شروین شهریاری

پرسش از آقای گلپور: لطفا تحلیلی از شرکت البرز دارو ارائه دهید.

پاسخ: آخرین تحولات در مورد البرز دارو به برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت در هفته جاری باز می‌گردد که در ادامه برخی نکات مطروحه در این جلسه از قول مدیران شرکت نقل به مضمون می‌شود:

۱ - بر اساس مقررات مجلس، کمیسیون قیمت‌‌گذاری قانونی مستقر در وزارت بهداشت مسوولیت نرخ‌‌گذاری کلیه محصولات دارویی تولید داخل و وارداتی را بر عهده دارد. مطابق تصمیمات این کمیسیون، به جز دو قلم داروی تولیدی «دالبر» که با کاهش نرخ محدود در سال گذشته مواجه بود، افزایش قیمت منطقی در بقیه اقلام مورد تصویب قرار گرفت. گفتنی است میانگین نرخ فروش سبد محصولات شرکت در سال ۸۶ با ۱/۱۲ درصد افزایش و در سال گذشته با ۴/۱۱ درصد افزایش محقق شد. همچنین کل درآمد فروش شرکت در سال ۸۷ نسبت به سال پیش از آن با ۱۸ درصد افزایش مواجه شد.

مدیریت شرکت مطرح کردند که تصمیمات کمیسیون مورد اشاره به طور کلی قابل پیش‌بینی نیست و در حال حاضر کمیسیون اعلام کرده که افزایش نرخ اقلام دارویی در سال جاری منتفی است. به همین دلیل، در بودجه کنونی و سود اعلام شده ۲۴۰ تومانی برای سال ۸۸، هیچ‌گونه افزایش قیمت محصولات در نظر گرفته نشده است و پیش‌بینی افزایش سودآوری تنها متکی بر افزایش تولید و فروش (به طور عمده ناشی از محصولات جدید) است. بدیهی است در صورت تصویب افزایش نرخ توسط وزارت بهداشت، نسبت به تعدیل مثبت بودجه ۸۸ اقدام خواهد شد.

۲ - شرکت در بخش تولید برخی از محصولات جامد پاسخگوی تقاضای بازار نبوده به‌طوری که حتی با کارکرد بیشتر از ظرفیت اسمی هنوز نتوانسته تقاضای داخلی را برای این دسته ازمحصولات خود تامین کند. به همین دلیل اولویت شرکت در حال حاضر تامین نیاز داخلی بوده و بر صادرات متمرکز نیست. (حدود یک درصد از فروش سال ۸۷ را صادرات تشکیل داده است.)

۳ - شرکت، ۱۸ قلم محصول جدید در سال ۸۷ (با تاثیر افزایش ۹/۳میلیارد تومانی بر بودجه فروش) را به بازار عرضه کرده است. با توجه به این که برخی از این محصولات در اواخر سال گذشته به بازار وارد شده‌‌اند، انتظار می‌‌‌رود تاثیر عمده تولید محصولات جدید در عملکرد سال ۸۸ منعکس شود. «دالبر» قصد دارد حداقل ۱۰ محصول جدید دیگر را پس از اخذ مجوز از وزارت بهداشت در سال ۸۸ به بازار عرضه کند که اثر آن معادل ۵‌‌میلیارد تومان افزایش درآمد حاصل از فروش در بودجه ۸۸ لحاظ شده است.

