رشد شاخص بورس به عملکرد شرکت‌ها مربوط است

عکس: نگار متین‌نیا

فارس- مدیرعامل شرکت بورس به مواضع وزیر صنعت در مورد رشد شاخص واکنش نشان داد و گفت: از رشد ۲۰ درصدی شاخص در سال جاری کمتر از ۱۰ درصد مربوط به تغییرات قیمتی و مابقی ناشی از تقسیم سود شرکت‌ها است. حسن قالیباف‌اصل در رابطه با مواضع اخیر وزیر صنعت مبنی بر اینکه رکوردشکنی‌های شاخص بورس ناشی از گرانی محصولات در بورس کالا و افزایش نرخ ارز است، اظهار کرد: شاخص بازار سهام متاثر از عوامل متعددی بوده که مهم‌ترین آن عملکرد شرکت‌ها و اعلام آخرین وضعیت آنها به بورس و سهامداران است، بنابراین در بحث شاخص بورس فقط تغییرات مطرح نیست، بلکه این متغیر برآیند وضعیت ۳۷ صنعت و ۳۲۶ شرکت بورسی است.

وی با بیان اینکه در برخی موارد تغییرات قیمت هم مؤثر است، خاطرنشان کرد: بورس اوراق بهادار محلی برای کشف قیمت سهام شرکت‌های مختلف است و مطمئنا متاثر از فعل و انفعالات بازار اولیه بوده و در نتیجه وضعیت فعالیت‌ شرکت‌ها با نوسان‌هایی مواجه می‌شود.

این مقام مسوول‌ ادامه داد: از طرف دیگر بازار سهام محلی برای تامین مالی پروژه‌ها و کمک مستقیم به فعالیت‌های اقتصادی شرکت‌ها بوده و نقش ویژه‌ای دراین حوزه ایفا کرده است، به طوری که در سال گذشته نسبت به مدت مشابه قبل‌تر، رشد تامین مالی ۵/۲برابر شده و از ۳ به ۵/۷ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده هدایت منابع مالی به سمت شرکت‌ها و اجرای طرح‌‌های توسعه در زمینه‌های مختلفی مانند فولاد، سنگ‌آهن، سیمان، پتروشیمی و پالایشگاه‌ها است که اتفاقا تمامی این حوزه‌ها مربوط به شرکت‌های بورسی بود.

قالیباف‌اصل ادامه داد: بنابراین نمی‌توان گفت در بورس اوراق بهادار فقط عواملی مانند نوسان ارز یا گران شدن کالاها موثر است. چون عوامل متعددی در بالا و پایین شدن شاخص‌ها موثر بوده که مهم‌ترین آن عملکرد شرکت‌ها است.

وی تاکید کرد: علاوه بر اینها بررسی‌ها نشان می‌دهد شاخص بورس طی دو سال اخیر چندان هم بالا نرفته و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ هزار واحد رشد کرده و به ۳۱ هزار واحد رسیده که بخش عمده‌ای از آن ناشی از سود نقدی شرکت‌ها در مجامع است.

قالیباف اصل تاکید کرد: بنابراین از کل رشد ۲۰ درصدی شاخص بورس درسال جاری کمتر از ۱۰ درصد مربوط به رشد قیمت سهام بوده و بقیه آن به خاطر سود نقدی ۱۳ هزار میلیارد تومانی شرکت‌ها در مجامع است.

وی در پایان گفت: بنابراین با درنظر گرفتن همه موارد می‌توان گفت قیمت‌‌ها در بورس اوراق بهادار بالا نرفته و تغییرات قیمت‌ها و شاخص بورس ناشی از تغییرات سهام همه شرکت‌های بورسی است.