پاتک‌های ضعیف!

گروه بورس‌- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار روز گذشته شاهد تلاش‌های کم‌توان گروهی از معامله‌گران عمده برای غلبه بر عرضه‌های موجود در بازار بود که به دلیل ضعف سطح نقدینگی فعالان بازار و عدم انگیزه کافی، این تلاش‌ها در مجموع تغییری در شرایط کلی بازار بر جای نگذاشت. در بازار دیروز، معامله‌گران با توجه به احتمال طرح پیشنهادهای سیاسی جدید در جریان دیدار دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان و سولانا کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در انتظار اعلام تحولات جدید در این سطح در هفته آینده خواهند بود.

از این رو به نظر می‌رسد بازار در انتظار دریافت خبرهای جدیدی در این حوزه بماند.

از سوی دیگر روند تحولات در بازار سهام در‌حال‌حاضر به مساله عرضه‌های عمده سهام فولاد‌مبارکه در بازار نیز گره خورده است‌.

در حالی که قرار است امروز چهارشنبه بلوک‌های ۵‌درصدی فولاد‌مبارکه به صورت نقدی در تالار عرضه شود، تا‌کنون خریداری برای این بلوک‌های ۳۰۸‌میلیارد تومانی وجود ندارد.

از این رو به نظر نمی‌رسد بازار امروز شاهد معاملات این بلوک‌ها باشد.

در‌حال‌حاضر عدم حضور نمایندگان‌سازمان بورس یا شرکت بورس در هیات عالی واگذاری، موجب شده است تا این هیات در جریان وضعیت کلی بازار نباشد، از این رو عرضه‌های کنونی بدون انطباق با شرایط بازار صورت گرفته و عدم موفقیت آنها فشار دو‌چندانی بر بازار وارد خواهد ساخت.

از سوی دیگر، وجود صف فروش سنگین برای فولاد‌مبارکه در قیمت‌های بسیار کمتر از عرضه دولتی‌، خرید نقدی بلوک‌های ۵‌درصدی به صورت کنسرسیومی را بی‌فایده می‌کند.

در‌حال‌حاضر به نظر می‌رسد که با توجه به نیاز به تغییر شرایط عرضه فولاد‌مبارکه به نقد و اقساط و عدم‌وجود مجوز هیات عالی واگذاری، دور جدید واگذاری بلوک‌های مبارکه به هفته‌های آتی موکول شود.

در بازار دیروز، عرضه اولیه سیمان نی‌ریز در نرخ ۵هزار و ۵۰ریال (حدودا نصف ارزش جایگزینی شرکت) رقم خورد‌.

سیمان نی‌ریز با پیش‌بینی تقسیم سود بالای ۸۵درصد، گزینه‌ای مناسبی برای سرمایه‌گذاران درآمد‌گرا (سرمایه‌گذارانی که به دنبال دریافت سود نقدی سالانه از شرکت‌ها هستند) را رقم می‌زند.

در معاملات دیروز انتشار گزارش شش ماهه عملکرد فرآوری مواد معدنی و اعلام تحقق ۴۵ریال سود به ازای هر سهم، نخستین نشانه از سال بسیار نامناسب صنعت روی کشور را در معرض دید کارشناسان قرار داد.

فرآوری که در شش‌ماه نخست امسال از شانس فروش به نرخ‌های جهانی بالای ۳هزار و ۲۰۰دلار در هرتن برخوردار بود، اینک با توجه به افت قیمت جهانی روی به زیر رقم ۲هزار و ۳۰۰دلار، احتمالا قادر به تحقق سودی بیش از ۲۰۰ریال به ازای هر سهم نخواهد بود با توجه به شرایط کنونی معدن انگوران و عدم‌دسترسی شرکت‌ها به خاک پرعیار، بازار در انتظار گزارش‌های مشابهی از دیگر شرکت‌های تولید‌کننده روی است.

از سوی دیگر، با توجه به مالکیت ضربدری شرکت‌های این صنعت، اتخاذ ذخایر کاهش ارزش برای سهام موجود در پرتفوی این شرکت‌ها فشار مضاعفی را به سود نهایی این شرکت‌ها و در نهایت شرکت توسعه معادن روی وارد خواهد ساخت.

در گروه فلزی دیروز تلاش معامله‌گران معطوف به معاملات دو نماد فولاد خوزستان و فجر گالوانیزه بود. فولاد خوزستان که با صف خرید در ابتدای وقت مواجه شد، پس از عرضه‌های سنگین در نهایت در سطح بیش از ۵میلیون سهم داد‌و‌ستد را تجربه کرد.

نماد فجر گالوانیزه از معدود صف‌های خرید موجود در بازار دیروز با عرضه‌های سنگین دست‌و‌پنچه نرم کرد.

هر دو نماد در انتهای بازار دیروز صف‌های خرید اندکی را شاهد بودند.

به‌رغم تلاش معامله‌گران، این نمادها به همراه نمادهای دیگری از جمله تراکتور‌سازی ایران و توسعه معادن روی نتوانست «پاتک‌های قوی» را در برابر عرضه‌های سنگین موجود در بازار شاهد باشد و از این رو تداوم وضعیت این نمادها به مساله تزریق نقدینگی جدید به بازار باز می‌گردد. در گروه معدنی نماد سرمایه‌گذاری معادن و فلزات شاهد داد‌و‌ستد ۳۰۰‌هزار سهم بود. این حجم معامله احتمالا با هدف عدم شمول ضوابط رفع گره‌های معاملاتی در این نماد رقم خورده است.

معادن و فلزات در هفته جاری با صف فروش بدون تحرک مواجه بوده است.

در این گروه نماد توسعه معادن روی دیروز برای اعلام افزایش سرمایه متوقف شد.

در گروه تصفیه نفت‌، نفت پارس به سنت چند سال اخیر افزایش سرمایه‌ای را به زودی اعمال خواهد کرد، این افزایش سرمایه در راستای برنامه چندساله شرکت برای بازسازی این پرسابقه‌ترین شرکت بورس رقم می‌خورد.

در معاملات دیروز نمادهای شیمیایی سینا و ایتالران بعد از تعدیل مثبت و با رشد قیمت بازگشایی شدند.

نماد پتروشیمی فارابی نیز به‌رغم تعدیل پیش‌بینی سود اسیر شرایط بازار شد و بدون رشد قیمتی داد‌وستد شد‌، نماد حق تقدم افزایش سرمایه سیمان تهران نیز دیرو‌ز بازگشایی شد.

در معاملات دیروز شاخص نیز همچنان بر مدار کاهش بود و ۸/۱۰واحد دیگر افت کرد تا به عدد ۹‌هزار و ۸۳۰واحد برسد.