شروین شهریاری

پرسش از خواننده ای از طریق تلفن :چگونگی محاسبه NAV شرکت‌های سرمایه‌گذاری را توضیح دهید؟ پاسخ: مطابق یکی از روش‌های متداول در تئوری تحلیل بنیادی، برای محاسبه NAV، باید ابتدا حقوق صاحبان سهام را با ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی و خارج بورسی شرکت جمع نمود و سپس بهای تمام شده این سرمایه‌گذاری‌ها را از رقم حاصله کسر کرد. سپس حاصل را بر تعداد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تقسیم می‌کنند تا NAV هر سهم به دست آید. البته این روش پیچیدگی‌های خاصی هم به لحاظ محاسبه ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی در خود دارد. به ویژه زمانی که این سرمایه‌گذاری‌ها به جای سهام بر پروژه‌های خارج بورسی (ساختمانی و...)

متمرکز شده‌اند.

گروهی دیگر از تحلیل‌گران بنیادی تمایل دارند ارزش خالص بازار سبد سرمایه‌گذاری‌های بورسی و خارج بورسی را در ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به کار گیرند. به این ترتیب که پس از محاسبه ارزش بازار این سرمایه‌گذاری‌ها ،بدهی‌های شرکت را در تاریخ ترازنامه از رقم مزبور کسر می‌کنند و حاصل را بر تعداد سهام شرکت تقسیم می‌کنند.

گفتنی است محاسبه NAV پیچیدگی‌ها و ظرافت خاصی به ویژه در محاسبه ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های مختلف دارد که گاه تحلیل‌گران بنیادی را در ارزش‌گذاری سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری به نتیجه واحدی نمی‌رساند.

پرسش بدون ذکر نام از طریق پست الکترونیک: وضعیت سهام شرکت سرمایه‌گذاری صنعت نفت با توجه به معامله عمده اخیر و خارج شدن سهام نفت بهران از پرتفولیوی شرکت چگونه خواهد بود؟

پاسخ: سرمایه‌گذاری صنعت نفت مالکیت بیش از ۵/۱۷‌میلیون برگ سهم (معادل ۸/۹‌درصد) از سهام نفت بهران را در اختیار داشت که در هفته گذشته طی معامله عمده‌ای کل سهام خود را در این شرکت به قیمت هر سهم ۱۶۷۵تومان به صندوق ب- پ کارکنان شرکت ملی نفت واگذار کرد. با توجه به بهای تمام شده ۷۲۲۲ ریالی هر سهم بهران در پرتفولیوی «ونفت» از بابت این معامله۳۰‌میلیارد تومانی ،حدود ۱۷‌میلیارد تومان سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری شناسایی کرده است که با انتقال این درآمد به بودجه درمی‌یابیم که پیش بینی سود خالص شرکت در سال‌جاری به ۴/۲۴‌میلیارد تومان خواهد رسید. بنابراین پیش‌بینی درآمد هرسهم «ونفت» از ۱۳۰ریال فعلی به حدود۴۲۰ ریال تعدیل خواهد شد. این تعدیل ۲۳۰‌درصدی سود اگرچه منجر به افت قابل ملاحظه P/E سهم خواهد شد، اما با توجه به قابل تکرار نبودن آن در دوره‌های مالی آتی نمی‌تواند انتظار خاصی برای رشد قابل ملاحظه قیمت سهم در بازار ایجاد کند. همچنین این معامله اثر کاهنده قابل توجهی بر NAV «ونفت» خواهد‌داشت. بنابراین باید منتظر بود و استراتژی سرمایه‌گذاری نفت را به منظور استفاده از این منابع جدید در سرمایه‌گذاری‌های آتی شرکت مشاهده کرد. گفتنی است سهام سرمایه‌گذاری نفت اخیراً از سهام کم گردش بازار بوده است که به صورت نامنظم از سوی سهامداران عمده(سرمایه‌گذاری صبا تامین) مورد جمع آوری و حمایت در قیمت‌های منفی قرار گرفته است و نماد این سهم اکنون برای تعدیل مثبت پیش‌بینی درآمد متوقف می‌باشد.

پرسش از آقای واحد خلوصی از طریق پست الکترونیک: چرا سهام برخی شرکت‌ها نظیر فارسیت دورود، فرآوری مواد معدنی ایران، داده‌پردازی ایران و... با وجود آنکه مطابق اظهار امور سهام آنها گزارش‌های خود را به بورس ارسال کرده‌اند، به مدت طولانی نمادشان متوقف مانده است؟

پاسخ: نماد معاملاتی شرکت‌های مورد اشاره، توسط خواننده گرامی ‌همگی برای تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شده‌اند. بر طبق رویه موجود کارشناسانی در سازمان بورس وجود دارند که پس از دریافت گزارش‌های شرکت‌ها، قبل از انتشار، بررسی اجمالی بر روی آنها انجام و در صورت نیاز به اطلاعات تکمیلی جهت ایجاد شفافیت، مکاتبات لازم را با شرکت مزبور صورت می‌دهند.

این بررسی به ویژه در مورد تعدیلات پیش‌بینی درآمد معمولا با تفضیل بیشتری صورت می‌گیرد.

پس می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های مورد اشاره هر چند گزارش‌های خود را به سازمان ارائه کرده‌اند، اما پس از طی این مراحل نماد آنها در بورس بازگشایی خواهد شد. گفتنی است به طور کلی از ابتدای سال‌جاری بررسی گزارش‌ها و بازگشایی نمادهای معاملاتی با روانی و سرعتی به مراتب بهتر از قبل صورت می‌پذیرد که جای تقدیر دارد و امیدواریم این رویه مطلوب کماکان ادامه یابد.

Shahriay-sh@yahoo.co