابل ملاحظه‌‌ای برخوردار است. در همین حال مساله بودجه سال آینده و همچنین نحوه جبران کاهش بهای نفت در بودجه دولت از اهمیت برخوردار است که انتظار می‌‌‌رود این مساله نظیر مسایل مهم دیگر به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شود. در این میان اما به نظر می‌‌‌رسد اقتصاد ایران جریان آرامی‌‌‌ از افزایش بهای دلار را شاهد است که نحوه تغییرات آن به ویژه به صورت پیوسته نشان‌دهنده هدایت این امر است. کارشناسان بازارمعتقدند در فضای کاهش بهای نفت خام تغییر نرخ برابری دلار در برابر ریال ضمن کاستن از کسری بودجه دولت سبب تحرک صادرات غیر نفتی و خروج اقتصاد کشور از حالت رکود کنونی دارد.
در کنار تحولات اقتصاد کشور در حوزه اقتصاد جهانی مهمترین مساله به عقب گرد قیمت مواد خام در هفته گذشته و اوج گیری دوباره ارزش طلا باز می‌‌‌گردد. بهای مس که در ابتدای هفته گذشته به گونه‌‌ای امیدوار کننده رشد کرده بود، در پایان هفته عقب گرد کرده و به کمتر از ۴ هزار و ۴۰۰دلار در هر تن بازگشت. به نظر می‌‌‌رسد در این بخش خریدهای چین در بازار جهانی که دلیل رشد قیمت این فلز در هفته‌‌های گذشته بود، انگیزه‌‌ای غیر از مصرف داشته است. برخی از منابع از احتمال ذخیره سازی فلزات توسط چین به عنوان گزینه‌‌ای در برابر نگه داری ارزهای خارجی به ویژه دلار یا اوراق خزانه داری آمریکا یاد می‌‌‌کنند که در این میان انتشار آمار ذخایر طلای چین نیز نشانگر رشد قابل ملاحظه‌‌ آن به بیش از یک هزار تن(یک هزارو ۵۴تن) است. در بازار فلزات رنگین آخرین گزارش منتشره توسط موسسه بین المللی سرب و روی همچنان از وجود مازاد عرضه در بازار فلز روی براساس این گزارش تولید در سال ۲۰۰۹ با ۴درصد کاهش به ۱۸/۱۱میلیون تن خواهد رسید. در همین حال میزان مصرف با ۹/۴درصد کاهش به ۹۲/۱۰میلیون تن می‌‌‌رسد که این امر کمترین برآورد مصرف فلز روی از سال ۱۹۷۵به شمار می‌‌‌رود. مصرف در اروپا با ۱۲درصد، آمریکا ۲/۹درصد و ژاپن با ۹/۱۲درصد کاهش برآورد شده است که ماحصل آن برآورد ۲۹۰هزار تن مازاد در بازار روی در سال ۲۰۰۹ است. با توجه به این برآورد انتظار نمی‌‌‌رود با توجه به وجود ۳۴۳هزارتن موجودی انبارهای بورس فلزات لندن شانسی برای تداوم رشد بهای فلز روی نیز باشد. موجودی انبارهای بورس لندن در مورد فلز آلومنیوم نیز به حد ۶/۳میلیون تن رسیده است. تنها کاهش قابل ملاحظه در موجود انبارها همچنان در اختیار مس است که به ۴۵۰هزار تن رسیده است. در بازار جهانی بهای فلزات، بهای فولاد همچنان در حد ۳۳۵ تا ۳۲۵دلار برای بیلت است که در داخل کشور نیز عدم معامله بیلت فولاد خوزستان عرضه شده در بورس فلزات در قیمت ۳هزار و ۸۵۰ ریال و وجود تقاضای ۳هزار و ۷۵۰ریالی همچنان از تداوم رکود در این بخش خبر می‌‌‌دهد. تنها در حوزه بازار جهانی افزایش شاخص بالتیک به یک هزارو ۸۹۷واحد حرکتی مثبت تلقی می‌‌‌شود. بهای نفت نیز با کاهش به زیر ۵۰دلار در هر بشکه (نفت برنت)سبب شده است بهای محصولات پتروشیمی‌‌‌نیز حالت با ثباتی را شاهد باشد.
