گروه بورس- هدیه لطفی: بازار فرابورس اولین روز کاری هفته را در سایه معاملات پرحجم در نمادهای ذوب‌آهن اصفهان و حق‌تقدم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان با رونق کم‌سابقه‌ای آغاز کرد، به طوری که حجم کل مبادلات این بازار با 5/1 درصد رشد نسبت به معاملات روز چهارشنبه گذشته به بیش از 140 میلیون برگه اوراق بهادار رسید.

به گزارش خبرنگار ما، در مجموع بازار دیروز ۱۴۰ میلیون و ۷۶۲ هزار اوراق بهادار در ۹ هزار و ۳۹۸ مرتبه میان سهامداران فرابورسی جابه‌جا شد و ارزش کل ناشی از این معاملات به ۳۰۰ میلیارد و ۵۹۲ میلیون ریال رسید.
در ابتدای معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان در نماد پترول پس از ارائه اطلاعات شفاف‌سازی بازگشایی شد، اما معامله‌ای را به ثبت نرساند. این در حالی است که حق‌تقدم خرید نماد مزبور با جابه‌جایی 4/71 میلیون سهم به عنوان پرمعامله‌ترین نماد شناخته شد.
ذوب‌آهن اصفهان نیز از دیگر نمادهای پرمعامله دیروز بود، به طوری که ذوب‌آهن ابتدای معاملات دیروز را با صف خرید آغاز کرد و در میانه بازار این صف، حجم معاملات «ذوب» را به ۵۱ میلیون سهم رساند، اما همچنان صف خرید ۸ میلیونی برای آن باقی ماند. این در حالی است که پالایش نفت شیراز باوجود صف خرید ۵/۷ میلیون سهمی با توقف یکباره بدون معامله ماند.
ناظر بازار علت توقف نماد «شراز» را تعدیل پیش‌بینی سود سال 91 اعلام کرد.
میدکو نیز دیگر نمادی بود که به دلیل اخذ مجوز افزایش سرمایه روند مثبتی داشت و با خرید و فروش دو میلیون سهم به ارزش ۶/۵ میلیارد ریال به کار خود پایان داد. معدنی شمال شرق شاهرود نیز در صف خرید عرضه‌های قابل توجهی را شاهد بود. افزون بر این، نمادهای معاملاتی بیمه پاسارگاد، کویرتایر و مرجان‌کار به‌رغم معاملات کم‌حجم نوسان مثبت ۵ درصدی را تجربه کردند.
همچنین در این روز رونق نمادهای ساختمانی همچنان تداوم داشت، به طوری که آ‌س‌پ، سرمایه‌گذاری مسکن تهران، باغمیشه و سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق با نوسان مثبت روبه‌رو شدند. در بازار ابزارهای نوین مالی نیز اوراق اجاره امید با دادوستد 2/12 میلیارد ریالی در صدر دیگر اوراق قرار گرفت. اوراق اجاره سامان، اجاره مپنا و اجاره ماهان نیز به ترتیب در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. در مجموع روز گذشته از 72 نماد معامله شده در بازار فرابورس، 18 نماد با نوسان مثبت، 31 نماد با نوسان منفی و 23 نماد دیگر بدون تغییر قیمت بودند.