ایسنا- شاید زمانی که مدیرعامل وقت شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان در سال ۸۵ از آمادگی این شرکت برای واگذاری و وعده‌های شش ماهه برای ورود به بورس سخن می‌‌‌گفت، تصور هم نمی‌کرد که وضعیت واگذاری این شرکت در سال ۸۸ نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. بر اساس این گزارش‌‌، با ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ در سال ۸۴، موضوع واگذاری شرکت ذوب‌‌آهن در کنار سایر شرکت‌‌های مشمول این قانون مطرح شد و مدیران این شرکت ناگزیر شدند اقدامات اولیه واگذاری این شرکت را انجام دهند به طوری که مدیر‌عامل وقت شرکت یکسال بعد از ابلاغ سیاست‌های اصل ۴۴ از آمادگی عرضه سهام ذوب‌‌آهن خبر داده و گفته بود: ۲۰ درصد سهام این شرکت در سال ۸۵ از طریق بورس واگذار خواهد شد.

ذوب‌‌آهن عقب ماند

در سال ۸۵ واگذاری شرکت‌‌های دولتی با واگذاری شرکت‌‌های زیر مجموعه وزارت صنایع شامل فولاد مبارکه؛ آلومینیوم و ملی مس از طریق بورس کلید خورد، ولی در بین شرکت‌‌های زیرمجموعه وزارت صنایع که برای اولین بار باید واگذار می‌‌‌شدند نام شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان دیده شد و عرضه سهام این شرکت با وعده‌های سه ماهه و ۶ ماهه و پیشنهادات مختلف به تاخیر افتاد.

پیشنهادی بی موقع

سرانجام این شرکت مهم اصل ۴۴ در تاریخ ۲۴ مرداد ۸۷ تقاضای پذیرش خود را در بورس اوراق بهادار مطرح کرد. اما همزمان با این تقاضا پیشنهادهای جدیدی بر سر راه ذوب‌‌آهن قرار گرفت و پیشنهاد ادغام ذوب‌‌آهن اصفهان و سنگ‌‌آهن مرکزی قبل از واگذاری به عنوان سناریوی جدید بورس پیش روی این شرکت گذاشته شد و دلیل آن هم اینگونه ذکر شد که چون سنگ‌‌آهن ماده اولیه ذوب‌‌آهن را تامین کرده و آن جزو ۵۳۱ شرکتی است که باید واگذار شود، بنابراین بهتر است که ذوب‌‌آهن، سنگ‌‌آهن را خریداری کرده و این دو یکجا واگذار شوند! که در نهایت این پیشنهاد به دلیل این که در گذشته ۷۰ درصد از سهام سنگ‌‌آهن واگذار شده منتفی اعلام شد. ولی منتفی اعلام شدن آن باعث نشد که سهام ذوب‌‌آهن به عنوان پنجمین شرکت از شرکت‌‌های وزارت صنایع که از مشتریان خارجی از جمله خریداران روسی برخوردار بود، به تالار شیشه‌ای بورس راه یابد. زیرا در نهایت به دلیل طولانی شدن فرآیند واگذاری در راستای ارائه پیشنهاد، وقوع بحران به تمامی بحث‌های واگذاری سهام این شرکت پایان داد و واگذاری ذوب‌‌آهن به دلیل نامساعد بودن اوضاع درسال ۸۷ منتفی اعلام شد.

ذوب‌‌آهن دوباره پذیرش می‌‌‌شود

با این شرایط ذوب‌‌آهن با امید ورود به بورس وارد سال ۸۸ شد که در حال حاضر آخرین وضعیت واگذاری این شرکت واحراز شرایط لازم نشان می‌دهد که این شرکت باید گزارش عملکرد حسابرسی شده خود را در کنار نسخه‌ای از قرار داد بلند مدت تامین مواد اولیه و امید نامه نهایی به بورس ارائه کند. همچنین با توجه به اتمام مهلت قانونی درج، این شرکت باید دوباره مورد پذیرش بورس قرار گیرد.

چشمداشت ایمیدرو به اراضی ذوب‌‌آهن

و اما ماجرا به احراز این شرایط ختم نمی‌شود و این بار موضوع کل زمین‌‌های مازاد ذوب‌‌آهن با مالکیت ایمیدرو در گرو واگذاری شرکت قرار می‌گیرد. به طوری که در کنار تکمیل پرونده شرکت در بورس، ایمیدرو که مالک ۳۰ هزار هکتار زمین ذوب‌‌آهن است، قصد دارد قبل از ورود به بورس تکلیف این زمین‌‌ها را مشخص کرده و آنها را تفکیک کند.

بخشی از این زمین‌‌ها که بیش از۳۰ هزار هکتار برآورد می‌شود کارخانه ذوب‌‌آهن در آن واقع شده و ۱۸ هزار هکتار آن به عنوان زمین مازاد اعلام شده است که به گفته‌ مسوولان شرکت بخشی از زمین‌‌ها به ارزش شرکت اضافه کرده و EPS و دارایی شرکت را کاهش می‌دهد. بنابراین ایمیدرو قصد دارد که آنها را تفکیک کند که نتایج بررسی این اقدام حاکی ازآن است که سازمان خصوصی‌‌سازی با انتقال این زمین‌‌ها موافقت کرده و به زودی تکلیف زمین‌‌های مازاد ذوب‌آهن توسط ایمیدرو مشخص و اعلام خواهد شد.

وعده‌های دور و نزدیک

تعیین تکلیف این امر باعث شده که دوباره اظهار نظرها در خصوص زمان واگذاری ذوب‌‌آهن در سال ۸۸ داغ شده ومسوولان و سازمان خصوصی‌‌سازی با لحن خوش بینانه همیشگی خود سه ماه اول سال را برای ورود ذوب‌‌آهن در نظر بگیرند. ولی مسوولان ایمیدرو به دلیل اصلاح ساختار مالی و اعمال افزایش سرمایه امکان عرضه سهم در نیمه اول را دور از ذهن عنوان کنند.

واگذاری در سال ۸۸ یا ۹۳؟

با این حال شرکت ذوب‌‌آهن اصفهان به دلیل این که مشمول شرکت‌‌های صدر اصل ۴۴ است تا سال۹۳فرصت دارد تا سهام خود را در بورس به عموم عرضه کند ولی طبق گفته رییس سازمان خصوصی‌‌سازی عمده شرکت‌‌های بزرگ مشمول این بخش در سال ۸۸ واگذار خواهند شد و شرکت‌‌های کوچکی برای واگذاری در سال ۹۳ باقی می‌مانند. بنابراین باید دید فعالیت مدیران شرکت ذوب‌‌آهن، سیاست‌های ایمیدرو، تصمیم‌های سازمان خصوصی‌‌سازی و شرکت بورس در سال ۸۸ چه سرنوشتی را برای این شرکت بزرگ اصل‌چهل و چهاری رقم می‌زند و آیا این شرکت در سال جدید می‌تواند به جرگه هم ردیفان خود در وزارت صنایع بپیوندد؟