انتظار برای سخنرانی مهم

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز در شرایطی شاهد ادامه رشد شاخص بود که انتظار برای سخنرانی مهم روز چهارشنبه ریاست‌جمهوری و همچنین تحولات درون بازار مهم‌ترین فاکتور ایجاد تغییرات بود. دیروز شاخص توانست با رشد ۲۳۶واحدی به ۳۸هزار و ۳۱۹واحد برسد که رکورد تازه‌ای در بازار به شمار می‌رود.

در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که برنامه سخنرانی رییس‌جمهوری در مجلس شورای اسلامی در روز جاری و گمانه‌زنی‌ها در مورد اظهارات وی در مورد لایحه بودجه سال ۹۲ و همچنین نحوه اجرای مرحله دوم طرح هدفمندی یارانه‌‌ها مهم‌ترین مساله مورد توجه معامله‌گران بود. از دیدگاه کارشناسان بحث در مورد یارانه می‌تواند تاثیر مهمی را بر صنایع انرژی بر بورسی برجای بگذارد. در همین حال در صحنه بورس اوراق بهادار بحث در مورد گزارش‌های ۹ماهه شرکت‌ها نیز مورد توجه بود. انتظار می‌رود از روز شنبه شرکت‌های بزرگ بورسی بتوانند گزارش‌های خود را در اختیار بازار بگذارند که در این بخش گزارش‌های سه گروه معدنی-فلزی و پتروشیمی از اهمیت بیشتری برای بازار برخوردار است.

در بازار دیروز همچنین مذاکرات هسته‌ای و اظهار‌نظرها پیرامون این مذاکرات نیز از اهمیت برخوردار بود. دیروز رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، با تاکید بر اینکه ایران همواره از مذاکرات استقبال کرده است، گفت: زمان و مکان انجام مذاکرات امری توافقی میان جمهوری اسلامی و گروه موسوم به ۱+۵ است که ایران همواره در این رابطه با طرفین مذاکره‌کننده توافق کرده است.

وی با بیان اینکه انجام این مذاکرات منتج به نتیجه‌ روشن و مشخص است، گفت: با توجه به تحریم‌های غیرعادلانه، غیرقانونی و تحمیلی آمریکا و اتحادیه اروپا به ملت ایران باید مهم‌ترین محور مذاکرات آینده با ۱+۵ رفع تحریم‌ها باشد.

در بازار دیروز معامله‌گران همچنین نیم نگاهی به بازارهای جهانی داشتند؛ جایی که بهای فلزات اندکی کاهش یافت. در همین حال بهای محصولات در بورس کالا نیز مورد توجه بود و نرخ محصولات پالایشگاهی با تغییر محاسبه از ارز مرجع به ارز مبادله‌ای، در بورس کالا عرضه شدند. انتظار می‌رود این مساله تاثیری اساسی بر اقتصاد شرکت‌های پالایشگاهی بر جای بگذارد.

در پایان معاملات دیروز بازار سهام، نماد معاملاتی ۴ شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی، صنعت بیمه، ساختمان ایران و توسعه آذربایجان به همراه دو شرکت جوشکاب یزد و کابل البرز برای برگزاری مجمع سالانه بسته شد.

خوراک سیمانی‌ها ارزان شد

در گروه سیمانی، دیروز معامله‌گران شاهد اعلام کاهش نرخ مازوت مصرفی شرکت‌های سیمانی به ۷۰۰ریال به ازای هر لیتر بودند؛ این امر به تشکیل صف خرید در نمادهای عمده سیمانی از جمله فارس و خوزستان، غرب و دورود منجر شد.

در این گروه شرکت سیمان صوفیان با سرمایه‌ای معادل ۵۵ میلیارد تومان در آخرین گزارش خود برای هر سهم در سال مالی منتهی به اسفند ۹۱ بر اساس عملکرد واقعی دوره ۹ ماهه مبلغ ۲۸۰ ریال سود خالص پیش‌بینی کرده که در دوره مورد بررسی توانسته ۱۰۸ درصد از آن را محقق کند.

