گروه بورس - کارشناس اداره امور نمادهای مالی سازمان بورس بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری را طی بازه یک ماهه منتهی به 23اردیبهشت‌ماه حداقل 2 و حداکثر 12درصد ذکر کرد.

«ایمان مقدسیان» در گفت‌و گو با خبرنگار ما گفت: در ماه گذشته 5 صندوق سرمایه‌گذاری توانستند به بازدهی افزون بر بازدهی بازار دست پیدا کنند. در حالی که بازار، بازده 23/8 درصدی در هفته منتهی به 23اردیبهشت‌ماه داشته و 5 صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا، گلچین، پیشتاز، کارگزاری بانک ملی و پویا (‌نهایت نگر) بیشترین بازدهی را از آن سرمایه‌گذاران خود کردند. وی افزود: این در حالی است که بازدهی دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری نیز مثبت بود. طی این ماه بازدهی صندوق‌ها حداقل 2 و حداکثر 12 درصد بود.
وی در مورد عملکرد هفته منتهی به ۲۳اردیبهشت‌ماه صندوق‌ها گفت: در هفته گذشته نیز بیشتر صندوق‌های سرمایه‌گذاری توانستند به روند مثبت و رو به رشد خود ادامه دهند و به غیر از یک صندوق دیگر صندوق‌ها توانستند در ارقام مثبت بازدهی کسب کنند. بازدهی صندوق‌ها حداکثر به ۴ درصد رسید. وی گفت: بیشترین بازده را در هفته گذشته صندوق سرمایه‌گذاری گلچین به دست آورد. این صندوق در حالی که کمترین بازدهی را از ابتدای تاسیس دارد و بازدهی این صندوق برابر با منفی ۲۸ درصد است، این صندوق در ماه و هفته گذشته به ترتیب ۱۰ و ۴ درصد بازدهی کسب کرد تا به این ترتیب بخشی از زیان ماه‌ها و هفته‌های پیش را جبران کند.
وی در مورد بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق‌ها گفت: از لحاظ بازدهی از ابتدای تاسیس تا تاریخ 23اردیبهشت‌ امسال پس از صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک ملی، سه صندوق سهم آشنا، پیشتاز و خبرگان پر بازده ترین صندوق‌‌ها هستند. وی افزود: بازدهی از ابتدای تاسیس صندوق سرمایه‌گذاری سهم آشنا طی بیش از یکسال فعالیت این صندوق به 59 درصد رسید. این صندوق در ماه گذشته توانست 12 درصد بازدهی کسب کند. این صندوق که اخیرا به دلیل رشد تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری و رشد خالص ارزش دارایی‌ها، ارزشش به بیش از ده‌‌میلیارد ریال رسیده در هفته گذشته نیز 2‌درصد بازدهی به دست آورد تا بازدهی متوسط روزانه این صندوق به 15صدم درصد برسد.
وی درباره دیگر صندوق‌ها هم گفت: بازدهی صندوق‌های سرمایه‌گذاری پیشتاز و خبرگان برابر با ۴۹ و ۳۳ درصد است. صندوق سرمایه‌گذاری پیشتاز طی یکسال فعالیت خود توانست بازدهی ۴۹ درصدی را رقم زند تا برای سرمایه‌گذاران در این صندوق چشم‌انداز مطلوبی ترسیم شود.
«مقدسیان» درباره NAV صندوق‌ها تا تاریخ یاد شده گفت: از لحاظ ارزش تا مدت یاد شده ارزش کل صندوق‌های سرمایه‌گذاری به یک هزارو 130میلیارد ریال رسیده که 420‌‌میلیارد ریال آن متعلق به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام است. وی ادامه داد: از طرفی صندوق سرمایه‌گذاری کار آفرین که در زمینه اوراق بهادار با درآمد ثابت فعالیت می‌کند با اختصاص دادن نزدیک به 63 درصد ارزش کل صندوق‌ها به خود با 709‌‌میلیارد ریال در هر حال حاضر بزرگ‌ترین صندوق سرمایه‌گذاری محسوب می‌شود.
کارشناس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس در مورد تعداد سرمایه‌گذاران صندوق‌ها هم گفت: تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام به ۹۹۰ نفر رسید و این افراد بیش از ۵۴ درصد ارزش واحد‌های سرمایه‌گذاری را از آن خود کرده‌اند. وی ادامه داد: صندوق‌های سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان و پیشتاز بیشترین مخاطب را در بین سرمایه‌گذاران حقیقی دارند. در هفته اخیر صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک ملی و سهم آشنا هم با صدور واحدهای جدید به تعداد سرمایه‌گذارانشان اضافه شد.