در داخل بازار سرمایه نیز معامله‌گران در هفته گذشته با مصاحبه رییس سازمان بورس مواجه بودند.سخنان دکتر صالح آبادی در مورد دسترسی مستقیم به بازار سرمایه و همچنین راه اندازی فرابورس مواردی هستند که تحقق آن در چند ماهه آینده می‌‌‌تواند تاثیرات مهمی‌‌‌ را بر بازار بگذارد. از سویی پیش‌‌بینی معامله اوراق صندوق‌‌های مشاع و اوراق مشارکت در فرابورس تحولی تاریخی را برای بورس رقم خواهد زد جای که می‌‌‌تواند کاهش سنگین ریسک را در بازار به همراه آورد.
بازار روز چهارشنبه را باید بازار شرکت صنعتی دریایی ایران قلمداد کرد. نماد صنعتی دریایی ایران صبح روز چهارشنبه متوقف بود و معامله‌گران با اطلاعیه شرکت مبنی بر تبدیل سود پیش‌‌بینی شده ۸۶ریالی شرکت در سال ۸۷ به زیان ۳۴۵ریالی (با ارائه پیش‌‌بینی ۶ماهه و بدون ارائه گزارش ۱۲ماهه)و پیش‌‌بینی زیان ۱۲۵ریالی برای سال ۸۸ مواجه شدند اما انتظار برای عرضه بلوک مدیریتی این شرکت در روز شنبه(امروز)و خروج این شرکت از پرتفوی بانک ملی و همچنین خوشبینی فوق العاده بازار در مورد آینده این شرکت پس از الحاق به مجموعه‌‌ای نظیر قرارگاه خاتم الانبیاء(ص)که قرارداد‌‌های سنگینی در حوزه نفت و گاز در اختیار دارد سبب شد تا سهم، با جهشی خیره کننده تا رقم یک هزار و ۶۰۰ریال صورت دهد که این جهش عرضه‌‌های سنگینی را با خود به همراه آورد با توجه به شرایط معامله عمده مبنی بر قیمت پایه یک هزار ریالی نقد و اقساط این بلوک، برخی از سهامداران فروش نقدی سهام بیش از یک هزار ریال را غنیمت شمرده و اقدام به عرضه کردند این امر سبب شد تا در نهایت صدرا با ۶۰درصد جهش قیمتی متوقف شود تا نگاه‌‌ها به معاملات امروز (شنبه)باشد جایی که در صورت بروز رقابت بر سر بلوک یا خرید در قیمتی بیش از قیمت پایه(که محتمل ترین سناریو است)بازار مجددا به ارزیابی از صدرا بپردازد. در گروه تجهیزات در جهش‌های خیره‌کننده نمادهایی نظیر آذراب و ماشین سازی اراک و اینک صدرا سبب شده است بازار توجه ویژه‌‌ای را به این گروه صورت دهد. توجهی که البته دامنه آن به دیگر سهام بازار نیز کشیده شده است. به نظر می‌‌‌رسد پدیده سهام ارزان که در بورس‌‌های دیگر به عنوان Penny stock شناخته می‌‌‌شوند در بورس تهران نیز در هفته‌‌های آینده همچنان دیده خواهد شد.صدرا چهارشنبه شاهد داد و ستد ۳۸میلیون سهم بود که ۳۳درصد ارزش کل داد و ستدهای بورس را به خود اختصاص داد. انتظار می‌‌‌رود بازار امروز (شنبه)شاهد معامله عمده صدرا باشد به ویژه آنکه شنیده‌های تایید نشده حکایت دارد سرمایه‌گذاری بانک ملی برای تسویه بدهی خود به سازمان خصوصی سازی و اقساط معوقه، از خریدار اصلی این بلوک وجوهی را دریافت و به سازمان خصوصی سازی پرداخت کرده است. در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران در گروه