شروین شهریاری

پرسش از آقای صادق جعفری از قزوین از طریق تلفن: لطفا توضیحاتی در باره وضعیت سرمایه‌گذاری بانک‌ملی و توقف نماد آن ارائه دهید؟

پاسخ: مجموعه بانک‌ملی اخیرا به تغییرات نسبتا مهمی در ترکیب هیات‌مدیره شرکت‌های زیر‌مجموعه دست زده است که این تحولات در مورد دو شرکت صنعتی دریایی ایران و سرمایه‌گذاری بانک‌ملی قابل توجه می‌باشد. پس از استعفای آقایان خبره و مهرزاد از دو شرکت مزبور، شنیده‌ها حکایت از آن دارد که سیاست کلی مجموعه «وبانک» دچار تحولاتی شده است که یکی از این حوزه‌ها تغییر در نحوه گزارشگری مالی مجموعه می‌باشد. نماد «خصدرا» هم اکنون جهت تعدیل منفی پیش‌بینی درآمد هرسهم متوقف شده است که احتمالا گزارشات جدید با تغییرات مهمی در سرفصل‌های بودجه و طبقه‌بندی درآمدها به بازار اعلام خواهد شد‌. «وبانک» نیز با تعدیل منفی درآمد هر سهم ناشی از کاهش سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها مواجه خواهد شد و البته بحث ذخیره کاهش سرمایه‌گذاری بلند مدت نیز برای سرمایه‌گذاری بانک‌ملی وجود دارد که باید منتظر ارائه گزارش شرکت به منظور اخذ این ذخیره کاهش در حساب‌ها یا ادامه روند سابق بود. در هر حال این رویه جدید اگر چه منجر به کاهش قابل‌ملاحظه EPS این شرکت‌ها خواهد شد، اما با پالایش صورت‌های مالی و ارائه تصویری شفاف به سرمایه‌گذاران‌، اقدامی در مسیر درست به شمار می‌رود‌.

گفتنی است، ارزش بازارهر سهم «وبانک» در روز توقف نماد‌، کمتر از نصف خالص ارزش دارایی‌های شرکت (NAV) بوده است و از این لحاظ سرمایه‌گذاری بانک‌ملی پایین‌ترین P/NAV را در بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری حاضر در بورس تهران به خود اختصاص داده است که در ارزیابی بنیادی سهم نکته مثبتی به شمار می‌رود‌.

پرسش از آقای فاران پور از تهران از طریق پست الکترونیک: وضعیت سهام شرکت کربن ایران را با توجه به گزارش ۶‌ماهه و درصد پوشش مناسب سود و همچنین افت قیمت سهم به کمترین حد خود در چند سال گذشته چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: کربن ایران ازجمله سهام پرافت‌و‌خیز بازار سرمایه بوده است که دوران اوج آن در بازار به سال ۸۳ باز می‌گردد‌. در آن زمان طی وقایعی که شرح آن در این مختصر نمی‌گنجد، شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری پتروشیمی به تولید درآمد‌های قابل توجه غیر‌عملیاتی از طریق معاملات سهام مجموعه پرداختند که این رویه با عکس‌العمل بورس مواجه شد که در نهایت منجر به درک بهتر سرمایه‌گذاران از مفهوم سودهای کاغذی و روگردانی تدریجی بازار از سهام این گروه شد و متعاقب آن قیمت سهام این شرکت‌ها نیز افت پرشتابی را تجربه نمودند، اما در پی تغییرات مدیریتی در سازمان تامین‌اجتماعی و متعاقب آن گروه «وپترو»، استراتژی هیات‌مدیره این شرکت‌ها نیز به تدریج اصلاح شد تا جایی که در شرایط کنونی‌، به‌رغم افت قیمتی مورد اشاره توسط خواننده محترم‌، گزارشات مالی شرکت‌های این گروه در مسیر شفافیت و تکیه بر درآمدهای عملیاتی قرار گرفته است‌. «شکربن» نیز با رشد سودآوری عملیاتی در دو سال اخیر وضعیت مناسب‌تری از هم گروهی‌های خود دارد که در صورت سود و زیان ۶‌ماهه شرکت نیز این مساله مشهود است‌.

اما با مراجعه به صورت‌های مالی در می‌یابیم که برخی آثار نامطلوب سرمایه‌گذاری‌های گذشته کماکان از بین نرفته‌اند‌. مهم‌ترین مورد به سرفصل سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت شرکت باز می‌گردد که در آن ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی کربن (‌در شرکت‌های لاستیکی سهند و دوده صنعتی پارس‌) مبلغی در حدود ۱۵میلیارد تومان کمتر از بهای تمام شده است‌. شرکت با ارائه گزارش ارزیابی کارشناسی در شهریور‌ماه سال گذشته و طبقه‌بندی این سرمایه‌گذاری‌ها در سرفصل بلند‌مدت‌، ادعا نموده است که این ذخیره کاهش ۶۰ تومانی به ازای هرسهم، دائمی نبوده و بنابراین نیازی به اخذ ذخیره نیز نمی‌باشد‌. حسابرس نیز با توجه به گزارش کارشناسی، این مساله را در بندهای قبل از اظهار‌نظر مورد‌اشاره قرار نداده است، اما با توجه به افق موجود در بازار سهام زیر‌مجموعه که امکان رشد قیمت قابل‌توجهی برایشان متصور نیست‌، با گذشت زمان در دوره‌های مالی آتی‌، احتمالا این مساله توسط بازرس به مجمع صاحبان سهام اعلام خواهد شد و در این صورت شرکت ملزم به دائمی تلقی نمودن این کاهش ارزش و اخذ ذخیره در حساب‌ها خواهد شد که این مساله طبعا آثاری کاهنده بر در آمد هر سهم «شکربن» خواهد داشت‌.

گفتنی است، سهام کربن ایران‌، اخیرا در بازار سرمایه با جمع‌آوری و حمایت نسبتا مناسبی از سوی سهامدار عمده (سرمایه‌گذاری پتروشیمی‌) مواجه بوده است‌.

پرسش خواننده‌ای از طریق تلفن‌: لطفا در خصوص وضعیت شرکت آذرآب و دلایل توقف طولانی‌مدت نماد آن توضیحاتی ارائه کنید .

پاسخ‌: در ستون پرسش و پاسخ گروه بورس در روز ۲۲‌مهرماه ۸۶ توضیحات مشروحی در مورد شرکت آذرآب داده شده است که برای دریافت پاسخ می‌توانید به این مطلب مراجعه کنید‌.

Shahriary-sh@yahoo.com