گروه بورس- فرابورس ایران روز دوشنبه گذشته را در شرایط نسبتا متعادلی سپری کرد و با آرامش به سمت تعطیلات میان هفته پیش رفت.

در جریان معاملات روز دوشنبه حدود ۶۱ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۷۵ میلیارد ریال در ۸۸۰۵ نوبت در بازارهای فرابورس معامله شد که بیشترین حجم معاملات به بانک خاورمیانه با معامله ۲/۱۴ میلیون سهم به ارزش ۶/۱۴ میلیارد ریال تعلق گرفت و پس ازآن معامله ۲/۱۲ میلیون سهم ذوب‌آهن به ارزش ۴/۳۸ میلیارد ریال سبب شد که این شرکت در رتبه دوم قرار بگیرد. سهام این شرکت که در ۱۲۵۸ نوبت خریدو فروش شد، سرانجام با ۳/۱ درصد افت قیمت به نرخ پایانی ۳۱۴۳ ریال رسید. این در حالی است که هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با اختلاف کم از این لحاظ و مبادله ۸/۱۱ میلیون سهم در ۷۱۳ نوبت در سکوی سوم قرار گرفت و قیمت هر سهم آن نیز با نوسان اندکی به سطح ۲۷۹۷ ریال رسید. اما مهم‌ترین اتفاق بازار فرابورس را در روز دوشنبه نماد شراز رقم زد؛ تا جایی که نماد این شرکت پس از مدت‌ها با صف خرید سنگین به تابلوی فرابورس بازگشت.
در همین حال، کمترین حجم معاملات به دادوستد 160سهم همکاران سیستم تعلق گرفت و در نهایت هر سهم با افت 1/0 درصدی به نرخ 4000 ریال رسید.
از سوی دیگر فرآورده‌های غذایی و قند چهار محال با کسب ۵ درصد رشد بیشترین رشد قیمت را داشت و نرخ هر سهم آن به ۵۴۸۳ ریال رسید. پس از آن شرکت پالایش نفت شیراز که نماد معاملاتی آن پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی بازگشایی شد، توانست در رتبه دوم قرار گیرد و قیمت پایانی هر سهم با رشد ۹/۴ درصدی به ۵۲۰۲ ریال رسید.
این در حالی است که حق تقدم بیمه سامان و بانک سرمایه با 9/4 درصد افت بیشترین کاهش قیمت را کسب کردند.
همچنین دربازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد مشارکت مجد با دادوستد ۵۶ هزار برگه، مشارکت گهر با دادوستد ۵۱ هزار برگه و مشارکت نارنجستان با دادوستد ۱۵ هزار برگه را به خود اختصاص دادند.