گروه بورس- فرابورس ایران دیروز نیز بر مدار تک‌سهم سنگ‌آهنی خود حرکت کرد.
به گزارش خبرنگار ما، با توجه به رونق معاملات دوقلوهای سنگ‌آهنی در بورس تهران، «کنور» تک‌سهم مورد توجه دیروز فرابورس بود که باوجود نوسانات اندک سایر نمادها، با صف‌های خرید پی در پی معاملات پرحجمی را شاهد بود.

روز گذشته با خرید و فروش 30 میلیون اوراق بهادار ارزش معاملات فرابورس در 6269 نوبت به 280 میلیارد ریال رسید.
این در حالی است که بیشترین حجم معاملات را دادو ستد ۷/۹ میلیون حق تقدم بانک دی به ارزش ۲/۲ میلیارد ریال به خود اختصاص داد. پس از آن هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با معامله ۳/۶ میلیون سهم به ارزش بیش از ۱۸ میلیارد ریال از این لحاظ در جایگاه دوم قرار گرفت.
از سوی دیگر دو شرکت بازرگانی و تولیدی مرجان کار و رهشاد سپاهان با معامله 100 سهم کمترین حجم معاملات را در این روز داشتند.
براساس این گزارش، در میان شرکت‌های فرابورسی، بیشترین افزایش قیمت را همچنان دو شرکت مهندسی ساختمان تاسیسات راه‌آهن و تامین مواد اولیه فولاد صبانور با رشد ۵ درصدی از آن خود کردند، به طوری که در پایان معاملات قیمت هر سهم آنها به ترتیب مبلغ ۱۰ هزارو ۱۲۷ ریال و ۳۴ هزار و ۹۶۶ ریال بود.
در همین حال، افت 6/4 درصدی بانک گردشگری سبب شد که بیشترین کاهش قیمت در میان شرکت‌ها به این بانک تعلق گیرد و قیمت هر سهم به 1244 ریال برسد. همچنین کویرتایر و لیزینگ ایرانیان به همراه بانک‌های سرمایه‌ و دی دیگر نمادهایی بودند که افت قیمت را در معاملات دیروز تجربه کردند.
همچنین دربازار ابزارهای نوین مالی که هر برگه آن به ارزش یک میلیون ریال خرید و فروش می‌شود، بیشترین حجم معاملات را به ترتیب، سه نماد اجاره امید ۳۷ هزار و ۲۰۰ برگه، اجاره مپنا ۳۰ هزار و ۴۳۰ برگه و مشارکت نارنجستان ۲۸ هزار و ۱۰ برگه از آن خود کردند. طبق اعلام ناظر فرابورس، نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت بین‌المللی توسعه ساختمان، به منظور پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه در ۲۸ دی‌ماه یعنی پایان معاملات متوقف شد. همچنین اعلام شد از میزان تعهد خرید سهام صدرا توسط بازارساز و کارگزار بازارساز در قیمت یک هزار ریال تعداد ۱۴۰ هزار سهم مانده است و پس از خرید سهام تعهدات بازارساز در ماه آینده نیز صورت می‌گیرد.همچنین معاملات امتیاز مسکن نیز در محدوده ۵۱ هزار تومان در نوسان بود.
پیامدهای توقف نماد ذوب‌آهن
مدیر سرمایه‌گذاری ذوب‌آهن با ابراز نگرانی از توقف طولانی مدت نماد «ذوب» تصریح کرد: به‌رغم مثبت بودن همه خبرها و انتظار رشد قیمتی سهام ذوب‌آهن اما توقف طولانی مدت این نماد نیز اتفاق خوبی نبوده و می‌تواند به فشار فروش سهم در روز بازگشایی خوبی شود، چراکه نقدینگی سهامداران این شرکت به دلیل توقف نماد بلوکه شده است.مجتبی فریدونی در پاسخ به سوال خبرنگار همفکران در خصوص پیش‌بینی تاریخ عرضه بلوکی ذوب‌آهن گفت: تا زمانی که نماد ذوب متوقف باشد، نمی‌توان تاریخ عرضه بلوکی را مشخص کرد، چراکه برای انجام عرضه بلوکی لازم است نماد شرکت به مدت حداقل ۱۰ روز در بازار معامله شود. به هر حال نمی توان تاریخی برای عرضه بلوکی مشخص کرد.
فریدونی درباره نرخ ارز در سه ماه سوم سال اعلام کرد: در 6 ماه ابتدای سال جاری نرخ ارز فروش‌های صادراتی و همچنین خریدهای وارداتی بر اساس نرخ مرجع بود، اما در سه ماه سوم سال نرخ ارز عمدتا مبادلاتی بود. بخشی از خریدهای این دوره قبلا انجام شده بود که بر‌اساس ارز مرجع محاسبه خواهد شد، اما به طور کلی بخش زیادی از ارز وارداتی و صادراتی بر اساس نرخ مبادله‌ای صورت گرفته است.