فارس - مسوول پیگیری اصل ۴۴ سازمان حسابرسی از تعجیل و رقابت شرکت‌های اصل ۴۴ در برگزاری مجمع سالانه و رفع آخرین موانع اجرای استاندارد ۲۸ شرکت‌های بیمه مشمول واگذاری خبر داد. احمد فاضلی عضو هیات عامل سازمان حسابرسی اظهار داشت: مسوولان وزارت اقتصاد به خصوص معاون بانک و بیمه نهایت تلاش خود را برای اجرای اصل ۴۴ و واگذاری شرکت‌‌های دولتی می‌کنند.

وی ادامه داد: از سوی دیگر شرکت‌های اصل ۴۴ نیز برای ارائه گزارش‌های عملکرد میان‌دوره‌ای و برگزاری مجمع سالانه به تعجیل و رقابت افتاده‌اند.

سازمان حسابرسی نیز در اسرع وقت نسبت به تهیه گزارش‌‌های مربوطه اقدامات لازم را به عمل می‌آورد، به طوری که هر یک از اعضای هیات عامل سازمان حسابرسی مسوول تهیه گزارش‌های حسابرسی تعدادی از شرکت‌های اصل ۴۴ شده‌اند.

به گفته این عضو هیات عامل سازمان حسابرسی، همه شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ نسبت به ارائه گزارش عملکرد سالی مالی ۸۷ و اطلاعات میان دوره‌ای همکاری مطلوبی با سازمان حسابرسی داشته‌اند.

فاضلی در رابطه با گزارش‌های میان دوره‌ای حسابرسی شده هتل‌‌های هما و ایران ‌ایر خاطرنشان کرد: بررسی گزارش‌های این دو شرکت مشمول واگذاری در حال نهایی شدن است.

وی در برابر این سوال که گزارش‌دهی سه شرکت بیمه البرز، دانا و آسیا و موضوع رعایت استاندارد ۲۸ به کجا انجامید، پاسخ داد: مشکل کلی و ابهام ارائه گزارش‌های این سه شرکت بیمه مربوط به رعایت استاندارد ۲۸ بود که این مشکل رفع شد تا گزارش میان دوره‌ای سال ۸۷ این سه شرکت بیمه تهیه شود.

شورای عالی فنی بیمه در سال ۸۶ به دلایلی چون ویژگی‌‌های خاص صنعت بیمه، لزوم شناسایی درآمد و عدم پوشش آن، وجود رویه‌‌های متفاوت حسابداری و لزوم شفافیت اقدام به تهیه آیین نامه‌‌های مربوط به رعایت استاندارد حسابداری کرد.

در استاندارد ۲۸، پنج موضوع شامل شناخت درآمدهای شرکت‌‌های بیمه ای، خسارت، ذخیره تکمیلی، حق بیمه‌‌های اتکایی و مخارج تکمیلی مطرح شده تا شرکت‌‌های بیمه‌ایی (که تابع مقرات شورای عالی فنی بیمه هستند) استانداردهای تعیین شده را در گزارش‌‌های خود لحاظ کنند تا زمینه خصوصی‌‌سازی این دسته شرکت‌‌ها فراهم شود. حال با ابلاغ مصوبه شورای عالی فنی مبنی بر رعایت استاندارد ۲۸ شرکت‌‌های بیمه‌ای، تهیه گزارش‌‌های میان‌دوره‌ای شرکت‌‌های بیمه مرتفع شد.

فاضلی در ادامه خاطر نشان کرد: حسابرسی دو شرکت بیمه البرز و آسیا مشکلی ندارد اما بیمه دانا از نظر مالی دارای مشکلاتی است.

وی در خاتمه گفت: از میان این سه شرکت بیمه، سهام بیمه البرز تا پایان خردادماه در بورس عرضه خواهد شد.