گروه بورس- محبوبه مغانی: روز گذشته در 8 هزار و 369 دفعه معاملاتی صورت گرفته در بازار فرابورس، 50 میلیون و 921 هزار و 81 سهم به ارزش 228 میلیارد و 66 میلیون ریال معامله شد.

روز دوشنبه بازار دوم فرابورس میزبان شانزدهمین نماد بود، تا جایی که ۵ میلیون سهم از سهام صنعت روی زنگان (معادل ۱۰ درصد) از سوی شرکت توسعه معادن روی ایران عرضه شد که در این عرضه هر سهم این شرکت یک هزار و ۹۵۰ ریال کشف قیمت شد.زمینه فعالیت این شرکت خرید مواد اولیه معدنی (خاک روی، سنگ‌آهن و...) و فرآوری و فروش آن است و شرکت توسعه معاون روی ایران ۲/۸۸ درصد از سهام آن را در اختیار دارد.
بنا به اظهارات امیر هامونی مدیرعامل فرابورس؛ شرکت‌های بازرگانی توسعه روی زنجان، سرمایه‌گذاری اندیشه محوران، کالسیمین و ذوب و روی بافق هم هر کدام مالک 5/0 درصداز سهام این شرکت 50 میلیارد ریالی هستند. درخصوص این عرضه اولیه؛ مدیرعامل فرابورس به محدودیت‌های اساسنامه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک اشاره کرده بود که بر این اساس این صندوق‌ها هیچ گونه سهمیه‌ای برای خرید سهام ندارند، از این رو، محدودیت خرید هر کارگزاری به همراه تمامی شعب 55 هزار سهم و محدودیت خرید هر مشتری بر خط 200 سهم تعیین شده بود.
این عرضه در شرایطی انجام می‌شود که سهامدار عمده قیمت کشف شده برای آن را پایین و جذاب ارزیابی کرده است.
اما روز گذشته به‌رغم معاملات 77 میلیارد ریالی ذوب‌آهن اصفهان در نوسان 5 درصد، صف فروش 2 میلیون سهمی این نماد باقی ماند. اما در صنعت لاستیک‌ و پلاستیک هم کویرتایر یک روز پس از کاهش قیمت، روز دوشنبه مورد توجه بازار قرار گرفت تا کاهش قیمت در سهم خود را جبران کند.
دیروز همچنین نماد معاملاتی شرکت صنایع و معادن احیا سپاهان در بازار پایه فرابورس گشایش یافت که در اولین روز بازگشایی با قیمت یک هزار و ۵۲۰ ریال، ۴ میلیون و ۵۷۵ هزار و ۶۳۳ سهم از سهام آن مورد معامله قرار گرفت. همچنین در این روز نماد بانک سرمایه هم که از هشتم خردادماه امسال در قیمت ۲ هزار و ۲۶۴ ریال متوقف شده بود، پس از ارائه اطلاعات نماد آن در قیمت ۲ هزار و ۲۲۰ ریال بازگشایی شد. این در حالی بود که معاملات در حق‌تقدم نماد بانک سرمایه در نوسان مثبت ۹/۴ درصدی مورد معامله قرار می‌گرفت.
در این روز، نماد قند شیروان قوچان و بجنورد نیز در پی منفی شدن قندی‌ها در بورس تهران در قیمت‌های منفی مورد معامله قرار گرفت. در همین حال، قیمت اوراق تسهیلات مسکن نیز با رشد کم در مرز 59 هزار تومان مبادله شد. دیروز همچنین، به دنبال رقابت بلوک 9/99 درصدی سهام صنایع چوب خزر کاسپین به ارزش 5/330 میلیارد ریال، پس ازرسیدن نرخ هر سهم به 6هزارو 130ریال، ادامه رقابت به امروز 30آبان موکول شد.
صنایع چوب خزر ۵۷میلیارد ریال سرمایه دارد و در زمینه تولید، بازاریابی و فروش و صدور انواع محصولات چوب فعالیت می‌کند.
این در حالی است که رقابت برای تصاحب بلوک 100 درصدی سهام کنترلی شرکت کالای پتروشیمی به پنجمین روز کشید و سه‌شنبه این رقابت با نرخ هر سهم 42 هزار و 409 ریال، دنبال می‌شود.