گروه بورس- اعظم شریفی: رصد دقیق گزارش‌های ۶ ماهه برای تعیین استراتژی‌های خرید و فروش در این هفته مرکز توجه معامله‌گران بود. به گزارش خبرنگار ما، در کنار توقف گسترده نمادها، انتشار گزارش‌های جدید از عملکرد ۶‌ماهه هیجان تازه‌ای برای بازار به همراه داشت تا خریداران برای حضور دوباره در بورس ترغیب شوند. این روند شاخص را در کانال ۳۰ هزار واحدی تثبیت کرد و معامله‌گران را به افزایش بازدهی بورس در نیمه دوم سال امیدوار کرد.

در همین حال در بازار این هفته با ورود نقدینگی جدید، تغییر مالکیت ۴۰۰ میلیارد ریالی از معامله‌گران حقوقی به حقیقی صورت گرفت. در این بین نمادهای «فولاد»، «وامید»، معادن و فلزات مورد توجه خریداران حقیقی بودند و حقوقی‌ها نیز در نمادهای «شبندر»، «پارسان» و بانک پاسارگاد فعال بودند.

روز پرکار صندوق نفت

معاملات روز شنبه بورس تهران با حضور پررنگ حقوقی‌ها آغاز شد که در این میان صندوق نفت در کنار خرید ۴ میلیون سهم بانک ملت و یک میلیون سهم «وکار» برای فروش ۵ میلیون سهم غدیر اقدام کرد. در این بین نورددنا نیز با خرید ۱/۱۴ میلیون سهمی در نماد بانک ملت فعال بود. صندوق عشایر هم طبق روال قبلی ۲۰۰ هزار سهم غدیر را خریداری کرد.

در همین حال مهرآفرینان دوران ۵/۲ میلیون سهم بانک پارسیان را به پرتفولیوی خود افزود و تدبیر عرضه‌کننده ۵۰۰ هزار سهمی گروه توسعه ملی بود. در بازار مثبت روز شنبه صنعت و معدن ۶/۱ میلیون سهم پارس سوئیچ را از بازار جمع کرد و بانک تجارت با خرید ۳/۱ میلیون سهم «ونیکی» از این نماد حمایت کرد.

«ومعادن» نیز با فروش ۱/۱ میلیون سهم گل‌گهر به شناسایی سود پرداخت. در همین حال اعتضاد غدیر در صف خرید کویرتایر، خریدار یک میلیون سهمی بود و در نماد فرآوری نیز تنها ۱۰۰ هزار سهم خریداری کرد. روند مثبت معاملات گروه سنگ‌آهنی موجب شد دو شرکت امید و سپه این هفته را با صف خرید آغاز کنند، به طوری که سرمایه‌گذاری سپه ۵/۱ میلیون سهم امید را عرضه کرد و گوهران امید و سرمایه‌گذاری مهر در نماد سرمایه‌گذاری سپه در مجموع اقدام به عرضه ۶ میلیون سهمی کردند.

علاوه بر این، نفت و گاز پارسیان عرضه‌کننده ۲ میلیون سهم پتروشیمی پردیس در بازار روز شنبه بود.

رفتار معامله‌گران در روز ۳۰ هزار واحدی

در بازار روز یکشنبه همچنان رکوردشکنی‌های شاخص با فعالیت حقوقی‌ها ادامه داشت. صندوق نفت در کنار خرید ۲ میلیون سهم بانک کارآفرین، عرضه‌کننده ۷/۶ میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه، ۶ میلیون سهم غدیر و ۸/۲ میلیون سهم معادن و فلزات بود. از سوی دیگر، صندوق عشایر خریدار غدیر و «پارسان» بود و ۴ میلیون سهم پارس سوئیچ نیز از سوی سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خریداری شد. این در حالی است که فولاد صبانور در صف خرید «ومعادن» در نقش فروشنده ۹ میلیون سهمی ظاهر شد. روز یکشنبه اعتضاد غدیر ۵۰ هزار سهم فرآوری را خریداری کرد و میزان خرید این حقوقی در نماد کویرتایر تا ۷/۱ میلیون سهم افزایش یافت.

