گروه بورس - هیات‌مدیره پتروشیمی فارابی تصمیم دارد تقسیم 90درصد سود قابل تقسیم امسال بین صاحبان سهام را به مجمع عمومی عادی سالانه پیشنهاد کند.

براساس گزارش سازمان بورس و اوراق بهادار، پتروشیمی فارابی درآمد هر سهم امسال را با ۵۰میلیارد ریال سرمایه به طور خالص مبلغ ۸۲۲ ریال پیش‌بینی کرده است.
پیش‌بینی عملکرد «شفارا» برای سال مالی 86 نسبت به عملکرد واقعی سال مالی قبل به ترتیب فروش 13درصد افزایش، بهای تمام شده کالای فروش رفته 12درصد افزایش، سود عملیاتی 56درصد افزایش و سود پس از کسر مالیات 82درصد افزایش داشته است.
شرکت پیش‌بینی درآمد هر سهم سال مالی ۸۶ را در ۳۰ مهر ماه مبلغ ۸۲۲ ریال اعلام کرده بود که به بازار منعکس نشده است. پتروشیمی فارابی دلایل تعدیل را افزایش مقدار و نرخ فروش و کاهش هزینه‌های مالی اعلام کرده است.
طبق اطلاعات ارسالی شرکت با توجه به عدم افزایش بهای تمام‌شده متناسب با افزایش قیمت‌های جهانی در پنج ماه اول سال جاری سود شش ماه اول نسبت به سود پیش‌بینی شده فزونی داشته، ولی با توجه به این که بهای دواتیل هگزانول (2EH) خریداری از پتروشیمی اراک که از 13500 ریال در فروردین ماه به 15100 ریال در شهریور ماه برای هر کیلو افزایش یافته است و همچنین بهای اورزایلین (OX) از شرکت بازرگانی پتروشیمی که از هر کیلو 6811 ریال در اواخر مرداد ماه به 9513 ریال در هر کیلو افزایش یافته است و همچنین کاهش قیمت فروش محصول PA از 13200 ریال به 12500 ریال در هر کیلو و تثبیت قیمت فروش محصول DOP در 17000 ریال احتمال کاهش این قیمت‌ها به علت انباشت موجودی PA و وضعیت بازار وجود خواهد داشت، از طرف دیگر صادرات محصولات شرکت براساس پیش‌بینی عمدتا باید در 6 ماه دوم سال انجام شود، لذا با توجه به این که تفاوت قیمت فروش در داخل و فروش صادراتی قابل توجه است، بنابراین سود شش ماه دوم به مراتب پایین‌تر از سود 6 ماه اول سال خواهد بود.
همچنین مبلغ ۱۳۹۹۰میلیون ریال (به ازای هر سهم مبلغ ۲۸۰ ریال) معادل ۳۴درصد سود خالص سال ۸۶ ناشی از درآمدهای متفرقه است و عمدتا مربوط به درآمد حاصل از اجاره مخازن است.
شایان ذکر است که درآمد متفرقه سال 85 نیز عمدتا از این محل بوده است.
پتروشیمی فارابی در نظر دارد در سال ۱۳۸۶ یک دستگاه مخزن ۵۷۰۰ متر مکعبی جهت اجاره احداث کند و قرارداد احداث به مبلغ ۱۵میلیارد و ۴۰۵میلیون ریال منعقد و هزینه‌های انجام‌شده تاکنون مبلغ ۹۴۰۹میلیون ریال است و با ۶۱درصد پیشرفت کار تاریخ بهره‌برداری ۲۹ بهمن ۸۶ اعلام شده است که برای سال آتی در صورت بهره‌برداری ۱۰۰ ریال به ازای هر سهم سودآوری خواهد داشت.