بانکی با تداوم عرضه و تقاضاهای سنگین در این نمادها مواجه بودند که با بازگشت نماد بانک سینا (که به دلیل دشواری‌های سیستمی‌‌‌ برای ساعتی متوقف شده بود)این گروه شاهد داد و ستد‌‌های پر حجمی‌‌‌باشد که پس صدرا، رده‌‌های دوم و سوم حجم داد وستد را در اختیار بانک کارآفرین و بانک سینا قرار داد. انتظار می‌‌‌رود با انتشار گزارش‌های حسابرسی شده سال ۸۷، گروه بانکی در آستانه برگزاری مجامع سالانه حرکتی جدید را شاهد باشند. در این گروه بازار در انتظار اعلام زمان عرضه بلوک باقی مانده سهام دولت در بانک ملت است. انتظار می‌‌‌رود این عرضه شرایط بانک ملت را از دولتی خارج کند. در این گروه علاوه بر انتظار برای عرضه جدید بانک‌های تجارت و صادرات، اعلام واگذاری ۸۳/۹۳درصد سهام بانک رفاه به تامین اجتماعی در قالب رد دیون سبب خواهد شد بانک رفاه نیز به عنوان یک بانک خصوصی راهی تابلوی بورس شود.
در گروه خودرویی در روز چهارشنبه بازار شاهد بازگشایی دو نماد قطعه ساز الکتریک خودرو شرق و رینگ مشهد بود که هر دو نماد پس از تعدیل مثبت عایدی با رشد قیمت مواجه شدند هر چند که همچنان پی به‌‌ای‌‌های اندک خود را حفظ کردند. انتظار می‌‌‌رود با توجه به نزدیکی زمان برگزاری مجمع سالانه شرکت‌‌های گروه خودرویی جو بهتری بر این گروه حاکم شود. در گروه فلزی انتشار گزارش فولاد خوزستان و پیش‌‌بینی درآمد 127ریالی هر سهم شرکت در سال 88 سبب شده است بار دیگر بازار در برابر شرایط نامناسب شرکت‌‌های فولادی در سال جاری قرار گیرد. پیش‌‌بینی سود توسط فولاد خوزستان در شرایطی صورت گرفته است که این شرکت نظیر فولاد مبارکه در سال جاری بهای متفاوتی با آنچه شرکت‌‌های معدنی برای سنگ آهن پیش‌‌بینی کرده‌اند درنظر گرفته است. این اختلاف به ابهام معامله‌گران در مورد شرکت‌‌های فولاد و سنگ آهنی دامن می‌زند. در این حال فشار دولت برای پرداخت سود سهام عدالت توسط شرکت‌‌هایی نظیر فولاد سازان سبب شده تا وضعیت نامناسبی بر حوزه مالی شرکت‌‌های موجود در پرتفوی سهام عدالت رخ دهد.در این گروه ملی سرب و روی با انتشار گزارشی از شروع مجدد فعالیت خط تولید خود خبر داده است.
در گروه ساختمانی امروز(شنبه)صبا تامین برای دومین بار اقدام به عرضه بلوک ۸۳/۲۳درصدی ساختمان اصفهان کند. رکود در بخش ساختمان سازی سبب شده است تا شرکت‌‌های این گروه با عدم استقبال معامله‌گران مواجه شوند که در این میان نمادهایی نظیر سرمایه‌گذاری ساختمان حتی در قیمت کمتر از ارزش پرتفوی سهام خود معامله شوند.
در گروه سیمانی به‌رغم خبرهای ضد و نقیض در مورد وضعیت صادرات سیمان برخی نمادهای این گروه که در ماههای اخیر افت شدیدی را تجربه کرده اند با اقبال نسبی مواجه شده اند که در این میان سیمان سپاهان و سیمان کردستان روز چهارشنبه شرایط بهتری را تجربه کردند.