گروه بنگاه‌ها- مدیرعامل شرکت توسعه و صنعت غدیر گفت: تصمیمی که دولت در مورد بازپرداخت بدهی ارزی گرفته است، عواقب خوشی برای سرمایه‌گذاری ندارد. علی محمد بد افزود: در دولت‌های گذشته قرار شد از صندوق ذخیره ارزی به صنعت وام ارزی دهند. این کار به درستی برنامه‌ریزی شد اما بخش خصوصی نگران این بود که اگر ارز با نوسانات زیادی مواجه شد تکلیف بازپرداخت این وام چه خواهد شد؟ زیرا با ارز داده شده بخش خصوصی برای یک واحد اقتصادی توجیه اقتصادی کار را تهیه می کرد. در این میان دولت برای اینکه بخش خصوصی را تشویق به سرمایه‌گذاری کند گفت اگر نوسان نرخ ارز بیشتر از ۱۰ درصد بود دولت خود این نوسان را قبول خواهد کرد. در حال حاضر هم انتظار این است که دولت به تعهد خود عمل کند.

بعد از این وام ارزی، صنایع جان تازه ای یافتند. از آن به بعد تشویقی در صنعت سیمان شد و تولید ۲۰ میلیون تنی به ۷۰ میلیون تن تبدیل شد که ایران را به سومین تولیدکننده سیمان در دنیا تبدیل کرد.

اما اکنون بانک مرکزی بخشنامه ای به بانک‌ها داده که وام‌گیرندگان باید این وام را به نرخ مبادله‌ای بازپرداخت کنند. با این کار کل توجیه اقتصادی یک بنگاه به هم می‌ریزد.

آثار تغییر نرخ ارز هم این است که هیچ شرکتی قادر به پرداخت این مبالغ نیست و عدم اطمینان به وجود می‌آورد.

در این حالت سه اتفاق می‌افتد: یا صنایع نباید قسط‌هایشان را بدهند، یا باید بانک کارخانه‌ها را مصادره کند یا باید بخشنامه عوض شود.