گروه بورس - مدیراجرایی صندوق سرمایه‌گذاری یکم ایرانیان گفت: صدور اوراق صندوق یکم ایرانیان از ۷/۳۳ تا سقف ۵۰‌‌میلیارد تومان آغاز شد.

علی اسلامی‌‌‌بیدگلی اظهار داشت: صندوق یکم ایرانیان در حالی با تضمین سود ۱۹ درصدی روز شمار از ۱۴ بهمن سال گذشته مجوز فعالیت خود را از سازمان بورس دریافت کرد که در دوره پذیره‌نویسی، ۱۳‌‌میلیارد تومان سرمایه‌ جذب این صندوق شد.

وی افزود: در عملکرد ۵ماهه نشان داده‌ایم که رقیب بسیار جدی برای بازار سرمایه بوده‌ایم و نقدشوندگی متناسب با بازار پول داشته‌ایم. در همین حال شفاف‌سازی لازم در زمینه صدور و ابطال واحدها صورت گرفته است.

وی ادامه داد: بعد از اتمام پذیره‌نویسی نیز سرمایه‌‌‌گذاران حقیقی و حقوقی متعددی متقاضی سرمایه‌‌گذاری در این صندوق شدند، به نحوی که ارزش صندوق در روزهای گذشته به بیش از ۳۳‌‌میلیارد تومان رسید. در آن مقطع بخش عمده‌ای از منابع در وجوه نقد و بخش کمتری در بازار سرمایه قرار داشت.

اسلامی‌‌‌بیدگلی خاطر نشان کرد‌‌‌: پس از این مرحله، برای مدت کوتاهی فروش واحدهای سرمایه متوقف شد تا اینکه از روز شنبه فروش دوباره اوراق حداقل یک‌‌میلیون تومان و حداکثر ۵/۲‌‌میلیارد تومانی صندوق تا سقف ۵۰‌‌میلیارد تومان آغاز شد و سرمایه‌‌‌گذاران متقاضی می‌‌‌توانند از طریق شعب بانک اقتصاد نوین در سراسر کشور و همچنین شرکت تامین سرمایه نوین اقدام به خرید این واحد‌‌ها کنند.

وی در برابر این سوال که چرا در مقاطعی صدور اوراق صندوق یکم ایرانیان متوقف می‌‌‌شود؟ پاسخ داد: این اتفاق وقتی رخ می‌‌‌دهد که اهداف تعریف شده صندوق محقق شده و نیاز به برنامه جدیدی وجود داشته باشد، براین اساس وقتی پذیره‌نویسی صندوق به ۱۳‌‌میلیارد تومان رسید و در ادامه هنگامی‌‌‌که ارزش صندوق به ۷/۳۳‌‌میلیارد تومان بالغ شد به مدت یکی دو هفته صدور واحدهای جدید برای سرمایه‌‌‌گذاران متوقف شد تا طی این مدت نقطه هدف بعدی تعریف شود، چرا که برنامه‌ریزی و پرتفوی صندوق براساس وجوه مختلف تغییر می‌کند.

اسلامی‌‌‌بیدگلی گفت: این توقف‌‌های مقطعی به منظور تدوین و نقطه‌‌گذاری اهداف کوتاه مدت صندوق یکم است، چرا که در هر دوره باید مشخص شود چه بخشی از سرمایه باید به بازار سهام، چه بخشی از ابزارهای وابسته به بازار و چه بخشی به ابزارهای بازار پول هدایت شود تا بتوانیم حداکثر بازدهی را برای سرمایه‌گذاران و صندوق به دست آوریم.

به گفته وی، درخواست افزایش سرمایه صندوق یکم ایرانیان از ۵۰ به ۱۰۰‌‌میلیارد تومان به سازمان بورس و اوراق بهادار در دستور کار قرار دارد تا بعد از بررسی لازم، مجوز افزایش سرمایه صندوق دریافت و سپس اجرایی شود. مهندس اسلامی‌بیدگلی یادآور شد: تامین سرمایه نوین در حال طراحی اوراق مشارکت و اوراق با اختیار فروش است که با کمک این دو ابزار و طراحی آنها می‌توانیم شرایط بهتری را برای افزایش حجم صندوق داشته باشیم.