تبدیل ودایع به سهام، فروش، خریدار خارجی یا...

گروه بورس- هر چه زمان به عرضه سهام مخابراتی نزدیک می‌‌شود، نگرانی مخابرات با توجه به شرایط کنونی بازار، نسبت به نحوه واگذاری سهام این شرکت بیشتر می‌شود. تازه‌ترین اظهارنظر مدیرعامل شرکت مخابرات ایران می‌گوید: مخابرات ایران به عنوان بزرگ‌ترین اپراتور منطقه‌ای مشتریان زیادی دارد، اما تصمیم نهایی درباره این که سهامداران خارجی این شرکت چه کسانی هستند و با توجه به قوانین موجود چه میزان امکان سرمایه‌گذاری خارجی در داخل کشور وجود دارد با دولت خواهد بود.

صابر فیضی، مدیر عامل شرکت مخابرات ایران، در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: تقریبا مذاکراتمان را با شرکت‌هایی که آماده خرید سهام مخابرات ایران هستند، انجام داده‌ایم و در حال حاضر نیز این موضوع با شش شرکت از کشورهای آسیایی، اروپایی و خاورمیانه‌ای جدی شده و آنها در مزایده‌ای که در‌سازمان بورس برگزار خواهد شد، شرکت می‌کنند.

وی با بیان این که سهام شرکت مخابرات در اول دی‌ماه وارد بورس می‌شود، گفت: بر اساس جدول زمان بندی که با بورس تنظیم کرده‌ایم، اطلاعات را به صورت هفتگی به‌سازمان خصوصی‌سازی و بورس اوراق و بهادار تهران ارائه می‌دهیم و پایان این هفته نیز گزارشی دیگر ارسال خواهد شد.

مدیر عامل شرکت مخابرات ایران با بیان این که میزان سرمایه‌گذاری‌های خارجی در این زمینه مجموعا ۴۹‌درصد است، گفت: پایان این هفته نیز اطلاعات و گزارش خود را پیرامون این موضوع به‌سازمان بورس ارائه خواهیم داد.

همچنین کردزنگنه در همایش مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: تا پایان برنامه چهارم توسعه کلیه شرکت‌های ماده «۱» باید واگذار شود و در سال ۹۳ کل واگذاری‌ها باید به انجام رسیده باشد.

کرد زنگنه، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس‌سازمان خصوصی‌سازی، با بیان این مطلب و ارائه گزارشی از سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی، افزود: این لایحه ناظر بر اقدامات اقتصادی دولت است و شامل فعالیت‌های عمومی و خدمات عام‌المنفعه نمی‌شود.

رییس سازمان خصوصی‌سازی نیز که در دومین گردهمایی تخصصی مدیران وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و شرکت‌های تابعه سخن می‌گفت، با اشاره به خصوصی‌سازی در شرکت‌های دولتی مشمول صدر اصل ۴۴ قانون اساسی اظهار کرد: طبق این قانون، ۸۰‌درصد سهام شرکت‌های دولتی گروه ۲ مثل پست و مخابرات به بخش غیردولتی باید واگذار شود که از این میان ۲۰‌درصد سهام در دست دولت

باقی می‌ماند.

وی در ادامه، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را از نظر زیر‌ساخت به تنهایی معادل زیر ساخت تمام کشور برشمرد و گفت: آن بخش از دولت که باقی بماند، مورد باز تعریف و اصلاح قرار خواهد گرفت.

رییس‌سازمان خصوصی‌سازی افزود: مصارف واگذاری شرکت‌های دولتی ۸بند است که درآمد حاصل از فروش به حساب خاصی در خزانه دولت ریخته می‌شود و در چارچوب بودجه هزینه خواهد شد.

بنا به اعلام روابط‌عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وی خاطر نشان کرد: از جمله مصارف واگذاری‌ها می‌توان به ایجاد خوداتکایی برای خانواده‌های مستضعف و محروم، اختصاص ۳۰‌درصد درآمد به تعاونی‌های فراگیر ملی، ایجاد زیربناهای اقتصادی با اولویت مناطق کمتر توسعه‌یافته اشاره کرد.

وی بدون اعلام زمان خاصی برای عرضه سهام مخابرات گفت: هنوز نظر قطعی در مورد تبدیل ودایع مخابراتی به سهام گرفته نشده؛ اما ممکن است راهکارهای دیگری در این زمینه مورد توجه قرار گیرند.