گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم جو آرامش در بازار بود که در آن شاخص کل با رشد ۲۹ واحدی به مرز ۳۸هزار و ۷۳۹واحد رسید. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد تعادل نسبی در فضای معاملاتی بودند؛ همین امر نیز موجب شد تا به‌رغم رشد بهای برخی از نمادهای فلزی، شاخص با افت گروه پتروشیمی متعادل شود. بازار از روز چهارشنبه هفته گذشته در فاز استراحت به سر می‌برد و گزارش‌های پیش‌بینی سود سال آینده شرکت‌های بورسی تاکنون نتوانسته است این فضا را تغییر دهد. انتظار می‌رود به دلیل بار اطلاعاتی نه چندان قابل اتکا در گزارش‌های پیش‌بینی سود سال ۹۲ شرکت‌ها بازار تغییر چندانی را از محل این گزارش‌ها تجربه نکند.

روز گذشته در تحولات کلان موثر بر بازار باردیگر رییس مجلس شورای اسلامی شرایط کنونی کشور را برای اجرای مرحله دوم هدفمندی مناسب ندانست. لاریجانی در عین حال متذکر شد: این به معنای آن نیست که هیچ وقت فاز دوم طرح اجرا نشود، بلکه یک مرحله را اجرا کردیم و شرایط اقتصادی ما وضع دیگری پیدا کرده است.

وی اضافه کرد: کسی با نفس هدفمندسازی یارانه‌ها مخالفتی ندارد اما مهم زمان است و باید شرایط را آماده کنیم و اگر سال آینده شرایط عادی و وضعیت مردم بهتر شد، گام بعدی را بر‌می‌داریم.

وی با بیان اینکه شرایط برای اجرای فاز دوم هدفمندی مهیا نیست، تصریح کرد: اگر شرایط مقداری آرام، قیمت دلار ثابت و تورم مهار شود، می‌توان برای اجرای فاز دوم در فضایی معقول‌تر تصمیم‌گیری کرد.

کارت قرمز بورس به ۶ شرکت

در همین حال در درون بازار سرمایه، در مهم‌ترین تصمیمات ۶ شرکت از بورس به بازار پایه فرابورس تبعید شدند و در مقابل همراه اول از بازار فرابورس به بورس منتقل شد.

معاون ناشران و اعضا شرکت بورس اوراق بهادار تهران در گفت‌وگو با ایسنا افزود: هیات پذیرش اوراق بهادار دیروز با بررسی مستندات مربوط به شرکت ارتباطات سیار با انتقال این شرکت از فرابورس به بورس و پذیرش آن در فهرست نرخ‌های بازار دوم بورس موافقت کرد.

محمدرضا عربی همچنین درخصوص آخرین وضعیت عرضه سهام هلدینگ خلیج فارس در بورس و نگرانی وزارت نفت در این خصوص گفت: ثبت افزایش سرمایه این شرکت در مراحل نهایی قرار داشته و وزارت نفت و وزارت اقتصاد برای واگذاری ۵ درصد از سهام این شرکت در حال تعامل هستند.

وی با بیان اینکه این شرکت باید برای عرضه اطلاعات خود را در سایت کدال افشا کرده و صورت‌های مالی تلفیقی ۶ ماه را به بورس ارائه کند،در خصوص نگرانی وزارت نفت از واگذاری هلدینگ گفت: قرار است نظرات وزارت نفت در خصوص واگذاری این شرکت بزرگ اعمال شود که وزارت اقتصاد در حال تعامل با وزارت نفت است.

عربی در مورد احتمال عرضه نشدن سهام این شرکت تا پایان سال گفت: شرکت بورس تهران تمام تلاش خود را انجام می‌دهد تا ۵ درصد از سهام هلدینگ خلیج فارس تا پایان امسال عرضه شود که امیدواریم با تعامل انجام شده این اتفاق تا پایان سال رخ دهد.

در همین حال دیروز، شرکت سموم علف‌کش، گازلوله، ساختمان اصفهان، سولیران، نئوپان ۲۲ بهمن و آرتاویل‌تایر، به دلایل مختلف از بورس کارت قرمز گرفته و در صورت تصویب سازمان بورس به بازار پایه فرابورس منتقل می‌شوند.

روز گذشته در تحولات مهم گروه فلزی، عرضه بلوک یک درصدی فولاد مبارکه توسط گروه مالی ملت انجام نشد. گفته می‌شود عدم برخی توافقات در نحوه پرداخت وجه این معامله باعث به تعویق افتادن آن شده است. دیروز همچنین در بورس کالا بهای محصولات فولاد خوزستان با رشد قیمت مواجه شد و تختال فولاد خوزستان که با قیمت یک هزار و ۴۴۷تومان عرضه شده بود به قیمت یک هزار و ۵۲۹ تومان معامله شد. تغییر قیمت محصولات فولاد خوزستان به دلیل آنکه شمش این شرکت مبنای قیمت‌گذاری سنگ‌آهن نیز است، از اهمیت بالایی برای بازار برخوردار است.

