سنا- ضوابط جدید شرایط متقاضیان خرید در معاملات عمده سهام و حق تقدم سهام در بورس و فرابورس، عاملی برای حمایت از سهام داران خرد و الزام به رعایت چارچوب‌ها است.

مدیر نظارت بر بورس‌ها و بازارهای سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان مطلب بالا گفت: معاملات عمده به معاملاتی گفته می‌شود که به لحاظ حجم معامله، میزان قابل توجهی از کل سهام شرکت را تشکیل دهد، یعنی درصد قابل توجهی از سهام شرکت بوده و بالقوه از لحاظ مدیریتی یا کنترلی، جابه‌جایی با اهمیتی باشد. محمودرضا خواجه‌نصیری با اشاره به روند انجام معاملات عمده در بورس و فرابورس گفت: قیمت‌گذاری این سهام نیز بر اساس فرآیندهای دیگری است و ممکن است قیمت آن با قیمت معاملات خرد در همان روز متفاوت باشد که به دلیل ارزش‌های مدیریتی سهم است.

وی ادامه داد: ضوابط جدید معاملات عمده سهام و حق تقدم در بورس و فرابورس رویکرد جدیدی بر حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران دارد.

در این ضوابط، کسانی که می‌خواهند در معاملات عمده شرکت کنند و به نوعی در مدیریت شرکت تاثیرگذار هستند، باید دارای شرایطی باشند.

خواجه‌نصیری در تشریح این شرایط اظهار کرد: شرکت‌کننده در معامله عمده باید در تحصیل منابع مالی خود مقررات پولشویی را رعایت کرده باشد و سوء‌پیشینه جرایم مالی نداشته باشند. همچنین نباید بدهی معوق عمده‌ای به شبکه بانکی، بیمه تامین اجتماعی، مالیات و سازمان خصوصی‌سازی داشته باشند.

وی با بیان اینکه متقاضی همچنین نباید سابقه تخلفات با اهمیت در بازار اوراق بهادار و در اداره اشخاص تحت نظارت و نهادهای مالی داشته باشند، افزود: شخص متقاضی باید توان مالی مناسبی داشته باشد و از توانایی فنی و اداره شرکت برخوردار باشد تا معاملات عمده منجر به انحصار نشود.

این مقام مسوول در پاسخ به این سوال که ضوابط جدید چه تفاوتی با ضوابط قبلی دارد، گفت: پیش از این در معاملات عمده، تنها نگاه این بود که فقط باید پیش‌پرداخت مالی پرداخت می‌شد، اما در ضوابط جدید شرایط بیشتری بررسی می‌شود و در نتیجه دیگر شاهد نخواهیم بود که با جابه جایی سهام و تغییر مالک یا مدیر، شرکت دچار مشکل شود.

خواجه‌نصیری ابراز داشت: در این شرایط با وجودی که مدیریت شرکت تغییر می‌کند، اما چتر حمایتی از سهامداران خرد و الزام به رعایت چارچوب‌ها و شرایطی که برای شرکت لازم است، محقق می‌شود و می‌توانیم امیدوار باشیم که جابه‌جایی‌ها منجر به بهبود شرایط شرکت‌ها شود.

وی تاکید کرد: این ضوابط همزمان با ابلاغ اجرایی است و همزمان تغییراتی در دستورالعمل معاملات بورس و فرابورس ایجاد خواهد شد که از هفته آینده قابل انجام است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که اجرای فرآیندهای جدید موجب بهبود کیفیت فرآیند خصوصی‌سازی شود.