۴ - شرکت با برخی مشکلات نقدینگی روبه‌رو است که بعضی عوامل در ایجاد آن موثر بوده‌اند؛ اول اینکه به علت موانع ایجاد شده در شبکه بانکی و مراودات بین‌‌المللی، مشکلاتی در رابطه با تامین اعتبار برای شرکت ایجاد شده و به این ترتیب با حذف یا کاهش قابل‌توجه دوره خریدهای مدت‌دار از تامین‌کنندگان خارجی مواد اولیه مواجه شده است. از سوی دیگر فروش محصولات شرکت اغلب به صورت مدت‌دار و توسط شرکت‌های پخش انجام می‌شود که هر چند دوره متوسط وصول مطالبات در سال گذشته کاهش داشته (از ۱۱۱ به ۱۰۶ روز)، اما این مساله با توجه به نقدی شدن خریدهای مواد اولیه فشار زیادی را بر سرمایه در گردش و وضعیت نقدینگی شرکت وارد می‌سازد. علاوه ‌بر این، حجم مطالبات سررسید شده از شرکت‌های پخش به حدود دو برابر سال گذشته افزایش یافته که عمده‌‌ترین دلیل آن ناشی از عدم تسویه حساب دولت با شرکت‌‌های بیمه است. در چنین شرایطی عدم همکاری شبکه بانکی در پرداخت تسهیلات، ابعاد مشکل یاد شده را پررنگ‌تر کرده است. شرکت برای رفع موانع مزبور در نظر دارد سرمایه خود را حداقل ۵۰ و حداکثر ۱۰۰ درصد از محل مطالبات و آورده نقدی سهام‌داران در آینده نزدیک افزایش دهد.

۵ - البرز دارو بهره‌برداری از یک طرح توسعه (در راستای محصولات تزریقی) را در دستور کار دارد که به علت مشکلات با پیمانکار به کندی پیشرفت کرده و زمان دقیق بهره برداری از آن مشخص نیست.

۶ - اصلی‌‌ترین محصول شرکت «سوستاک» نام دارد که در سال ۸۶ حدود یک سوم درآمد حاصل از فروش شرکت را تشکیل می‌‌‌داد. در این سال، بازار این دارو با کمبود عرضه به میزان حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد مواجه شد که برای حل این مساله وزارت بهداشت مجوز واردات ۱۲۰‌‌میلیون عدد از این قرص را برای یک شرکت وارد کننده صادر کرد. این مساله منجر به کاهش شدید فروش سوستاک البرز دارو در سال ۸۷ شد که شرکت خوشبختانه با جایگزینی محصولات جدید موفق به جبران این افت فروش شد. در حال حاضر موجودی سوستاک وارداتی در بازار ایران رو به پایان بوده و تنها در برخی اقلام آن حداکثر دو ماه دیگر نیاز مصرف‌‌کنندگان را تامین خواهد کرد. مدیریت «دالبر» ابراز امیدواری کردند که با گذشت این دوره، میزان فروش محصول مزبور به روند سابق بازگردد.

۷ - «دالبر»علاوه بر تولید دارو، در سال‌‌های اخیر اقدام به ورود به عرصه فعالیت بازرگانی نیز کرده است. در همین راستا در سال گذشته حدود ۴/۱۰‌‌میلیارد تومان محصولات ساخته شده خارجی (۲۵ درصد از درآمد فروش) رابه بازار ایران وارد کرده است. حاشیه سود واردات دارو برای شرکت در محدوده ۱۰ درصد قرار دارد.

۸ - بر اساس اطلاعات ترازنامه، موجودی مواد و کالای شرکت در تاریخ ۳۰ اسفند ماه ۸۷ با حدود ۵۰ درصد افزایش به بیش از ۳/۱۱‌‌میلیارد تومان رسیده که این میزان در تاریخچه فعالیت البرز دارو بی سابقه است. مدیریت شرکت این مساله را مایه نگرانی ندانسته و آن را ناشی از دو عامل موجودی نسبتا بالای سوستاک و نیز عدم صدور مجوز توزیع برخی اقلام دارویی جدید تولید شده در شرکت تا پایان سال ۸۷ دانستند. در حال حاضر با اخذ مجوز از وزارت بهداشت توزیع این محصولات در بازار آغاز شده و انتظار می‌‌‌رود در گزارش عملکرد سه‌ماهه علاوه بر کاهش موجودی تاثیر مثبت فروش آنها در عملکرد شرکت منعکس شود.

Shahriary_sh@yahoo.com