بررسی عملکرد ۹ ماهه این شرکت خبر از پوشش ۷۷ درصدی فروش، ۷۳ درصدی بهای تمام شده،۸۷درصدی سود ناخالص و ۹۲ درصدی سود عملیاتی داشته و این در حالی است که شرکت در نظر دارد مبلغ ۱۹۶ ریال سود نقدی به ازای هر سهم بین سهامداران سال مالی ۹۱ خود تقسیم کند.

طبق اعلام «سصوفی» وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان حمایت مصرف‌کننده، طی نامه‌‌های جداگانه خواستار فروش با نرخ‌‌های قبلی برای آن عده از خریداران سیمان که قبل از تاریخ اول مهر ۹۱ اقدام به واریز وجه کرده‌اند، هستند.

با توجه به پیگیری‌‌های موضوع فوق از طریق انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان هیچ گونه تعدیلی از این بابت در دفاتر ثبت نشده و در صورت قطعیت موضوع حدود ۲ میلیارد تومان از مبلغ فروش ۹ ماهه کاسته و سود هر سهم نیز نزدیک به ۳۶ ریال کاهش خواهد یافت.

مانده تسهیلات ارزی (اصل و فرع) که از محل صندوق ذخیره ارزی دریافت شده برابر با ۹ میلیون یورو بوده که با نرخ ۱۶۱۵۲ ریال به ازای هر یورو در دفاتر تسعیر شده و در صورت عدم تخصیص یورو توسط بانک مرکزی با نرخ ارز مرجع هزینه‌‌های تسعیر افزایش و سود هر سهم پیش‌بینی شده کاهش خواهد یافت.

تحقیق و تفحص از نماد متوقف «ذوب»

در گروه فلزی دیروز خبرهای اولیه از طرح تحقیق و تفحص از ذوب‌آهن اصفهان حکایت داشت. در این طرح تاخیر در پروژه‌‌های طرح توازن به ویژه موضوع کک‌سازی، عدم شفافیت در آزمون‌‌های استخدامی ذوب‌آهن، تاخیر در اخذ مطالبات میلیاردی این شرکت و افزایش هزینه تمام شده اجرای برخی پروژه‌‌ها به دلیل ایجاد تعدیل‌‌های بیش از اندازه در قراردادهای این شرکت با پیمانکاران خود از دلایل مهم تهیه طرح تحقیق و تفحص از این واحد و تقدیم آن به هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی عنوان شده است.

مدیر عامل شرکت ذوب‌آهن اصفهان در خصوص انتشار این خبر در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اظهار کرد: صورت‌‌های مالی شرکت ذوب‌آهن اصفهان به وسیله کارشناسان سازمان حسابرسی مورد بررسی قرار می‌گیرد و این اطلاعات شفاف بوده و هیچگونه ابهامی ندارد.

صفرعلی براتی تاکید کرد: البته ممکن است بخشی از این ایرادهای مطرح شده مربوط به سنوات گذشته باشد، اما طی دوره تصدی بنده در این سمت، روند پیشرفت پروژه‌‌ها طبق زمان‌بندی معین پیگیری شده است. به طوری که سال گذشته پروژه آلگومراسیون به بهره برداری رسیده و دو واحد نیروگاهی نیز طی شش ماه نخست امسال راه‌اندازی شده است.

مدیر عامل «ذوب» پیرامون واحد کک‌سازی نیز گفت: این پروژه نیز با حداکثر سرعت در حال اجرا بوده و دمای کوره واحد مذکور هم اکنون به حدود ۶۰۰ درجه رسیده و طی چند روز آینده با رسیدن دمای آن به ۸۰۰ درجه، عملیات شارژ زغال و آغاز فرآیند کک‌سازی اجرایی می‌شود. به این ترتیب می‌توان گفت تاخیری در اجرای پروژه‌‌ها رخ نداده، هرچند طی سال‌‌های گذشته این مشکل به دلیل عدم دسترسی کافی به منابع مالی مورد نیاز وجود داشته است.

