توفان گزارش‌های 6ماهه!

گروه بورس- همایون‌ دارابی: بورس و اوراق بهادار روز گذشته شاهد اوج انتشار گزارش‌های ۶ماهه و تاثیر انتشار این گزارش‌ها بر روند معاملات سهام بود.

معامله‌گران دیروز در شرایطی فعالیت خود را آغاز کردند که انتشار خبر سفر همزمان دکتر لاریجانی و جلیلی دبیران سابق و فعلی شورای عالی امنیت ملی به رم و مذاکره با مقامات اروپایی از جمله سولانا کمیسر سیاست خارجی اروپا با کاهش نگرانی هسته‌ای مواجه‌ بودند. با رخداد این تحول کارشناسان بازار امیدوارند بدون برخورد با مشکل از مرحله کنونی بگذرند. از سوی دیگر، اعلام پیشرفت در مذاکرات مربوط به رفع ابهامات مربوط به مساله سانتریفیوژ‌های P۱ و P۲ نیز در بهبود شرایط موثر است.

در بازار دیروز آغاز معاملات توام با برخورد معامله‌گران با حدود ۳۹گزارش عملکرد ۶ماهه شرکت‌های بورسی از جمله شرکت‌های عمده‌ای نظیر فولادمبارکه، ملی مس و آلومینیوم ایران بود. با توجه به انتشار این گزارش تجزیه‌و تحلیل مفاد آنها بود، این مساله موجب شد تا برخی از نمادها متاثر از مفاد گزار‌ش‌ها با صف‌های فروش مواجه شوند. ملی مس با انتشار گرایش ۶ماهه بدون تعدیل EPS با صف فروش همراه شد، گزارش ملی مس اگرچه پوشش فوق‌العاده ۶۵درصدی را به همراه داشت اما به دلیل عدم تعدیل پیش‌بینی EPS کلی شرکت کمتر از انتظار اولیه معامله‌گران بود. آلومینیوم ایران نیز که به دلیل کاهش قیمت جهانی این فلز با صف فروش از هفته‌های قبل مواجه شده است، دیروز با انتشار گزارش از صف فروش رهایی نیافت، اما در این میان گزارش «مبارکه» صف خرید این شرکت را مجددا به سطح ۱۵۰میلیون برگه رساند، امری که شایعه توقف نماد فولاد مبارکه جهت تعدیل EPS را با توجه به پوشش ۶ماهه ۶۶درصدی EPS شرکت به همراه آورد.

معامله‌گران همچنان شاهد تقابل مساله کمبود نقدینگی با موج عرضه‌ها بودند. در حالیکه عدم جذب نقدینگی جدید به بازار با نشانه‌های واضحی از کمبود نقدینگی مواجه است.

با توجه به درپیش بودن عرضه‌های اولیه سهام فولاد خراسان و فناوران، بازار، بیش‌ از گذشته با روند تجهیزات نقدینگی مواجه است.

توقف ورود نقدینگی جدید به بازار، متعاقب بروز مشکلاتی از جمله دو عرضه اولیه مالی و اعتباری سینا و مپنا که توام با تبلیغات گسترده عمومی بودند، موجب شده است تا ضمن حساس‌‌تر شدن مساله عرضه‌های پیش رو، موجب کاهش روند ورودی نقدینگی به بازار شود، هرچند که روند پرداخت سود نقدی شرکت‌های دارای سال مالی منتهی به اسفندماه (که اکثرا آغاز شده و در حال انجام است،) اندکی بهبود را در بازار ایجاد ‌کند. در بازار دیروز، گروه معدنی تحت فشار عرضه‌های قابل ملاحظه معامله‌گران عمده در آخرین فرصت‌های تامین پیش‌پرداخت خرید بلوک ۲۰درصدی ملی مس قرار داشته و از این رو با صف فروش و کاهش قیمت مواجه شدند به گونه‌ای که گل‌گهر دیروز به قیمت‌های قبل از تعدیل EPS اخیر خود بازگشت.

در گروه فلزی فشار گزارش ۶ماهه ملی مس و عدم تعدیل به همراه قیمت‌های ضعیف جهانی موجب شد تا فشار فروش در این نمادها افزایش یابد. در این گروه بازار در نمادهای فولادی شاهد صف‌های خرید عمده بود.

در گروه پتروشیمی توقف نماد پتروشیمی خارک از تب و تاب گروه پتروشیمی کاست تا این گروه با صف فروش دو نماد پتروشیمی اراک و اصفهان دست و پنجه نرم کند.

در مجموع بازار دیروز شاهد تداوم عرضه‌های سنگین بود. در این بازار مجموعا ۴/۱۹میلیارد تومان سهام دادوستد شد از ۱۳۷نماد مورد معامله نیز ۴۱نماد با رشد قیمت و ۶۲نماد با افت ارزش، دادوستد شدند و شاخص نیز تحت فشار نماد ملی مس، چادرملو و گل‌گهر ۶۵/۱۱واحد افت کرد.