منتظر رشد صادرات پتروشیمی‌ها باشید

در گروه پتروشیمی، نامشخص بودن وضعیت صادراتی شرکت‌های این گروه همچنان باعث ضعف نمادهای عمده شده است. در همین حال ابهام در سیاست تسعیر نرخ ارز و همچنین تلاش دولت برای متمرکز کردن ارزهای صادراتی در اتاق مبادلات موجب شده است، تا این گروه فعلا در فاز استراحت قرار گیرد.

دیروز غلامحسین بیات در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر نزدیک شدن به ایام نوروز گفت: معمولا ۱۰ روز قبل از شروع سال و دو هفته بعد از آغاز سال جدید، تردد وسایل سنگین جاده‌ای ممنوع و محدود می‌شود، بنابراین امکان نقل و انتقال محصولات پتروشیمی به وسیله کامیون در کشور به طور چشمگیری کاهش می‌یابد.

بیات تصریح کرد: در این مقطع به ناچار برای جلوگیری از انبارش و توقف کار واحدها باید بخش قابل توجهی از محصولات را حتما صادر کنیم.

در گروه تصفیه نفت دیروز، در آستانه عرضه اولیه ۵ درصد از سهام نفت پاسارگاد در بازار دوم فرابورس، با تصمیم هلدینگ نفت و گاز تامین، مدیرعامل این شرکت ۶۰میلیارد تومانی در کمتر از ۴ ماه تغییر کرد.

این گزارش می‌افزاید: با تصمیم مسوولان‌ هلدینگ نفت و گاز تامین به عنوان سهامدار عمده، علیرضا ابهجی جانشین امیر حسین بحرینی شد. بحرینی اواسط آبان سال جاری به سمت مدیرعاملی نفت پاسارگاد منصوب شده بود.

در همین حال، نزدیکی زمان عرضه شرکت نفت پاسارگاد دیروز صندوق بازنشستگی را با صف خرید قابل ملاحظه‌ای مواجه کرد.در گروه تصفیه نفت دیروز عرضه سهام در دو نماد نفت پارس و نفت بهران نتوانست بر صف خرید این نمادها غلبه کند.

آخرین اخبار از «شبندر»

در این گروه همچنان بحث در مورد بازگشایی نمادهای پالایشگاه‌های تهران و بندرعباس ادامه داشت و در حالی که این دو شرکت هفته هاست بر ارائه اطلاعات مورد درخواست سازمان بورس تاکید می‌کنند، اما همچنان این نمادها متوقف است. دیروز یک مقام مسوول در سازمان بورس اعلام کرد: نواقص موجود در گزارش ارائه شده توسط شرکت پالایش نفت بندرعباس، موجب تاخیر در بازگشایی نماد این شرکت شده است.

به گزارش سنا، رییس اداره نظارت بر ناشران بورس درخصوص آخرین وضعیت سهام شرکت پالایش نفت بندرعباس اظهار داشت: نواقص موجود در پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی۹۱ بر اساس عملکرد ۹ ماهه و همچنین پیش‌بینی سال مالی ۹۲ ارسالی شرکت موجب تاخیر در بازگشایی نماد این شرکت شده است.

محمدرضا معتمد ادامه داد: با توجه به اینکه اطلاعات ارائه‌شده در بخش نحوه شناسایی درآمد فروش، بهای تمام‌شده محصولات فروش‌رفته و نحوه محاسبه هزینه حمل بازیافتی دارای اشکال و ابهام است، جهت اصلاح و ارائه توضیحات لازم و انعکاس اطلاعات به بازار مجددا به شرکت برگشت داده شد.

وی افزود: به محض دریافت اطلاعات تکمیلی از شرکت و امکان انعکاس اطلاعات مذکور به بازار نماد معاملاتی از حالت توقف خارج خواهد شد.

افزون بر این، دیروز خبرگزاری فارس به نقل از یک مقام مسوول در پالایشگاه بندرعباس تاکید کرد که همه اطلاعات مورد نظر سازمان بورس درباره پالایشگاه بندرعباس ارائه شده، اما از جانب برخی مدیران سازمان ایراداتی مطرح می‌شود، در عین حال انتظار می‌رود طی روزهای نماد این شرکت باز شود.

وی در برابر این سوال‌ که آیا همه اطلاعات درخواستی سازمان بورس ارائه می‌شود و چه ایراداتی در اطلاعات پالایشگاه بندرعباس مطرح است؟ توضیح داد: به گفته مدیران پالایشگاه بندرعباس تاکنون هر نوع اطلاعات مانند گزارش عملکرد ۹ ماهه و اطلاعات آخرین وضعیت بر اساس عملکرد یک‌ساله ارائه شده، اما مسوولان‌ سازمان بورس درباره آمار و ارقام ارائه شده و مبنای محاسبات نکاتی را مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه مدیران پالایشگاه بندرعباس بودجه ۹۲ را تا پایان بهمن به بورس تحویل می‌دهند، خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مسوولان‌ این شرکت نهایت همکاری را با مدیران سازمان بورس دارند، انتظار می‌رود طی روزهای آینده نماد این شرکت مشمول اصل۴۴ باز شود تا سهامداران حقیقی و حقوقی شاهد رفع بلوکه شدن بخشی از سرمایه‌های خود در بورس باشند. از سوی دیگر مسوولان پالایشگاه تهران نیز تاکید دارند که این شرکت نیز اطلاعات خود را داده است.

