000 ناگهان فضا احساسی شد

گروه بورس- همایون دارابی: بازار داد و ستد سهام روز گذشته شاهد تداوم عرضه‌ها و شکل‌گیری جریان‌های احساسی در بازار بود.

در معاملات دیروز، بازار سهام به سنت دیرینه خود با تاخیر اتفاقات رخ داده در حوزه تحولات کلان پاسخ داده و شاهد تاثیرپذیری از مسائل سیاسی بود. به دنبال دیدار جلیلی - سولانا و برگزاری جلسه ۱+۵ که در آن مباحث مربوط به قطعنامه جدید شورای امنیت مورد بررسی قرار گرفت، بازار سهام با احساس لزوم اتخاذ احتیاط در معاملات، شاهد فشار عرضه بود. این امر در اکثر نمادهای بازار، صف‌های فروش قابل ملاحظه‌ای را رقم زد. در این میان صف فروش ۱۷۰میلیونی مدیریت پروژه‌های نیروگاهی ایران (مپنا) حتی روند فعالیت نرم‌افزار معاملاتی را نیز با مشکل مواجه ساخت. در چنین فضای احساسی که نمادهای عمده‌ای نظیر فولادهای مبارکه خوزستان و خراسان، چادرملو، پتروشیمی‌های خارک و اراک و اصفهان و سرمایه‌گذاران صندوق بازنشستگی با صف فروش مواجه بودند، بازگشایی نماد گل‌گهر پس از تعدیل مثبت ۱۳درصدی عایدی هر سهم موجب شد این نماد با رفتار احساسی معامله‌گران عمده و خرد‌ مواجه شده و با ۲هزار و ۱۰۶ریال افت (۳/۱۰درصد) قیمت مواجه شود. رفتار بازار در هفته گذشته در برابر نماد سرمایه‌گذاری ساختمان و اینک در برابر گل‌گهر موجب شده است کارشناسان بازار ضمن توصیف بار احساسی رفتار کنونی بازار، خواهان ایجاد هماهنگی در میان معامله‌گران عمده و فراهم آوردن زمینه تخلیه پتانسیل منفی در بازار کنونی شوند. از دیدگاه این گروه از کارشناسان اکثر نمادهایی که به لحاظ روانی معامله‌گران را تحت فشار قرار داده‌اند، می‌توانستند با عدم اعمال حجم مبنا تعادلی هر چند ضعیف را شاهد باشد. افت نماد مپنا از قیمت بالای یک‌هزار و ۶۵۰ریال تا قیمت کنونی با همراهی صف فروش، همواره بیش از ۵میلیون یکی از مهم‌ترین مسائل تضعیف‌کننده بازار بوده است.

در بازار دیروز معامله‌گران شاهد انتشار اطلاعیه فروش سهام سرمایه‌گذاری پتروشیمی از سوی تامین اجتماعی بودند. با اعلام این واگذاری که در خود واگذاری مدیریتی شرکت‌هایی نظیر کربن، دوده صنعتی، گاز لوله، لاستیکی سهند، پلی نار و همچنین سهام موثری از جمله بلوک بیش از ۱۵درصدی ساختمان را در بردارد، تغییر در استراتژی‌های سرمایه‌گذاری این بزرگترین سهامدار بورس اوراق بهادار حکایت می‌کند، از سویی با اعلام واگذاری بلوک مدیریتی سرمایه‌گذاری پتروشیمی بازار شاهد عدم معامله سهام سرمایه‌گذاری ساختمان و صف فروش بدون تحرک این نماد بود.

در معاملات دیروز محدود سهام دارای خریدار از جمله پتروشیمی شیراز، زامیاد و سیمان فارس و خوزستان با عرضه‌های قابل ملاحظه مواجه شدند و این نمادها نیز افت قیمتی را تجربه کردند.

در مجموع بازار دیروز، بازاری ضعیف با رویکردهای احساسی بود که سبب شد شاخص کل در حد ۶۹/۹۰ واحد (بخش عمده آن به دلیل بازگشایی نماد گل گهر) افت کند. حجم کل معاملات نیز با طی روندی کاهشی به ۸۹/۹میلیارد تومان رسیده از ۱۴۱ نماد مورد معامله نیز ۴۱ نماد با رشد قیمت و ۸۵ نماد با افت قیمت مواجه شدند که این آمار دو برابر نمادهای منفی حکایت کاملی را از وضعیت بازار دیروز در خود دارد.