گروه بورس- آلومینیوم ایران پیشنهاد تقسیم سود این شرکت را در سال مالی جاری به ۱۰درصد کاهش داد.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق‌بهادار، «فایرا» در خرداد ماه امسال اعلام کرده بود که هیات‌مدیره این شرکت در نظر دارد معادل ۵۰درصد از سود پیش‌بینی شده امسال را جهت تقسیم بین سهامداران به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند. آلومینیوم ایران درآمد هر سهم امسال را با ۱۶۵میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۳۰۰۴ریال پیش‌بینی کرده است که طی ۶ماه گذشته ۳۹درصد از پیش‌بینی خود را محقق کرده است.

پیش‌بینی عملکرد آلومینیوم ایران برای سال مالی ۸۶ در مقایسه باعملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش ۱۹درصد افزایش،‌ بهای تمام شده کالای فروش رفته ۲۴درصد افزایش، سود عملیاتی ۴درصد افزایش و سود خالص پس از کسر مالیات ۲۰درصد افزایش نشان می‌دهد.

شرکت در ۸خرداد اعلام کرده بود که پیش‌بینی نرخ فروش صادراتی شمش خالص در سال مالی ۸۶ براساس میانگین نرخ یک ماه گذشته در LME و به نرخ ۲۸۰۸دلار برای هر تن است. همچنین نرخ فروش داخلی شمش خالص، بیلت و آلیاژ با میوم و عوارض گمرکی به ترتیب به مبلغ ۲۱۶، ۳۲۰ و ۳۶۷دلار علاوه بر نرخ ۲۸۰۸دلار است.

مطابق اطلاعات دریافتی در خرداد ماه شرکت اعلام کرده بود با توجه به الزام شرکت‌های دولتی (مطابق قانون بودجه سال‌های ۸۴، ۸۵ و ۸۶) مبنی بر واریز ۴۰درصد از سود ویژه قبل از کسر مالیات سالانه خود به حساب خزانه، شرکت آلومینیوم ایران طی سال‌های ۸۴ و ۸۵ نسبت به این مهم اقدام نموده است و در سال ۸۶ نیز با توجه به خروج از ساختار دولتی، از مشمولیت قانون مذکور خارج می‌شود.

«فایرا» اعلام کرده است که طرح تغییر تکنولوژی (خط جدید) را با برآورد هزینه سرمایه‌گذارانی به مبلغ ۳۳۹۰۲۴۹میلیون ریال در دست اجرا دارد که با هزینه‌های انجام شده به مبلغ ۱۶۱۹۴۹۹میلیون ریال و ۷/۵۹درصد پیشرفت کار برآورد می‌شود که در تیر ماه ۸۷ به بهره‌برداری می‌رسد. شایان ذکر است که طرح مذکور در سه فاز به بهره‌برداری خواهد رسید که فاز اول آن در اواخر اردیبهشت ۱۳۸۶ به بهره‌برداری رسیده است و فاز ۲ و ۳ آن نیز با پیشرفت ۷/۵۹درصد (کارگاه احیا ۶/۷۹درصد و کارگاه آندسازی با ۹/۸درصد). در تیر ماه ۱۳۸۷ به بهره‌برداری می‌رسد. شرکت در اطلاعات ارسالی در تاریخ ۳۰/۴/۸۶ هزینه‌های انجام شده طرح را مبلغ ۲۰۴۸۰۹۴‌میلیون ریال و درصد پیشرفت کار را ۵۶/۷۴درصد اعلام کرده بود که دلایل تغییرات را اعلام نکرده است.