گل گهر افزایش سرمایه داد

در گروه معدنی، شرکت معدنی گل‌گهر که خرداد سال گذشته ۱۰۰ درصد افزایش سرمایه داده بود، بار دیگر با اعمال افزایش سرمایه ۴۰۰ میلیارد تومانی به شرکت هزار میلیارد تومانی تبدیل می‌شود.

این شرکت در حالی بار دیگر درصدد افزایش سرمایه برآمده که این بار ۴۰۰ میلیارد تومان به سرمایه کنونی خود اضافه می‌کند، تا به شرکتی هزار میلیارد تومانی تبدیل شود.

این افزایش سرمایه از محل مطالبات و آورده نقدی سهامداران تامین می‌شود و برای اجرای طرح‌های تکمیلی آسیاب پلیکام، واحد خردایش و سنگ شکن شماره دو و تامین مالی شرکت‌های تابعه از طریق تاسیس یا مشارکت در افزایش سرمایه آنها صرف خواهد شد.

در گروه بانکی دیروز مجمع انتخاب اعضای هیات مدیره بانک پارسیان برگزار شد. در این مجمع مدیرعامل بانک پارسیان گفت: قانون ممنوعیت داشتن بیشتر از ۱۰ درصد سهام بانک تاکنون رعایت شده است و معامله‌ای نیز مبنی بر اینکه شخصی بخواهد ۶۰درصد سهام بانک پارسیان را خریداری کند، انجام نشده است.

شایسته در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که علت ریزش قیمت سهام بانک پارسیان چیست؟ گفت: قیمت سهام بانک پارسیان در بورس اوراق بهادار نسبت به دیگر بانک‌ها شاخص مثبت یک داشته است این درحالی است که شاخص صنعت بانکداری در بورس اوراق تهران از ابتدای امسال تاکنون منفی هفت درصد بوده است. لذا ما در صنعت بانکداری وضعیت خوبی داریم.

در نهایت در مجمع دیروز اعضای جدید هیات مدیره بانک پارسیان شامل شرکت سرمایه‌گذاری تدبیر، شرکت موسسه رفاه و تامین آتیه امید، شرکت سرمایه‌گسترنواندیش، شرکت مهر آفرینان دوران، شرکت نگار نصب سهام، شرکت خدمات بیمه‌ای ایران خودرو و شرکت طراحی مهندسی قشم انتخاب شدند.

باز هم اقبال بازار به سهام کاشی‌سازان

در گروه کانی غیر‌فلزی دیروز چینی ایران در بازگشایی پس از اعلام سود پیش‌بینی شده برای سال ۹۲ با جهش قیمتی همراه شد.

کچینی در اولین گزارش سود سال مالی منتهی به اسفند ۹۲ مبلغ ۸۵۳ ریال به ازای هر سهم پیش‌بینی کرده است که نسبت به آخرین پیش‌بینی سود سال ۹۱ (۷۰۷ ریال) رشد ۲۱ درصدی را نشان می‌دهد. علت تعدیل مثبت شرکت رشد ۱۲ درصدی مقدار و ۲۲ درصدی ارزش فروش محصولات است.

شرکت برای سال آتی پیش‌بینی صادرات ۱/۱۷ میلیون دلاری کرده که نرخ تسعیر دلار را نیز ۲۱۵۰ تومان در نظر گرفته است. این شرکت همچنین پیش‌بینی کرده که ۹/۲ میلیون دلار واردات داشته باشد که نرخ تسعیر دلار را ۳۰۰۰ تومان در نظر گرفته است.

در گروه انفورماتیک، تجارت الکترونیک پارسیان سود هر سهم سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۹۲ را در اولین پیش‌بینی مبلغ ۱۸۸تومان اعلام کرده است که سود سال جاری شرکت در حال حاضر ۱۳۳ تومان است.

در مجموع بازار دیروز بازار متعادلی بود که در آن۱۳۹ میلیارد تومان سهام مورد معامله قرار گرفت که ۳۰درصد این رقم را معامله۶۸میلیون سهم سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات تشکیل داد. این میزان سهام احتمالا در داخل مجموعه گروه صندوق بازنشستگی فولاد داد‌و‌ستد شده است. دیروز از ۲۲۳نمادی که به روی تابلو رفتند، ۸۲نماد با کاهش قیمت و ۱۳۱نماد با رشد ارزش همراه شدند و مابقی نمادها نیز تغییر قیمتی نداشتند.