براتی در خصوص تاخیر در اخذ مطالبات میلیاردی نیز تصریح کرد: مطالبات مربوط به بخش خصوصی به روز اخذ شده و وصول مطالبات دولتی نیز طبق مراحل قانونی موجود در حال پیگیری است تا در صورت انجام هرگونه توافق نتیجه قطعی در این خصوص محقق شود که عمده این مطالبات نیز به حدود هشت سال گذشته بر می‌گردد. هرچند حجم این مبالغ چندان قابل توجه نبوده که این مورد نیز پیش از این در صورت‌‌های مالی شرکت توسط سازمان حسابرسی به عنوان حسابرس رسمی «ذوب» مورد بررسی و تایید قرار گرفته است.

طرح تحقیق و تفحص نکته جدیدی ندارد

در همین حال، مدیرسرمایه‌گذاری و سهام ذوب‌آهن با اعلام ابعاد تحقیق و تفحص مجلس از این شرکت مشمول اصل۴۴ گفت:نکته جدیدی در این طرح تحقیق و تفحص وجود ندارد.

مجتبی فریدونی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به ارائه طرح تحقیق و تفحص از ذوب‌آهن که دیروز توسط نماینده مردم لنجان به مجلس ارائه شد، اظهار کرد: این موضوع دو محور اساسی دارد که مربوط به تاخیر در اجرای طرح توازن و مطالبات ذوب‌آهن است.

وی گفت: طرح توازن ماه آینده به بهره‌برداری رسیده و حداکثر طلب ۳۳۰ میلیارد تومانی هم پرداخت می شود.

فریدونی ادامه داد: در مورد تاخیر در بهره‌برداری طرح توازن این نکته وجود دارد که طبق آمارهای رسمی موجود، میانگین عمر اجرای پروژه‌های در دست اجرا ۵/۹ سال است که عمدتا به خاطر مشکلات مربوط به تامین مالی و تهیه تجهیزات است.

در این میان طرح توازن ذوب‌آهن هم به دلیل این نوع مشکلات و وجود شرایط خاص با تاخیر همراه شده است.

این مقام مسوول‌ با اشاره به بهره‌برداری برخی از فازهای این طرح مهم در گذشته، خاطرنشان کرد: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده اواسط ماه آینده با بهره‌برداری از طرح کک‌سازی، طرح توازن ذوب‌آهن نهایی شده و این پروژه به‌رغم تاخیرهای ناخواسته به بهره‌برداری

می‌رسید. فریدونی درباره دومین محور مهم تحقیق و تفحص از شرکت ذوب‌آهن گفت: در حالی نماینده لنجان مطالبات میلیاردی را مطرح کرده که حداکثر طلب ذوب‌آهن مربوط به صندوق فولاد با ۳۳۰ میلیارد تومان بود که طبق گزارش حسابرس با انتقال صندوق به سازمان تامین اجتماعی این طلب پرداخت خواهد شد.

وی ادامه داد: در مورد آزمون‌های استخدامی اطلاعی ندارم، ولی با توجه به عملکرد ۶ و ۹ ماهه شرکت، وضعیت سودآوری و مدیریت ذوب‌آهن مطلوب بوده و سهام آن تا قبل از توقف نماد در ۷ دی با استقبال مناسبی از سوی سرمایه‌گذاران مواجه شد. از سوی دیگر هیات واگذاری عرضه بلوک ۵۶ درصدی را تصویب کرده که قرار است توسط سازمان خصوصی‌سازی انجام شود.

فریدونی در پایان گفت: بنابراین با توجه به مسائل موجود در اجرای طرح توازن و طلب از صندوق و اطلاع همگان از این موارد، نکته جدیدی در ارائه طرح تحقیق و تفحص مجلس از ذوب‌آهن وجود ندارد.

در گروه پتروشیمی، خبرهای اولیه از احتمال تولید بنزین مخلوط با متانول منتشر شد که این امر می‌تواند بر شرکت‌های تولید‌کننده متانول در کشور موثر باشد.

در مجموع بازار دیروز بازاری مثبت بود که در آن شاخص کل با ۲۳۶واحد رشد به ۳۸هزار و ۳۱۹واحد رسید. ارزش معاملات نیز دیروز ۱۵۰میلیارد تومان بود. همچنین از ۲۳۱نمادی که به روی تابلو رفتند نیز ۱۳۴ نماد با کاهش قیمت و ۹۱نماد با رشد ارزش همراه شدند و بقیه نمادها هم بدون تغییر قیمتی بودند.