گروه بورس- همایون دارابی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز گذشته تحت تاثیر نگرانی معامله‌گران از احتمال افت بازار سهام و تشکیل صف‌های فروش سنگین با افت ۶۹۰ واحدی مواجه شد. افت دیروز شاخص بازار سهام به میزان ۸۵/۱ درصد در ۵سال اخیر بی‌سابقه بوده است و یکی از سنگین‌ترین افت‌های بازار در یک روز به شمار می‌رود. پیش از این افت یک روزه شاخص به میزان ۶۳۶واحد در یازدهم اردیبهشت سال ۹۰ بدترین کارنامه افت بورس به شمار می‌رفت.

با افت دیروز شاخص در ۴روز کاری ۱۷۱۷واحد عقب نشست. هرچند دیروز در انتهای وقت معاملاتی برخی از صف‌های فروش جمع‌آوری شده و انتظار می‌رود بازار پس از افت سنگین دیروز بازگشتی هر چند موقتی داشته باشد. اما ترکیب خریداران و فروشندگان دیروز به ویژه حضور پرتعداد حقیقی‌ها در میان فروشندگان می‌تواند نشانه‌ای از خروج سهامدارانی باشد که در روزهای اخیر فشار توقف نمادها و کاهش ارزش سهام را تحمل کرده‌اند. در همین حال بازار همچنان از طریق بازارهای موازی تحت فشار است امری که در حرکت قیمتی بازارهای املاک و مستغلات، سکه و ارز قابل مشاهده است.

در بازار دیروز همچنین انتشار خبرهایی در مورد احتمال بازگشایی نمادهای متوقف تاثیراتی را بر بازار داشت؛ هر چند در سه هفته اخیر معامله‌گران به دفعات شاهد وعده بازگشایی نمادهای پالایشگاهی و پتروشیمی بوده‌اند.

در گروه تجهیزات، شرکت صنایع آذرآب در سال جاری تصمیم به افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی‌ها دارد. این درحالی است که به گفته مدیران این شرکت، بخشی از دارایی‌ها مورد تجدید ارزیابی قرارگرفته و بخش دیگر آن نیز در حال انجام می‌باشد. در گروه فلزی، نمادهای تولید‌کننده سرب و روی همچنان با فشار کاهشی مواجه هستند؛ در این گروه، بهای جهانی فلزات دیروز اندکی بهبود یافت و بهای مس و روی به عنوان فلزات شاخص در سطح ۸هزار و ۱۱۴دلار و ۲هزار و ۶۲دلار رقم خورد.

در این گروه، شرکت فولاد مبارکه، دومین شرکت بزرگ بورس برای تصمیم‌گیری در مورد افزایش ۲۰میلیارد تومانی کمک‌های بلاعوض ۱۶بهمن مجمع عادی به طور فوق‌العاده برگزار می‌کند. این شرکت مشمول اصل ۴۴ که با ارزش روز ۱۲هزار میلیارد تومانی دومین شرکت بزرگ بورس به شمار می‌رود و این روزها با کاهش قیمت سهام نقش موثری در کاهش ارقام شاخص دارد، ساعت ۱۰ صبح روز دوشنبه ۱۶ بهمن مجمعی را برگزار می‌کند، تا سهامداران خرد و کلان در مورد افزایش کمک‌های بلاعوض از ۱۲ به ۳۲ میلیـارد تومان تصمیم گیری کنند.

انتظار می‌رود این تصمیم با مخالفت سهامداران مواجه شود. در همین حال وضعیت نامناسب مالی صندوق بازنشستگی فولاد همچنان فشارهایی را بر شرکت‌های این صنعت وارد می‌کند.

نگاهی به گزارش یک ساختمانی

در گروه ساختمانی، شرکت نوسازی و ساختمان تهران با سرمایه‌ای معادل۳۰ میلیارد تومان در صورت‌های مالی ارسالی به سامانه کدال برای هر سهم در سال مالی منتهی به شهریور ۹۲ بر اساس عملکرد واقعی ۳ ماهه مبلغ ۸۱ ریال عایدی خالص پیش‌بینی کرده که در مقایسه با سال مالی قبل از ۷۶ درصد افزایش برخوردار بوده ست.

این شرکت اعلام نموده که به علت عدم پیشرفت فیزیکی قابل توجه پروژه‌های شرکت در ۳ ماهه اول سال مالی مورد گزارش، تغییرات عمده در رابطه با عدم شناسایی درآمد حاصل از فروش و افزایش هزینه‌های اداری از بابت مصوبات وزارت کار است. این شرکت در عملکرد ۳ ماهه خود با محقق نمودن مبلغ ۲۰۴ ریال زیان خالص در مقایسه با دوره مشابه سال مالی قبل از ۳۶ درصد افزایش زیان برخوردار بوده است. در گروه بانکی، دیروز یکی از موانع اصلی عدم رشد بهای سهام بانک ملت برداشته شد و بلوک ۷۷/۱ درصدی این شرکت معامله شد.

با کاهش قیمت پایه هرسهم ۵۸۸ میلیون سهم بانک ملت، بلوک ۷/۱ درصدی این بانک در دومین عرضه به ارزش ۸/۶۴ میلیارد تومان معامله شد. سرمایه‌گذاری آتیه صبا ۲۲ آذر اقدام به عرضه ۸/۱ درصد معادل ۶۰۷ میلیون سهم بانک ملت به قیمت پایه هر سهم ۱۴۰ تومان در بازار اول معاملات کرده که در پی عدم معامله آن، امروز برای دومین مرتبه این بلوک با کاهش قیمت پایه هر سهم و تعداد سهام عرضه و به همان قیمت پایه معامله شد. این بلوک شامل ۵۸۸ میلیون سهم بود که به قیمت هر سهم ۱۱۰ تومان و به ارزش ۸/۶۴ میلیارد تومان و به صورت یکجا و نقد به فروش رسید.

در مجموع بازار دیروز بازاری به شدت منفی بود که در آن ۱۱۹ میلیارد تومان سهام داد‌و‌ستد شد از ۲۱۸نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند نیز ۱۵۱نماد با کاهش قیمت و ۶۱نماد با رشد ارزش مبادله شدند.