در همین حال، بانک سامان نیز با خرید ۳۰۰ هزار سهمی از بیمه سامان حمایت کرد. سرمایه‌گذاری سپه نیز در این روز با خرید ۱۳۴ هزار سهم سیمان داراب فروشنده ۱۵۰ هزار سهم پتروشیمی شازند بود؛ اما نقطه عطف بازار در این روز عرضه بلوک ۹۹ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری امید از سوی بانک سپه بود که احتمالا به مجموعه کارکنان آن بانک منتقل شده است. در ادامه معاملات این روز عرضه ۴۵ میلیون سهم ذوب‌آهن از سوی سازمان توسعه و نوسازی صنایع نتوانست صف خرید این نماد را متعادل کند.

همچنین سازمان اقتصادی کوثر با خرید ۶۰۰ هزار سهمی در نماد خوراک دام پارس فعال بود و تامین آتیه کارکنان بانک ملت برای حمایت از بانک ملت ۵/۱۴ میلیون سهم این بانک را از بازار جمع کرد.

بازگشت غول‌های فولادی

بازگشایی نمادهای فولادی در معاملات روز دوشنبه با هیجان خاصی همراه بود تا صندوق عشایر خریدار ۳/۳ میلیون سهمی فولاد مبارکه پس از تعدیل ۹۰ درصدی این شرکت باشد. اما صندوق نفت در کنار حمایت خرید از نمادهای بانک کارآفرین، داروسازی سینا و پتروشیمی خارک در نقش فروشنده ۲ میلیون سهم فولاد خوزستان ظاهر شد.

این در حالی است که ادامه صف خرید ذوب‌آهن عرضه ۱۰۰ میلیون سهمی را از سوی سازمان توسعه و نوسازی صنایع به همراه داشت.

در این روز حمایت بانک سامان در نماد بیمه سامان ادامه داشت و سرمایه‌گذاری سپه نیز در کنار خرید ۲۰۰ هزار سهم سیمان داراب، فروشنده ۶/۲ میلیون سهم سرمایه‌گذاری امید بود؛ در این روز ۹۹ میلیون سهم امید باز هم از سوی بانک سپه جابه‌جا شد.

نکته قابل تامل در معاملات روز دوشنبه عرضه‌های بانک ملت از سوی کارکنان این شرکت و آتیه صبا بود و در مقابل بانک ملت از حمایت گروه مالی ملت برخوردار بود. این در حالی است که سرمایه‌گذاری خوارزمی با خرید بلوک ۵۳ میلیون سهمی سرمایه‌گذاری مسکن در نمادهای داروسازی سینا و ایران کیش عرضه‌های بلوکی را به ثبت رساند.

بازار مثبت دوشنبه در حالی حقوقی‌ها را فروشنده کرد که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز در نماد پالایش نفت بندرعباس ۸ میلیون سهم فروخت. اما بانک‌های انصار و پارسیان به ترتیب از سوی توسعه اعتماد و مهرآفرینان دوران حمایت شدند.

توقف نمادها و بازار کم‌حجم

معاملات بازار روز سه‌شنبه در بیشتر نمادها کم‌حجم بود و در این بین سرمایه‌گذاری خوارزمی شاهد انتقال بلوک ۴۴ میلیون سهمی بود.

در این معامله تامین آتیه مسکن فروشنده و گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن خریدار بود. همچنین گوهران امید خرید سه میلیون سهمی در «رکیش» و سرمایه‌گذاری فرهنگیان خرید یک میلیون سهمی در ذوب‌آهن صورت دادند. از سوی دیگر، خرید ۳/۱ میلیون سهمی سمند در نماد قطعات اتومبیل ایران، صف فروش این نماد را متعادل کرد.

در این روز بانک ملت با خرید و فروش‌های سنگینی از سوی حقوقی‌ها مواجه بود که آتیه صبا فروشنده و کارکنان بانک ملت به همراه گروه مالی ملت خریدار بودند.

روز سه‌شنبه خریدهای صندوق نفت در بانک کارآفرین، پتروشیمی خارک و داروسازی سینا قابل توجه بود و صندوق عشایر نیز حجم خریدهای خود را در سهام سرمایه‌گذاری غدیر و «فولاد» افزایش داد.

بانک تجارت روز سه‌شنبه را با حمایت از «ونیکی» سپری کرد و بانک پارسیان و انصار نیز به ترتیب از حمایت‌های مهرآفرینان دوران و توسعه اعتماد برخوردار بودند.

در مجموع هفته جاری را می‌توان دوره‌ای با تقویت اشتیاق خرید سهام دانست که براساس آن، نقش سرمایه‌گذاران حقیقی در طرف تقاضا بیش از بازیگران حقوقی بوده است.