سنا- اغلب بازارهای مالی جهان دیروز رشد شاخص‌ها را تجربه کردند.

در بازار آمریکا

سهام آمریکا پس از انتشار اخبار امیدوارکننده اقتصادی بالا رفت. شاخص صنعتی داو، ۳/۲۱۴ واحد یا ۶۱/۲درصد صعود کرد و به ۸۴۲۷ رسید که بالاترین میزان از ۱۳ ژانویه تاکنون بوده است.

شاخص S&P ۵۰۰ نیز ۷/۲۹ واحد یا ۳۹/۳درصد رشد کرد و به ۹۰۷ رسید که بالاترین میزان از ۹ ژانویه تاکنون است. شاخص مرکب نزدک نیز به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید و ۳/۴۴ واحد یا ۵۸/۲درصد رشد داشت و به ۱۷۶۴ رسید.

در این حال با نزدیک شدن زمان انتشار نتایج آزمون استرس بانک‌‌ها، اکثر شاخص‌های قراردادهای آتی سقوط کردند.

در بازار کانادا

سهام بی استریت Bay Street، نیز با افزایش مواجه شد و شاخص اصلی تورنتو به بالاترین میزان در شش ماه گذشته رسید. انتشار گزارش اقتصادی امیدوارکننده آمریکا همراه با افزایش قیمت کالاها، بازار را رونق بخشید. شاخص مرکب S&P/TSX، ا۳/۳۷۳ واحد یا ۹۳/۳درصد افزایش پیدا کرد و به ۳۷/۹۸۷۰ رسید.

در بازار اروپا

اکثر بازارهای اروپا در روز سه‎شنبه حرکت نامشابهی نسبت به یکدیگر داشتند. شاخص CAC۴۰ فرانسه و شاخص DAX آلمان به میزان ۳۱/۰ درصد و ۵۶/۰ درصد کاهش داشتند در حالیکه شاخص FTSE ۱۰۰ انگلستان که بعد از تعطیلی دوشنبه گشوده شد با پیروی از بازار آمریکا ۵/۲درصد رشد کرد.

در بازار آسیا

بازارهای آسیا پاسیفیک نیز به تبع وال استریت و به علت اخبار خوش اقتصادی روز سه‎شنبه رشد داشتند. البته میزان رشد آنها به اندازه روز قبل نبود. علت آن انتظار برای انتشار نتایج آزمون استرس بانک‎های آمریکایی که باعث کاهش قیمت قراردادهای آتی شد بود که این بازارها را نیز تحت تاثیر قرار داد.

بازارهای مالی ژاپن، کره جنوبی و تایلند به علت تعطیلات ملی بسته بودند. بازار ژاپن در روز چهارشنبه نیز بسته خواهد ماند. بازار استرالیا نیز صعود اندکی را تجربه کرد. شاخص S&P/ASX ۲۰۰، ۷ واحد یا ۱۹/۰ درصد رشد کرد و به ۳۸۹۰ رسید.

در بازار کالا

قیمت طلا در روز سه‎شنبه نیز همچنان رشد کرد. کاهش مجدد ارزش دلار و پوشش ریسک فلزات، قیمت طلا را به ۸/۹۱۵ دلار برای هر اونس رساند. کاهش ارزش دلار به افزایش قیمت فلزات ارزشمند به میزان بیش از ۲۵ دلار در یک هفته منجر شد.