گروه بورس- هدیه لطفی: رشد پلکانی معاملات فرابورس که از ابتدای هفته جاری آغاز شده بود، نه تنها روز گذشته متوقف نشد، بلکه شدت بیشتری گرفت. به طوری که ارزش کل معاملات این بازار با 129 میلیارد ریال افزایش نسبت به روز یکشنبه روبه‌رو شد و در نهایت دادوستد 171 میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش 7/635 میلیارد ریال در سامانه معاملاتی این بازار به ثبت رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در این روز نفت ایرانول و پالایش نفت لاوان با صف خرید سنگینی روبه‌رو شدند، به طوری که در پایان معاملات هر کدام به ترتیب صف خریدی معادل ۵/۳۱ و ۲۳ میلیون سهم را شاهد بودند. ذوب‌آهن اصفهان و پالایش نفت شیراز نیز هرچند در مقایسه با لاوان و ایرانول صف خرید کمتری داشتند، اما با استقبال از سوی سهامداران روبه‌رو شدند و تمامی آنها نوسان مثبت ۵ درصدی را تجربه کردند.
افزون بر این، ذوب‌آهن اصفهان در کنار صف خرید 4/9 میلیون سهمی با دادوستد بیش از 44 میلیون سهم به ارزش 155 میلیارد ریال به عنوان پرمعامله‌ترین نماد دیروز شناخته شد.
در این حال، حق‌تقدم بانک گردشگری نیز با جابه‌جایی ۹/۳۹ میلیون برگه به ارزش ۴۰ میلیارد ریال، در رتبه بعدی
قرار گرفت.
ارزش معاملات میدکو نیز با جابه‌جایی ۳۴ میلیون سهم به سطح ۱۱۱ میلیارد ریال رسید و به این ترتیب نماد مزبور در فهرست نمادهای پرمعامله دیروز قرار گرفت.
این در حالی است که کمترین حجم مبادلات به بیمه سامان تعلق داشت؛ هرچند که هر سهم مزبور با نوسان مثبت 3/4 درصدی روبه‌رو شد، اما معاملات آن تنها به 20 برگه سهم کفایت کرد.
در بازار ابزارهای نوین مالی نیز بیشترین حجم معاملات به اوراق اجاره امید با مبادلات ۸/۷۵ میلیارد ریالی تعلق داشت. اوراق مشارکت نفت و اجاره سامان نیز هر کدام به ترتیب با دادوستد ۷/۲۹ و ۸/۲۸ میلیارد ریالی در رتبه‌های دوم و سوم قرار گرفتند.
به این ترتیب در مجموع در بازار دیروز 98 نماد معامله شد که در این میان 23 نماد با نوسان مثبت، 39 نماد با نوسان منفی و 36 نماد دیگر بدون تغییر قیمت بودند.
در این میان، تمامی امتیازات تسهیلات مسکن نیز با نوسان منفی در محدوده دو درصد روبه‌رو شد و به میانگین قیمت ۶۲ هزار تومان رسید.
پایان پذیره‌نویسی بیمه سرمد
افزون بر این، در پنجمین روز سرانجام پذیره‌نویسی ۱۶۸میلیارد ریالی و بیمه سرمد به پایان رسید.
روز گذشته پذیره‌نویسی 1/40 میلیون سهم باقی مانده از 168 میلیون سهم شرکت بیمه سرمد به قیمت هر سهم هزار ریال در پنجمین روز از طریق شبکه کارگزاری‌های فرابورس به پایان رسید.
براساس این گزارش، شرکت بیمه سرمد ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه دارد که از این تعداد۲۳۲ میلیارد ریال معادل ۵۸ درصد آن از طریق موسسین و ۴۲ درصد باقی‌مانده معادل
168 میلیارد ریال آن با پذیره‌نویسی در فرابورس تامین شد.