گروه بورس- اعظم شریفی: پس از وقفه یک ماهه سرانجام بازدهی مقایسه‌ای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سایت مرکز پردازش اطلاعات مالی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران به‌روزرسانی شد تا نشان دهد تنها 12 صندوق سرمایه‌گذاری 3 ماه اخیر را با بازدهی بالاتر از سودآوری 5/31 درصدی شاخص بورس پشت سر گذاشته‌اند.

به گزارش خبرنگار ما، طی سه ماه اخیر بازدهی تمامی صندوق‌های سرمایه‌گذاری مثبت بود و این صندوق‌ها معادل ۳/۴۳ درصد تا ۶/۲ درصد بازدهی کسب کرده‌اند؛ این در حالی است که عمر سه صندوق کاریزما، مشترک آسمان یکم و سرمایه‌‌گذاری آرمان هنوز به سه ماه نرسیده است، بنابر این گزارش، در دوره سه ماهه منتهی به ۱۶ آبان‌ماه صندوق سرمایه‌گذاری کارگزاری بانک صادرات ایران با بازدهی ۳/۴۳ درصدی در صدر قرار دارد و صندوق بورسیران نیز با کسب بازدهی ۵/۴۱ درصدی در جایگاه دوم قرار گرفته است. همچنین صندوق‌های یکم دانا، راهنما، پیشرو، پیشتاز، سینا، ممتاز، پویا، بانک مسکن، ایساتیس و عقیق دیگر صندوق‌هایی بودند که مدیران آنها بازدهی بالاتر از شاخص را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آوردند. اما شاخص صندوق‌ها گویای آن است که بازدهی متوسط صندوق‌ها طی دوره سه ماه اخیر ۱۳ درصد بود که عقب ماندن رشد صندوق‌ها از بازدهی ۵/۳۱ درصدی شاخص بورس را به نمایش می‌‌گذارد. حال آنکه در روند یک ماه گذشته صندوق‌های فارابی، مهر‌شریعه و بورسیران به ترتیب با کسب بازدهی ۶/۱۴، ۶/۱۳ و ۹/۱۲ درصدی رتبه‌های اول تا سوم را در میان صندوق‌های سرمایه‌گذاری به خود اختصاص دادند. بر این اساس در رقابت بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شاخص همچنان ۲۰ صندوق توانستند بازدهی بالاتری در مقایسه با بازدهی ۴/۸ درصدی شاخص داشته باشند. این در حالی است که طی دوره یک ماه اخیر بازدهی متوسط صندوق‌ها ۲/۳ درصد بود و ۵ صندوق از جمله توسعه تعاون، رفاه، آرمان، بورس بیمه و کارآفرینان برتر نیز با بازدهی منفی مواجه شدند.
صندوق‌ها در 6 ماهه
بررسی عملکرد صندوق‌های سرمایه‌گذاری طی دوره ۶ ماهه نیز گویای آن است که با توجه به بازدهی منفی ۲/۲ درصدی شاخص صندوق‌ها در این دوره، می‌توان گفت: شاخص بازدهی به مراتب بهتری در مقایسه با صندوق‌ها داشته است و با توجه به بازدهی ۴/۱۶ درصدی شاخص طی این دوره تنها ۱۰ صندوق سرمایه‌گذاری توانستند در کسب بازدهی از شاخص پیشی بگیرند که در میان صندوق بورسیران، عقیق و بانک مسکن به ترتیب با بازدهی ۲۵، ۹/۲۲ و ۸/۲۲ درصدی رتبه‌های اول تا سوم را داشتند. همچنین طی دوره ۶ ماهه اخیر تعداد صندوق‌هایی که بازدهی منفی داشتند تا ۷ صندوق افزایش داشت تا جایی که صندوق‌های امید سهم و نواندیشان با بازدهی منفی ۹ و ۵/۷ درصد بیشترین بازدهی منفی را شاهد بودند.