ایران بورس - دیروز بورس‌‌های کشورهای عضو سازمان کنفرانس اسلامی‌‌‌اولین نشست کمیته کاری خود را در تهران برگزار کردند.موضوع این نشست ، بحث و تبادل نظر و بررسی آرای نمایندگان بورس‌‌های کشور‌‌های عضو سازمان کنفرانس اسلامی‌‌‌در مورد ارائه راهکار مناسبی برای توسعه همکاری میان کشورهای عضو بود.

سازمان کنفرانس اسلامی‌‌‌(OIC )

سازمان کنفرانس اسلامی‌‌‌طبق ماده ۱۰۲ منشور سازمان ملل در تاریخ اول فوریه ۱۹۷۴ به ثبت رسید. سازمان کنفرانس اسلامی‌‌‌دارای ۵۶ عضو است که از لحاظ جغرافیایی به سه گروه آسیایی و آفریقایی و عرب تقسیم می‌شوند. اجلاس کشورهای اسلامی‌‌‌متشکل از روسای کشورها و سران دولت‌ها است که هر سه سال یکبار در پایتخت یکی از کشورهای عضو سازمان برگزار می‌شود.

اندیشه همکاری میان بورس‌‌های کشورهای عضو

در سال ۱۹۷۴ ایده ارتقای فعالیت‌‌های سرمایه‌‌گذاری و اقتصادی بین کشورهای عضو مطرح در سال ۲۰۰۵ با تشکیل اولین نشست میان بورس‌‌های کشورهای عضو برای اولین بار مساله همکاری بین بورس‌‌ها عنوان شد.

دومین نشست بورس‌‌های عضو OIC در سال ۲۰۰۸ در استانبول برگزار شد و در این نشست بود که پیشنهاد ارائه راهکار مناسبی برای همکاری کشورهای عضو (ایجاد بورس مشترک) مطرح شد. بورس تهران با توجه به پتانسیل‌‌های بازار سرمایه فرصت را غنیمت شمرد و با تشکیل کمیته کاری مساله امکان سنجی راه اندازی بورس بین‌‌المللی اسلامی‌‌‌را مورد ارزیابی قرار داد. این کارگروه که در بورس تهران ایجاد شده بعد از یک دوره ۶ ماهه مطالعه اولیه ، گزارش خود را با حضور اعضای کارگروه بورس‌‌های مالزی، داکا، دبی، استانبول، لاهور، مسقط وتهران ارائه داد و راهکارهایی در زمینه توسعه همکاری بورس‌‌ها به کمیته کاری که در حال برگزاری است، ارائه کرد.کمیته کاری در جلسه دیروز خود با بررسی پیشنهادهای کارگروه و دریافت نظرات اعضای کمیته نسبت به تعیین راهکار نهایی اقدام کرد.نخستین سخنرانی از سوی حسین ارکان، رییس بورس استانبول که ریاست این اجلاس رانیز به عهده دارد، ایراد می‌‌‌شود. سپس مدیر عامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران طی سخنانی به میهمانان خوشامد گفت.

برنامه نشست کمیته کاری

سخنران اصلی عبد العزیز الحینای، نماینده بانک توسعه اسلامی‌‌‌است و در ادامه ابولفضل شهر آبادی مدیر بورس بین‌‌المللی کیش، به ارائه گزارش عملکرد کار گروه تخصصی مطالعات امکان سنجی تاسیس بورس اسلامی پرداخت.

گزارش عملکرد کارگروه تخصصی شاخص‌ها، صندوق‌‌های معامله در بورس و گواهی‌‌های سپرده از سوی نماینده بورس استانبول، گزارش عملکرد کارگروه تخصصی خدمات پس از معامله اوراق توسط تاکاس بانک و گزارش عملکرد کارگروه تخصصی توسعه آموزش سهامداران برای بازار‌‌های سرمایه اسلامی‌‌‌ از سوی بورس مالزی ارائه ‌‌‌شد.