رییس نهاد ناظر بازار سرمایه عمان (CMA) در پایان سفر دو روزه به تهران، با تحسین پیشرفت‌های بازار سرمایه ایران در بخش‌های مختلف به خصوص در زمینه قوانین و مقررات و نظارت، گفت: این پیشرفت‌ها، می‌تواند زمینه خوبی برای توسعه همکاری‌های فی مابین باشد. یحیی سعید الجبری اضافه کرد: با آنکه سازمان بورس و اوراق بهادار ایران یک نهاد جدید و نوپا است، اما دستاوردهای قابل توجهی در زمینه قوانین و مقررات، نظارت و سیستم‌های نرم افزاری داشته است، بطوریکه به اعتقاد من، نرم‌افزارهای کدال و سمپـا از بهترین سیستم‌های نرم‌افزاری نظارتی در حوزه بازار سرمایه است و مقرراتی مانند الزام شرکت‌‌های بورسی به ارائه اطلاعات بودجه‌ای، از مقررات پیشرفته و موثر به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: تقاضای انتقال تکنولوژی و پیاده‌سازی این سیستم‌های نرم‌افزاری را به سازمان بورس و اوراق بهادار ایران داده‌ایم و امیدواریم کارگروه ویژه‌ای برای بررسی این موضوع تشکیل شود.

رییس نهاد ناظر مرجع بازار سرمایه عمان با بیان اینکه زمینه‌های متعددی برای افزایش همکاری نهادهای فعال بازار سرمایه ایران و عمان وجود دارد، افزود: تشابه سیستم نرم‌افزار معاملاتی بورس ایران و عمان می‌تواند شرایط را برای گسترش همکاری‌ها فراهم کند.

الجبری به بازدید خود از شرکت بورس تهران اشاره کرد و گفت: به طور رسمی از شرکت بورس اوراق بهادار تهران درخواست کرده‌ایم تا همکاری خود را با بورس مسقط از طریق امضای یادداشت تفاهم گسترش دهد. وی همچنین خواستار اجرایی شدن کامل مفاد تفاهمنامه میان نهادهای ناظر بازار سرمایه ایران و عمان شد.

رییس نهاد ناظر بازار سرمایه عمان هم در آخرین مرحله از سفر دو روزه خود به ایران، از بورس کالا بازدید کرد و از نزدیک، با فرایند عملیاتی معاملات در این بورس آشنا شد. در عمان، بورس کالا راه‌اندازی نشده است.